Zenés színház

Aki itthon szeret énekelni

2010.04.09. 00:20
Ajánlom
Gábor Gézával a pályakezdésről, a szegedi évekről és a Rózsalovag nem mindennapi megterhelést kívánó próbafolyamatáról beszélgettünk.

- Ön a Szegedi Nemzeti Színház operatagozatának tagja...

- Helyesbítek, már nem.

- És a budapestinek?

- Annak sem. Tíz évig voltam Szegeden tag, aztán 2008 óta, köszönhetően az új művészeti törvénynek, "szabadúszok". Oda megyek énekelni, ahova meghívást kapok.

- Hogyan barátkozott meg az énekléssel?

- Már az óvodában kezdődött az egész. Édesanyámnak nagyon jó füle volt, ő tanítónő és emellett furulyát tanított gyerekeknek. Sokat énekeltünk otthon. Gyakorlatilag az óvoda óta, az általános iskolában végig énekkaros voltam, s az ünnepségeken mindig én voltam a "huszárkapitány".

- Mikor szánta rá magát végül, hogy operaénekes legyen?

- Harmadikos gimnazista lehettem, amikor eldöntöttem, merre vigyen tovább az utam. A középiskolában volt egy fiúkórus. Részt vettünk az Országos Diáknapokon, ahol zsűritag volt az egykori kiváló szoprán, Jobbágy Mária is, aki odajött hozzám és azt mondta: tíz fiú közül kiszól a hangom, lenne-e kedvem hozzá járni, szívesen tanítana engem. Jó, hogy szólt, mert egyébként én kerestem volna meg... Elkezdtünk dolgozni. Közben leérettségiztem szülővárosomban, Székesfehérvárott, a zenei tagozatos gimnáziumban, majd felvételt nyertem a Bartók Béla Konzervatórium magánének szakára. Itt Rozsos István volt a mesterem. Egy évvel később felvételiztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol Keönch Boldizsár és Bende Zsolt volt a tanárom, végül Gulyás Dénesnél diplomáztam 1998-ban. Előtte két évvel, énekművész-tanári diplomát is szereztem. Az első Kovalik-osztályban végeztem.

- Neves mesterei voltak. Mit kapott tőlük útravalóul?

- Rozsos Istvánnal kéthetente felhívjuk egymást, elbeszélgetünk. Most is bejött néhány próbámra, ellátott tanácsokkal, mit hogyan csináljak meg. A szakmához való hozzáállásomban meghatározó szerepet játszott. Keönch Boldizsártól én jöttem el, ez kellemetlen dolog volt, de jó kapcsolatban vagyunk. A tanár úr Hollandiában is tanított, így csak fél munkaidőben dolgozott velünk. Nagyon fiatal voltam még akkor, még húszon innen, és úgy gondoltam, olyan tanárra van szükségem, aki folyamatosan felügyeli tanulmányaimat. Tőle a dalok és az oratóriumok szeretetét, valamit a barokk stílus ismeretét sajátíthattam el. Bende Zsolttól nagyon erős technikai felkészültséget kaptam. Ő volt az utolsó elegáns operaénekes. Amikor meghalt, vele kihalt egy kor. Egyszer meglátott tornacipőben, azonnal megjegyezte: nem tudta, hogy én a Margitszigeten szoktam futni. Mondtam: nem szoktam. Rögtön lecsapott a válaszomra: akkor miért van rajtam tornacipő?

- Gulyás Dénesnél diplomázott.

- És ő volt az esküvői tanúm is. Dénes tulajdonképpen a Bende-módszer szerint tanított. Neki különösen azt köszönöm, hogy a munkához való hozzáállásban semmiféle lazaságot nem engedett. Ha az ember nem beteg, akkor ne markírozzon. Tessék teljes intenzitással dolgozni, a szerepeket minél előbb alaposan megtanulni, hogy később ne érje a művészt semmilyen kellemetlen meglepetés.

- A diploma megszerzését követő évadban már fellépett a dalszínházban.

- A varázsfuvolában léptem fel először, még a Thália Színházban. Ha jól emlékszem, amikor beálltam, Polgár László volt Sarastro, jómagam pedig a klasszikus őrtálló. Aztán a hullarablót énekeltem Ligeti György Le Grand Macabre című operájában, valamint a Szinetár Miklós rendezte Borisz Godunovban a jezsuitát.

- A következő évad már Szegeden találta.

Oberfrank Pétert akkor nevezték ki az ottani Nemzeti Színház fő-zeneigazgatójának. Kérdezte, volna-e kedvem vele tartani. Mondtam: ez nem kérdés, megyek, mert itt továbbra is csak kisebb szerepekben számítottak rám. Péterrel egy koncerten ismerkedtem meg, amelyen Gregor Jóskát kísérte. Itt beszélgettünk, megtudtam, hogy egy új csapat épül. Úgy éreztem, Szegeden biztosítva lehet a további művészi fejlődésem. Eleinte egy-két mondatos szerepeim voltak, aztán egyre nagyobbakat kaptam.

- Tízesztendős szegedi tagsága alatt elénekelhette az operairodalom legkülönbözőbb basszusszerepeit, ugyanakkor számos oratóriumban is szerepet vállalt. Mely feladataira emlékszik a legszívesebben?

- Még elsős koromban mondta Keönch Boldizsár, hogy a Magnificat-áriát tanuljam meg, azzal nagyon sok pénzt lehet keresni, lehet énekelni esküvőn, templomban orgonával, és elég gyakran megy a darab. Régebben sokszor énekeltem Bach h-moll miséjét, amelyre egy baritont és egy basszust hívnak általában. Amíg könnyebb volt a hangom, nagyon sokszor megcsináltam egyedül, már csak virtusból is. Ma már nem merném vállalni a kettőt. Az első színpadi mű, amelyben énekeltem, Pergolesi Úrhatnám szolgálója volt az Óbudai Társaskörben.

- Aztán egyre inkább megtalálták a nagy basszusszerepek...

- Igen, 2002-ben a miskolci operafesztiválon a Kékszakállú, egy évvel később Szegeden II. Fülöp, aztán Gvardián A végzet hatalmában aztán Atilla, Zakariás, majd a Kormányzó, Leporello és Masetto a Don Giovanniban, a Figaróban Bartolo és Figaro. Falstaff A windsori víg nőkben, Brander Berlioz operájában, a Faust elkárhozásában, Colline a Bohéméletben, és Basilio a Sevillaiban, hogy csak néhányat említsek a legfontosabbak közül.

- Gregor József neve összeforrt Szegeddel. Volt alkalma együtt énekelni a felejthetetlen művésszel?

- Verdi Falstaffjában ő a címszerepet alakította, én Pistolt énekeltem. Atya-fiúi barátságba kerültünk, nagyon sokszor találkoztunk civilben is. A mentorom volt. Mindketten sokat mókáztunk a színpadon. A Falstaff főpróbáján ő fönt állt a hordón és énekelte: "birodalmam, ezt növelni kell." Azt kellett volna mondanom: "Falstaff, az óriás", ám én az utolsó szóból kihagytam egy magánhangzót, és a szövegem így hangzott: "Falstaff, az órás". Jóska elkezdett nevetni, úgy, hogy bebilleget rajta a hordó... No, annyiban is maradt a dolog, ám amikor mentünk kifelé, iszonyatosan fenéken billentett. Azt mondta: "Te hülye! Nem elég, hogy magasan kell énekelni és nekem tériszonyom van a hordón, te meg szórakozol velem..."

- Tavaly ősszel a Napfogyatkozásban lépett színre, júniusban a Kormányzó várja a Don Giovanniban, a minap viszont talán eddigi pályafutásának legnehezebb szerepét, Ochs bárót énekelte A rózsalovagban. Eredetileg a másodpremierre jelölték, miért csak a március 28-i, negyedik előadáson állt be a szerepbe?

- Szvétek László kollegám sajnálatos kiesése miatt majd' egy hónapig egyedül próbáltam a szerepet mindkét felállásban, délelőtt és este. Fizikailag és szellemileg roppant megerőltető volt ez az időszak. Igaz, hogy a próbafolyamat utolsó két hetében már itt volt az eredetileg a második szereposztásra hívott német basszista. A főpróbát még megcsináltam, de annyira kimerültem, hogy végül ő csinálta mindkét premiert. Nehéz, fajsúlyos szerep, sok énekelnivalóval, jó állóképességet kíván Nem véletlen, hogy a legalább egy, de inkább másfél év kell a szerep megfelelő elsajátításához, nekünk azonban csak öt hónapunk volt rá. Úgy tudom, az új évadban, ősszel, hatszor játsszuk a darabot, s ha Laci is beáll a szerepbe, úgy könnyebb lesz, mert testvériesen megosztozunk rajta.

- További terveiről mit tudhatunk?

- Még nincs semmi konkrétum.

- Külföldi fellépések?

- Itthon szeretek énekelni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Az évad legjobb művészi produkcióit díjazta a Radnóti Színház

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház, ahol Kováts Adél igazgató összegezte az elmúlt évadot, valamint kihirdette a következő új bemutatóit.
Klasszikus

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.
Könyv

Tarolt a Semmelweis a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Huszonkét kategóriában hirdettek nyertest hazánk legnagyobb filmes szemléjén. Koltai Lajos Semmelweis című történelmi drámája összesen hat – köztük a legjobb film és a legjobb rendező – kategóriában diadalmaskodott.
Vizuál

Zsigmond Gábor lesz a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A döntést Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke Csák János kulturális és innovációs miniszter jóváhagyásával jelentette be.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Bradley Jaden a legismertebb musicalslágerekkel érkezik a Margitszigetre

Izgalmas estére készülhetnek a musical rajongók június 18-án, amikor Bradley Jaden, a West End színpadainak csillaga egyedülálló koncertet ad sztárvendégeivel a Margitszigeti Színházban.
Zenés színház hír

Bukarestben vendégszerepelt az Opera Manon Lescaut-produkciója

Az előadás főbb szerepeit Létay Kiss Gabriella, Pataki Adorján és Szegedi Csaba formálták meg, a Magyar Állami Operaház Zenekarát és a Bukaresti Nemzeti Opera Énekkarát Dénes István vezényelte.
Zenés színház kritika

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.
Zenés színház kritika

Magyar opera világhódító úton – Eötvös Péter Valuskája Regensburgban

A Regensburgi Színház mutatta be először Eötvös Péter utolsó operájának német változatát. Vajon hogyan él meg idegen környezetben egy a magyar világban ilyen mélyen gyökerező darab? A kérdésre a széria utolsó, május 11-i előadásán kerestük a választ.
Zenés színház ajánló

Vajda Gergely és a Savaria Szimfonikus Zenekar indítja a nyarat Kőszegen

A Kőszegi Várszínház Nagy nyári nyitány című, június 1-jei koncertjén népszerű dallamok, opera- és operettrészletek hangoznak el, Miklósa Erika, valamint az énekesnő tehetséggondozó programjában részt vevő fiatal szoprán, Subedi Anna közreműködésével.