Zenés színház

Ablak Európára – Milyennek látja a hazai operajátszást az OperaVision projektmenedzsere?

2021.11.19. 11:05
Ajánlom
Július óta már a negyedik kiváló minőségű operafelvétel érhető el az Opera repertoárjából a világszerte ingyenesen működő OperaVision felületein. Luke O’Shaughnessy projektmenedzser a program bemutatása mellett mesélt arról, milyennek látja a magyar operajátszást.

Az alábbi cikk az Opera Magazin 2021. őszi számában jelent meg.

LukeO_Shaughnessy1-113045.jpg

Luke O’Shaughnessy (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

Az európai operaházak előadásait közvetítő OperaVision 2017 óta működik. Hogyan indult a projekt?

Ez valójában a program második fázisa: 2014-ben az Opera Platformon tizenöt operaház streamelte az előadásait rajtunk keresztül. Akkor még semmilyen európai tapasztalat nem létezett a formáról. Az indulásban a német-francia Arte csatornának komoly szerepe volt, hiszen ők ismerték a livestream működését, tudtak feliratozni is. Nekünk a nemzetközi kapcsolati hálónk volt erős, így közösen kezdtünk, havi egy-két streammel.

A sikereket látva 2017-ben a Kreatív Európa program jóvoltából megdupláztuk a résztvevők számát, a budapesti Opera is ekkor lett a partnerünk.

Jelenleg 17 ország 29 operaházával működünk együtt. Látva, hogy a finanszírozás biztos lábakon áll, merész döntést hoztunk: az összes streamet a YouTube-on is közzétettük. Az OperaVision szó szerint globálisan láthatóvá vált, többé nem csak európai nézőink voltak.

De miért van szüksége az operarajongóknak egy online streaming platformra?

Az operaházak mindig erősen támaszkodnak a helyi közönségükre, javarészt velük töltik meg a nézőteret, meg persze turistákkal. Jogos a kérdése: miért kellene meggyőzni az embereket, hogy inkább maradjanak otthon, mint hogy elmenjenek az operába? Szerintünk a két dolog nem zárja ki egymást, sőt! A streaming az operaműfaj népszerűsítésének korszerű módja.

A legelkötelezettebb rajongók sem tudják bejárni a kontinenst egy-egy bemutatóért.

Mi ablakot nyitunk, amin keresztül látható, mi történik Európa színpadain. Nem állandó archívumot építünk, a legtöbb előadás legfeljebb fél évig látható, a mára koncentrálunk.

Az operaházak jelentkeznek a programba, vagy önök keresik meg őket?

Voltak intézmények, például Bécsben vagy Londonban, akiket feltétlenül a hálózat tagjaiként akartunk látni, mert már 2014-ben komoly tapasztalatuk volt a streamelésben. Cél volt, hogy a nagy, híres intézmények mellett kisebb, kevésbé ismert házak is jelen legyenek. 2017-től aztán az igazgatók egymásnak ajánlottak minket, a szervezet organikusan nőtt.

Milyen típusú előadások alkotják a repertoár gerincét?

Messzebbről kezdem a választ: rengetegen néznek minket az Egyesült Államokban, ahol az operajátszás mást jelent, mint nálunk. Ez inspirálóan hat, szívesen mutatjuk meg, milyen sokszínű a zenés színházi műfaj Európában. Szeretünk minden operaházból helyi érdekességeket mutatni, de a kanonizált műveket is üdvözöljük.

Küldetésünknek tartom, hogy olyan szerzőket is elővegyünk, akiket saját hazájukon kívül alig ismernek.

Meglepő lehetett, hogy Erkel Bánk bánját műsorra tűztük, de nem csalódtunk: komoly siker lett.

Bankban-120108.jpg

Erkel: Bánk bán (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

Nagyszerű ezt hallani. Mit tudnak a nézőikről, kikből állnak?

Az OperaVision tartalmaihoz regisztráció nélkül hozzáférhet bárki. Ezért nincs pontos válasz a kérdésére, de azt tudom, hogy hányan és honnan néznek minket. Egy korábbi felmérésünk alapján elmondható, hogy Észak-Amerika értelmiségi rétege, tanárok és egyetemi emberek különösen kíváncsiak ránk. Igyekszünk különböző nézőket megszólítani, és itt az operákhoz kapcsolódó kísérőanyagokra gondolok.

A honlapunkon előadásrészleteket, beszélgetéseket teszünk közzé az alkotókkal, szöveges vagy animált összefoglalót a cselekményről;

csupa olyasmit, ami elsőre talán kevésbé hat nyomasztóan, mint egy háromórás operát végignézni.

Nem furcsállják az operarajongók, hogy az OperaVisionnek van saját TikTok oldala is?

Bizony, ráadásul ott minden tartalmat egy percnél rövidebb időbe kell sűríteni. Ez a platform főleg a fiataloknak szól, akik ismerkednek az operával, de muszáj megjelennünk ott is. A streaming forma maga után vonja, hogy minden lehetséges online fórumon feltűnjünk. A TikToknak komoly edukációs szerep jut, amikor „öt dolog, amit nem tudtál az operáról” típusú tartalmakat készítünk oda.

Hogyan hatott a pandémia a programra? Úgy hiszem, hogy a karanténból, az online közvetítések fellendüléséből profitálhatott az OperaVision.

Így van: az azonnali reakciónk az volt, hogy a nézőknek több szolgáltatást kell nyújtanunk, támogatva az operaházakat és segítve az otthon ragadt nézőket. Az operaházak archívumaiból válogatva

tematikus hónapokat hoztunk létre, volt, hogy Mozartra, máskor az angol nyelvű operákra koncentráltunk.

A nézettségünk óriási mértékben nőtt: az összes felületünkön 2017 óta körülbelül 18 millió megtekintésnél járunk, de ennek a fele tavaly március óta generálódott. A pandémia lecsengése után átlagosan havi három-négy előadással jelentkezünk: ez a tempó lehetővé teszi, hogy mindegyik bemutató kellő figyelmet kapjon. A karantén más új lehetőségeket is hozott: fiatal norvég énekesekkel mutattunk be egy operát, amit egy Londonban élő rendező Zoomon állított színre.

Akkor nem csak az ismert operákat nézzük, hanem fogékonyak vagyunk az újdonságokra is?

Alapvetően tudható, mit néznek majd sokan: az ismerős címek mellett helyek is vonzóak, mint például a Covent Garden vagy az amszterdami opera. De azért vannak meglepetések: Klaipedában egy hajógyárból, rendkívül izgalmas környezetben közvetítettük A bolygó hollandit, hatalmas siker volt.

A Magyar Állami Operaház a Bánk bán, a Jancsi és Juliska, A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény után ebben az évben az Andrea Chénier-vel szerepel az OperaVision kínálatában. Mit gondol mindezek alapján a magyar operajátszásról?

Nehezet kérdez... Az biztos, hogy nagyon változatos a repertoár. Fontos, hogy komoly szándék érezhető a nemzeti operakincs megmutatására, aminek szép példája a Bánk bán. Jelen vannak a hagyományosabb, mégis viszonylag ritkán előkerülő címek: az Andrea Chénier egészen más, mint egy sokat játszott Mozart-opera. Az intézmény szereti kitapogatni a repertoár határait, A kairói lúd erre is jó példa, hiszen igazi ritkaság, a bemutatása bátor tett. Látszik, hogy a kreatív csapatok bátran dolgozhatnak: a Jancsi és Juliska vizualitása mellbevágó volt. Folytatni fogjuk az együttműködést, az Eiffel Műhelyházat izgalmas helyszínnek tartom. És jól jönne több Erkel az OperaVision kínálatában – a színházra és a zeneszerzőre is gondolok.

Fejléckép: Giordano: André Chénier (fotó/ forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Vajda János-opera látható az OperaVision oldalán

Kapcsolódó

Vajda János-opera látható az OperaVision oldalán

A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása élő közvetítése tekinthető meg november 19-én 20 órától az OperaVision internetes platformján. Az előadás fél évig visszanézhető.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Vámos Miklós: Régi szöveg, leporolva

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az Athenaeum Kiadó Érzelmes klasszikusok sorozatából William Somerset Maugham Színház című regényét ajánlja. Gondolataira kötet fordítója, Schmal Alexandra reagál.
Vizuál

Élje át újra nagyvásznon Milos Forman filmjeit!

Február 12. és március 26. között a cseh újhullám emblematikus rendezője, a kétszeres Oscar-díjas Milos Forman legismertebb filmjeit vetítik eredeti nyelven a Puskin moziban.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.