Zenés színház

Aki egyetlen dollárral többet keresett Pavarottinál: Leontyne Price

2018.02.11. 19:13
Ajánlom
Fekete énekesnőként eljutott oda, ahol fehérként is nehéz volt helytállni. Leontyne Price hangját nem felejti, aki egyszer – akár élőben, akár felvételről – hallotta.
Leontyne Price

Leontyne Price (Fotó/Forrás: Jack Mitchell)

Ezt a hangot hallani – ezt az élénk, gyönyörű, vágyakozó, lenyűgöző hangot – túlcsorduló élmény volt. Gyakran ültem egyedül, és hallgattam a felvételeit a sztereón, és azon tűnődtem, vajon hogyan néz ki, milyen barátai vannak, és milyen lehet, ha valakinek ilyen hangszer van a torkában

– mondta Jessye Norman, pedig énekhangot tekintve ő sem panaszkodhat. „Sokkal több volt, mint éneklés, amit ő csinált” – tette hozzá. – „Sok afroamerikai énekes hivatkozik rá úgy, mint úrnőnkre vagy királynőnkre.”

Leontyne Price a valaha élt legjobb Verdi-szopránok közé tartozik, sötét, súlyos tónusa páratlanul drámaivá tette az előadásait, és mindent erőlködés nélkül, szabadon énekelt. Igazi sztár volt: vonzó, tiszteletet parancsoló és ragyogó jelenség.

1955-ben Herbert von Karajan meghallgatta tőle A végzet hatalma egyik részletét, és felrohant a színpadra, hogy saját maga kísérhesse zongorán. A jövő művészének nevezte, és jóslata beteljesedett. Az ötvenes években a világ legfontosabb operaházaiban lépett fel, legtöbbször az Aida főszerepében. 1958-ban hívták a Metbe is, de ő nem fogadta el. Egy barátja azt tanácsolta neki, hogy

ha a Metben debütál, csakis főszerepben tegye azt, és „ne második szolgaként”.

Végül 1961-ben debütált az operaházban Rudolf Bing hívására a Trubadúrban: előadását 42 perces (!!!) taps kísérte, amely azóta is rekord a Metben.

Épp akkor emelkedett fel, amikor a polgárjogi mozgalmak is beindultak, az 60-as években: ennek az energiának az egyik gyújtópontja volt. 1966-ban vette a repertoárjára az Antonius és Kleopátrát, Samuel Barber operáját, amely karrierjének tetőpontját jelentette. A hatvanas évek végén Price egyre kevesebbet lépett fel operaszínpadon, és egyre többször a szóló- és kamaraesteken. Énekelt Lyndon B. Johnson amerikai elnök temetésén, fellépett tévéműsorokban, és gyakran visszatért a Metbe is.

Luciano Pavarottival az Álarcosbál című operában.

1981-ben be kellett ugrania Aidaként, de egyetlen feltétellel vállalta: ha 1, az az egyetlen dollárnyival magasabb gázsit kap, mint a tenor, aki történetesen Luciano Pavarotti volt. Így vált Price korának legjobban fizetett operaénekesévé.

Leontyne Price a Met mesterkurzusán (mellette Michael Davis tenor), 1986

Leontyne Price a Met mesterkurzusán (mellette Michael Davis tenor), 1986 (Fotó/Forrás: Alice Cunningham)

A kilencvenes években Leontyne Price visszavonult, és a csöndet csak 2001. szeptember 11. áldozatainak tiszteletére törte meg: James Levine zongorakíséretével énekelt a Carnegie Hallban. A magas C alatti H hangot könnyedén kiénekelte.

Leontyne Price 1927. február 10-én született, és reméljük, még sok évig köztünk marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Jazz/World

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A Champs-Élysées Mozartja – 200 éve született Offenbach

A kánkánok mestere korának szórakoztatóipari nagyvállalkozója volt, aki élete vége felé egy „komoly” operát is írt, a Hoffmann meséit.
Zenés színház wagner

Fischer Ádám: Vállalom a felelősséget a halk énekesekért!

Nem az énekeseknek kevés a hangjuk, Wagnert néha így kell énekelni. Caruso-szindróma és énekbeszéd kapcsán beszélgettünk a Ring-ciklus karmesterével.
Zenés színház soharóza

Lemez készülhet a Soharóza Tabu-előadásából, de a támogatásodra van szükségük

Halas Dóra és Nagy Fruzsina extravagáns projektjei felkavarták a zenés színházi műfaj állóvizét. Szívesen hallgatnánk a Tabu előadásuk dalait, de eddig nem készült róla felvétel. De majd most!
Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.