Március 28-án járt le a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának jelentkezési határideje. Korábban már megerősítette indulását Rost Andrea operaénekes, aki balettigazgatónak Nagy Tamást, főrendezőnek Balázs Zoltánt, főzeneigazgatónak Káli Gábor karmestert, ügyvezető igazgatónak Mozsár Istvánt, a Magyar Állami Operaház egykori megbízott főigazgatóját kérte föl. Miklósa Erika operaénekes szintén közzétette, hogy pályázik, ő Popova Aleszja Kossuth-díjas balettművészt, táncpedagógust balettigazgatónak, Vajda Gergely Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjas karmester-zeneszerzőt főzeneigazgatónak, Fabio Ceresa olasz rendezőt művészeti igazgatónak, Bonecz Ervin kulturális menedzsert főigazgató-helyettesnek kérte fel. Kesselyák Gergely karmester is nyilvánosságra hozta, hogy indul a pályázaton, főigazgató-helyettesnek és gazdasági igazgatónak Mádi Zoltánt, ügyvezető igazgatónak Herczeg Tamást, balettigazgatónak Harangozó Gyulát kérné fel, illetve folytatná az együttműködést Kocsár Balázs jelenlegi főzeneigazgatóval. A közösségi oldalán posztolt pályázatáról Alpaslan Ertüngealp, de nem osztott meg további részleteket. Ókovács Szilveszter jelenlegi főigazgató az Opera évadbejelentésén erősítette meg, hogy újra pályázik, később a közösségi médiában ezt a kijelentését annyival egészítette ki, hogy nem nevez meg vezetőtársakat, mivel azokat külön pályázattal kell kiválasztani.
Az Index megszólaltatta Aczél András rendezőt is, aki Változást! címmel nyújtotta be pályázatát, és annyit elárult, hogy főzeneigazgatónak Kesselyák Gergelyt, balettigazgatónak pedig szintén Nagy Tamást szeretné maga mellé. Választását azzla indokolta, hogy Kesselyák Gergelyt komplex színházi figurának látja, ezért nemcsak a szűken vett főzeneigazgatói feladatkört bízná rá, hanem sok szempontból számítana a tudására. Nagy Tamásról pedig úgy véli, az egész balettszakma mögötte áll. Aczél András a beszélgetés során elmondta, tizenkét éve már pályázott egyszer, mert nem értett egyet az akkori vezetés munkájával. Most nagy tisztelettel viszonyul Ókovács Szilveszternek az igazgatósága alatt végzett munkájához, és építeni akar arra.
Ugyanakkor fontos problémának tartja, hogy az Operaházban megszűnt a kommunikáció a vezetőség és a dolgozók között.
Közös pontnak érzi a többi pályázóval, hogy a minőséget akarják a mennyiség elé helyezni, mivel úgy érzi, hogy a jelenlegi „mennyiségi őrület” nem összeegyeztethető a színvonalas működéssel. Úgy gondolja, sokan vannak, akik hasonló álláspontot képviselnek, ennek köszönhető, hogy egyes nevek több pályázatban is felbukkannak. Továbbá leszögezte, hogy szeretné bevezetni azt az életpálya-modellt, amit Ókovács Szilveszter is megígért, de nem valósított meg, és mindenképpen társulattal szeretné működtetni az Operaházat.
„Nagyon fontos, hogy akik az Operaház vezetőségében dolgoznak, a saját területük legjobb szakemberei legyenek. Nem kell mindenhez érteni, legfőképp a főigazgatónak nem kell. Igazgasson, ám azokat a nagy tudású és maximálisan egymásban bízható kollégákat, akiket maga mellé választ, nem kell kézzel irányítani, hanem hagyni kell kreatívan dolgozni. És ha bármi gond van, akkor segíteni kell nekik.
Az Opera főigazgatójának szolgálnia kell, mind az opera műfaját, mind azokat az embereket, akik bent dolgoznak a Házban
– mondta el Aczél András.
Az Index értesülései szerint összesen végül tizenegy jelölt indult a főigazgatói pályázaton, a jelentkezését nyilvánosságra hozó hat pályázó mellett ismét pályázott Győriványi Ráth György karmester, az Opera korábbi főzeneigazgatója, Vadász Dániel jogász, operaénekes, a Coopera igazgatója, Molnár Levente operaénekes, Horváth Ádám operaénekes, az Opera korábbi főigazgatója és Boldoghy-Kummert Péter, az Operaház zenekari művésze, a nagybőgő szólamvezetője.
Fejléckép: Aczél András (fotó: Bonecz Bendegúz)