Zenés színház

Ahol minden lehetséges

2006.02.06. 00:00
Ajánlom
A csodák városa (Wonderful Town) című musical alaptörténetét Ruth McKenny 1938-ban megjelent önéletrajzi ihletésű My Sister Eileen című könyve adja. Ezt dolgozta fel Joseph Fields és Jerome Chodorov, ehhez írt szöveget Betty Comden és Adolph Green, és ehhez komponált zenét Leonard Bernstein 1952-ben, alig öt hét alatt.

Xantus Barbara és Csizmadia Ildikó (forrás: www.vorosmartyszinhaz.hu)

A Broadway-premier 1953. február 25-én volt, és bár az előadás nagy közönségsikert aratott, a szakmai elismerést pedig hat Tony-díj jelentette, mégis elfelejtődött Bernstein New York-musicaltrilógiájának középső darabja (a két szélső: A városban, 1944 és a West Side Story, 1957); csak 2003-ban tűzték újra műsorra. Ennek kapcsán így írtak róla: „ragyogó, csodás musical, amely ötvenévesen is frissebbnek, fiatalosabbnak hat, mint a legtöbb új produkció”.

A musical egyszerre romantikus történet és szerelmi vallomás New Yorkról, szellemes, szatirikus. 1935-ben járunk, de a világválság komor hangulata nem érezhető (a székesfehérvári előadásban halványan utalnak a korszakra: a Christopher Street című nyitószámban néhány tüntető „Elég a Wall Streetbő” feliratú táblával jelenik meg). Annál többet merít a szerző a jellemző divatos zenei világból: big bandre hangszerelt swing, jazz, ragtime szól.

A középpontban két nővér áll, akik Columbusból, egy unalmas ohiói kisvárosból New Yorkba mennek, hogy ott valósítsák meg álmaikat. Az idősebb, gesztenyeszín hajú, komoly, megfontolt, elegáns, írónak készülő Ruth (Xantus Barbara) és húga, a szőke, bájosan naív, a férfiakat azonnal az ujja köré csavaró, ám női kisugárzásáról mit sem tudó Eileen (Csizmadia Ildikó), aki a színpadra vágyik. Greenwich Village-ben kötnek ki, a város nyüzsgő bohémnegyedében, ahol excentrikus figurák élnek: a görög származású, akcentussal beszélő, anyagias, modern festőművész főbérlő, Appopolous (Varga Bálint), a moralizáló Lonigan rendőr (Juhász Illés) és az általa vezetett rendőrörs ír származású, és erre mindenek felett büszke tagjai – akiknek hagyományőrző ír sztepptánca kifejezetten vicces –, az éppen munkanélküli színésznő, Helen (Závodszky Noémi) és a vele vadházasságban élő, sérüléséből gyógyulgató, vasalni, takarítani szerető focista, Tropa (Gerner Csaba), a nőcsábász firkász, Chick Clark (Kozáry Ferenc), a teszetosza bolti segéd, Frank Lippencott (Janklovics Péter) aki csak a bolt akcióiról tud beszélni, vagy a Village Vortex mulató tulajdonosa, a műsorában csak híres embereket szerepeltető Speedy Valenti (Tűzkő Sándor). A karakterek felskicceltek, csupán egy-egy komikus jellemvonásukat erősítették fel. Kalandokon és félreértéseken át vezet az út a sikerhez és a boldogsághoz. A „világ legjobb férfiriasztója”, Ruth megtalálja álmai férfiját a szerkesztő Bob Baker (Szomor György) személyében, és Eileen is felléphet a Village Vortexben.

A karmesteri pálca Drahos Béla kezében van, aki úgy dirigálja a zenekart, hogy a játékos és sokszínű hangzásvilág –az ironikus-nosztalgikus Christopher Street és Ohio, az inkább vallomásos-romantikus, mint szenvedélyes Majdnem szerelem, Vár rám ő, Drága Eileen és Oly jó, oly szép, illetve a korszakra jellemző stílusban íródott Hogy veszíts el egy jó pasit, Konga-dal, Swing és Rossz hang rag – valóban érvényesül.

Bernstein musicaljeinek alappillére a tánc. A koreográfia Bodor Johanna munkája, friss, fiatalos, lendületes – tökéletesen illeszkedik a zenéhez. Ötletes Perlaki Róbert díszlete. A színpadot hátulról egy hatalmas fehér vászon zárja le, amelyre jellegzetes New York-i képeket – Brooklyn Bridge, téglaházak és tűzlétrák, Central Park – vetítenek. Egy lámpaoszlop és padok az utcai jelenetek eszközei, a szobai jeleneteket néhány betolt fallal és egy ággyal, a mulató helyszínét egy dobogóval és néhány asztallal, székkel jelzik. Fekete Monika korhű jelmezei szépek, színesek, és sokat elárulnak egy-egy figura jelleméről.

A csodák városa európai ősbemutatóját láthatjuk Székesfehérváron. Látszik, hogy mindenki élvezi a játékot, az előadók nagy energiákkal dolgoznak.

(2005. január 31. Vörösmarty Színház, Székesfehérvár; Leonard Bernstein–Joseph Fields–Jerome Chodorov–Betty Comden–Adolph Green: A csodák városa; Ruth Sherwood: Xantus Barbara, Eileen Sherwood: Csizmadia Ildikó, Bob Baker: Szomor György, Appopolous: Varga Bálint, Helen: Závodszky Noémi, Tropa: Gerner Csaba, Mrs Wade: Zsurzs kati, Frank Lippencott: Janklovics Péter, Chick Clark: Kozáry Péter, Speedy Valenti: Tűzkő Sándor, Lonigan rendőr: Juhász Illés, Violet: Bodnár Vivien, Idegenvezető, olasz szakács, szerkesztő: Jónás Andi; fordította: Ruttkay Zsófia; dalszövegek: Szurdi Miklós, Szomor György; dramaturg: Réczei Tamás; díszlet: Perlaki Róbert; jelmez: Fekete Monika; koreogr.: Bodor Johanna, zenei vezető: Döme Zsolt, vez.: Drahos Béla; rend.: Szurdi Miklós)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.