Zenés színház

Akár az olaszok

2005.11.10. 00:00
Ajánlom
VERDI: LA TRAVIATA Netrebko, Villazón, Hampson Wiener Philharmoniker, Rizzi, Deutsche Grammophon, 2005. Néhány hete azt írtuk, hogy az idei nyár egyik legnagyobb fesztiválsikere a Salzburgi Ünnepi Játékok Traviata-produkciója volt (Heti Válasz, 2005. október 6.). Most végre kezünkben a bizonyíték: a Deutsche Grammophon ugyanis, meglovagolva a nyári sikert, máris piacra dobta a 2005-ös salzburgi csodát.

És valóban azt, hiszen a felvételt az előadások közben rögzítették. Gyorsan tegyük hozzá: legnagyobb szerencsénkre és örömünkre. Mert bár az már Anna Netrebko legutóbbi, Sempre libera című szólólemezén kiderült, hogy Violetta szerepét akár rá is szabhatta volna Verdi, ennek a dupla albumnak köszönhetően az is hallható, hogy az orosz szoprán remek társakat kapott a kiváló mexikói tenor, Rolando Villazón és a kitűnő amerikai bariton, Thomas Hampson személyében.

Az előadás tökéletes. Netrebko csillogó, bársonyos hangján mélyen megindító, törékeny, mégis elszánt Violettát kelt életre, Villazón Alfrédja energikus és szenvedélyes, és Hampson Germontja is rendkívül meggyőző. Gyönyörű Alfréd áriája az első felvonásból, a finálé pedig mindent elsodor. A Violetta-Germont kettősnél úgy érezzük, az öreg megenyhül, és minden másképp alakul. De persze nem, és jön a szerelemről-életről lemondó tüdőbeteg nő "Alfréd, szeress engem!" felkiáltásában kiteljesedő csúcspont. Ragyogó a báli jelenet, fájdalmas a tragikus vég. A Bécsi Filharmonikusoknak Verdi operája jutalomjáték: olyan, mintha minden szólamot csupán egy-egy hangszer játszana. Az olasz Carlo Rizzi pálcája alatt minden úgy és akkor szólal meg, ahogy és amikor kell.

S lehet, hogy Salzburgban nem divat a standing ovation - vagyis a felállva tapsolás -, de végighallgatva ezeket a lemezeket, csöppet sem furcsa, hogy idén nyáron mind a hét előadás után így ünnepelt a közönség. Akár az olaszok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Zenés színház hír

Rangos elismerést kapott Kero rendezése Szentpétervárott

Minden évben több mint kétszáz színház előadása verseng Szentpétervárott az Arany Szufita-díjért. Idén zenés kategóriában az év előadása lett a Kerényi Miklós Gábor által rendezett Monte Cristo grófja.
Zenés színház andrea bocelli

Andrea Bocelli a fiával énekel az új slágerlistás lemezén

Tíz év után először szerepel klasszikus zenei album az amerikai slágerlista élén, igaz, ez is crossover. Bocelli hamarosan Magyarországra jön, de a rajongói most nem is érte, hanem a fiáért vannak oda.
Zenés színház kult50

Aki operára cserélte a könnyűzenét: László Boldizsár

Számára a műfaji váltás szinte gombnyomásra történt, persze egyik területen sem spórolhatta meg a befektetett munkát. László Boldizsár Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház hír

Ők az Operaház új örökös tagjai

Új örökös tagokat köszöntöttek, házi díjakat és ötven lemezt tartalmazó CD-gyűjteményt adtak át a magyar opera napja alkalmából szombaton a fővárosi Erkel Színházban.