Zenés színház

Aki egyetlen dollárral többet keresett Pavarottinál: Leontyne Price

2018.02.11. 19:13
Ajánlom
Fekete énekesnőként eljutott oda, ahol fehérként is nehéz volt helytállni. Leontyne Price hangját nem felejti, aki egyszer – akár élőben, akár felvételről – hallotta.
Leontyne Price, 1953

Leontyne Price, 1953 (Fotó/Forrás: Carl Van Vechten / Library of Congress / Wikimedia)

Leontyne Price

Leontyne Price (Fotó/Forrás: Jack Mitchell)

Ezt a hangot hallani – ezt az élénk, gyönyörű, vágyakozó, lenyűgöző hangot – túlcsorduló élmény volt. Gyakran ültem egyedül, és hallgattam a felvételeit a sztereón, és azon tűnődtem, vajon hogyan néz ki, milyen barátai vannak, és milyen lehet, ha valakinek ilyen hangszer van a torkában

– mondta Jessye Norman, pedig énekhangot tekintve ő sem panaszkodhat. „Sokkal több volt, mint éneklés, amit ő csinált” – tette hozzá. – „Sok afroamerikai énekes hivatkozik rá úgy, mint úrnőnkre vagy királynőnkre.”

Leontyne Price

a valaha élt legjobb Verdi-szopránok közé tartozik, sötét, súlyos tónusa páratlanul drámaivá tette az előadásait, és mindent erőlködés nélkül, szabadon énekelt. Igazi sztár volt: vonzó, tiszteletet parancsoló és ragyogó jelenség.

1955-ben Herbert von Karajan meghallgatta tőle A végzet hatalma egyik részletét, és felrohant a színpadra, hogy saját maga kísérhesse zongorán. A jövő művészének nevezte, és jóslata beteljesedett. Az ötvenes években a világ legfontosabb operaházaiban lépett fel, legtöbbször az Aida főszerepében. 1958-ban hívták a Metbe is, de ő nem fogadta el. Egy barátja azt tanácsolta neki, hogy

ha a Metben debütál, csakis főszerepben tegye azt, és „ne második szolgaként”.

Végül 1961-ben debütált az operaházban Rudolf Bing hívására a Trubadúrban: előadását 42 perces (!!!) taps kísérte, amely azóta is rekord a Metben.

Épp akkor emelkedett fel, amikor a polgárjogi mozgalmak is beindultak, az 60-as években: ennek az energiának az egyik gyújtópontja volt. 1966-ban vette a repertoárjára az Antonius és Kleopátrát, Samuel Barber operáját, amely karrierjének tetőpontját jelentette. A hatvanas évek végén Price egyre kevesebbet lépett fel operaszínpadon, és egyre többször a szóló- és kamaraesteken. Énekelt Lyndon B. Johnson amerikai elnök temetésén, fellépett tévéműsorokban, és gyakran visszatért a Metbe is.

Luciano Pavarottival az Álarcosbál című operában.

1981-ben be kellett ugrania Aidaként, de egyetlen feltétellel vállalta: ha 1, az az egyetlen dollárnyival magasabb gázsit kap, mint a tenor, aki történetesen Luciano Pavarotti volt. Így vált Price korának legjobban fizetett operaénekesévé.

Leontyne Price a Met mesterkurzusán (mellette Michael Davis tenor), 1986

Leontyne Price a Met mesterkurzusán (mellette Michael Davis tenor), 1986 (Fotó/Forrás: Alice Cunningham)

A kilencvenes években Leontyne Price visszavonult, és a csöndet csak 2001. szeptember 11. áldozatainak tiszteletére törte meg: James Levine zongorakíséretével énekelt a Carnegie Hallban. A magas C alatti H hangot könnyedén kiénekelte.

Leontyne Price február 10-én lett 91 éves, és reméljük, még sok évig köztünk marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.