Zenés színház

Aki egyetlen dollárral többet keresett Pavarottinál: Leontyne Price

2018.02.11. 19:13
Ajánlom
Fekete énekesnőként eljutott oda, ahol fehérként is nehéz volt helytállni. Leontyne Price hangját nem felejti, aki egyszer – akár élőben, akár felvételről – hallotta.
Leontyne Price

Leontyne Price (Fotó/Forrás: Jack Mitchell)

Ezt a hangot hallani – ezt az élénk, gyönyörű, vágyakozó, lenyűgöző hangot – túlcsorduló élmény volt. Gyakran ültem egyedül, és hallgattam a felvételeit a sztereón, és azon tűnődtem, vajon hogyan néz ki, milyen barátai vannak, és milyen lehet, ha valakinek ilyen hangszer van a torkában

– mondta Jessye Norman, pedig énekhangot tekintve ő sem panaszkodhat. „Sokkal több volt, mint éneklés, amit ő csinált” – tette hozzá. – „Sok afroamerikai énekes hivatkozik rá úgy, mint úrnőnkre vagy királynőnkre.”

Leontyne Price a valaha élt legjobb Verdi-szopránok közé tartozik, sötét, súlyos tónusa páratlanul drámaivá tette az előadásait, és mindent erőlködés nélkül, szabadon énekelt. Igazi sztár volt: vonzó, tiszteletet parancsoló és ragyogó jelenség.

1955-ben Herbert von Karajan meghallgatta tőle A végzet hatalma egyik részletét, és felrohant a színpadra, hogy saját maga kísérhesse zongorán. A jövő művészének nevezte, és jóslata beteljesedett. Az ötvenes években a világ legfontosabb operaházaiban lépett fel, legtöbbször az Aida főszerepében. 1958-ban hívták a Metbe is, de ő nem fogadta el. Egy barátja azt tanácsolta neki, hogy

ha a Metben debütál, csakis főszerepben tegye azt, és „ne második szolgaként”.

Végül 1961-ben debütált az operaházban Rudolf Bing hívására a Trubadúrban: előadását 42 perces (!!!) taps kísérte, amely azóta is rekord a Metben.

Épp akkor emelkedett fel, amikor a polgárjogi mozgalmak is beindultak, az 60-as években: ennek az energiának az egyik gyújtópontja volt. 1966-ban vette a repertoárjára az Antonius és Kleopátrát, Samuel Barber operáját, amely karrierjének tetőpontját jelentette. A hatvanas évek végén Price egyre kevesebbet lépett fel operaszínpadon, és egyre többször a szóló- és kamaraesteken. Énekelt Lyndon B. Johnson amerikai elnök temetésén, fellépett tévéműsorokban, és gyakran visszatért a Metbe is.

Luciano Pavarottival az Álarcosbál című operában.

1981-ben be kellett ugrania Aidaként, de egyetlen feltétellel vállalta: ha 1, az az egyetlen dollárnyival magasabb gázsit kap, mint a tenor, aki történetesen Luciano Pavarotti volt. Így vált Price korának legjobban fizetett operaénekesévé.

Leontyne Price a Met mesterkurzusán (mellette Michael Davis tenor), 1986

Leontyne Price a Met mesterkurzusán (mellette Michael Davis tenor), 1986 (Fotó/Forrás: Alice Cunningham)

A kilencvenes években Leontyne Price visszavonult, és a csöndet csak 2001. szeptember 11. áldozatainak tiszteletére törte meg: James Levine zongorakíséretével énekelt a Carnegie Hallban. A magas C alatti H hangot könnyedén kiénekelte.

Leontyne Price 1927. február 10-én született, és reméljük, még sok évig köztünk marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Zenés színház hír

Távozik az Operettszínház ügyvezető igazgatója

Kriza Zsigmond feladatai eredményes lezárására és más irányú szakmai feladataira figyelemmel, közös megegyezéssel távozik - nyilatkozta Kiss-B. Atilla.
Zenés színház hír

New Yorkban is bemutatják Kurtág György egyetlen operáját

A játszma vége is szerepel a New York-i Filharmonikusok következő évadának műsorában.
Zenés színház ajánló

A Don Carlost mutatják be Miskolcon

Verdi operája a zenedráma műfajának egyik alapköve, amit február 7-én mutat be a miskolci teátrum.