Zenés színház

Aki munkára bírta Verdit - Arrigo Boito 175

2017.02.24. 13:35
Ajánlom
A zenetörténet legönzetlenebb szárnysegéde, egy reneszánsz ember, aki korántsem írt meg mindent, amire tehetsége szerint hivatott lett volna. Életműve így is az örökkévalóságnak szól: Verdi legjobb operáinak szövegei, és egy saját zenedráma, a Mefistofele fűződik nevéhez. Ismerje meg jobban a 175 éve született Tobia Gorriót – pardon, Arrigo Boitót!
Arrigo Boito

Arrigo Boito

Hadd ugorjam az életrajz részletezését, és kezdjem azzal az eseménnyel, ami Boito életének fókuszpontja lehet – 1868-ban Mefistofele című operájával súlyosan megbukott. A premier kritikusa – meglehetősen vaskalapos látásmód szerint – kifogásolta, hogy Faust bariton fekvésben énekel.

Nem vitatjuk el a bariton hang tulajdonosától a szerelemhez való jogot, sem azt, hogy viszontszeressék őt; de maradjon mellékszereplő.

„A középpontban egy tenor szerelmi énekét akarjuk hallani.” A közönség értetlenül, sőt elutasítóan fogadta az újszerű művet. A sikertelenség súlyosan megingatta a szerző önmagába vetett hitét, és felhagyott a komponálással. Kritikák és librettók írásába fogott. Szövegkönyveinek egyik leghíresebbje, a Ponchielli megzenésítésével ismertté vált La Gioconda Tobia Gorrio álnéven került kiadásra – az anagrammikus álnév rejtőzködő személyiségről tanúskodik.

1871-ben, a Mefistofele prológjának trieszti sikerén felbuzdulva azonban hozzálátott az opera átdolgozásához. Faust végül tenorrá vált, illetve eltűntek az operából a hosszabb, kontemplatívabb részek, melyek javarészt az eredeti Goethe-műből származtak. Új szakaszokat illesztett az operába, melyek a közönség igényeinek jobban megfeleltek: Faust és Margherita duettjét, a kivégzésére váró Margherita áriáját, illetve bővítette a 2. felvonásban hallható Boszorkányszombat jelenetet. Módosított az opera hangszerelésén: „A kottamásoló éjt nappallá téve dolgozott a szólamokon, miközben én a partitúrát írtam. Hajnali kettőig, háromig dolgoztam.”

Pedig korábban nem hajlott a kompromisszumra.

Egy 1864-es cikkében Boito lekezelően írt Verdiről, aki egyszer azt mondta: „Kétfelé álljon a szemed: egyik a publikumot figyelje, másik a művészi értéket.” De a hetvenes évekre megértette a zeneszerzőt: semmit sem ér az opera megújítása, ha fikarcnyit sem sikerül elnyernie a közönség érdeklődését. Habár az átdolgozott mű inkább hasonlított egy olasz nagyoperára, az intellektuális tartalom nem veszett el belőle. Már a Mefistofelén is érződik, ami később a Verdinek készült szövegkönyveken: Boito tudta, hogy kell egy művészileg jelentős művet operalibrettóvá alakítani úgy, hogy ne sérüljön eredeti tartalma és komplexitása.

A Mefistofele megrémítette Batmant

A Batman: Kezdődik című film elején Bruce Wayne még gyerekként látja a Mefistofelét az operában. A Boszorkányszombat denevérszereplői azonban annyira megrémítik, hogy arra kéri szüleit, menjenek haza. Ezután történik az a tragikus esemény, mely nélkül Bruce Wayne-ből nem lett volna Batman: egy rabló lelövi a fiú szüleit.

A várt diadal most nem maradt el: 1875-ben a Mefistofele sikert aratott a Scalában, a következő évekre pedig a tengeren túlra is eljutott. Verdi, akivel ekkor már majd két évtizede éve ismerték egymást, fanyalgott. „Igazán tehetséges, eredetiségre törekszik, de a végeredmény inkább furcsa.

Hiányzik belőle a spontaneitás és a dallamosság

– írta 1877-ben. Ítéletét azonban nagyban befolyásolta Boitóval való személyes ellentéte, mely még az előző évtizedből származott.

Boito az 1860-as években ugyanis szimpatizált a Scapigliatura nevű irányzattal, amely új megközelítéseket kerestek a művészetekben, így az operában is. A mozgalom tagjai imádták az alkoholt, a hasist és Baudelaire-t, az irányzat követője volt Franco Faccio karmester és zeneszerző is, akinek a tiszteletére szervezett estélyen Boito versben adott hangot panaszának, amely szerint az idősebb generáció zeneszerzői hátráltatják az olasz zene fejlődését. Nem is fogalmazott finoman.

Művészetük oltára csúnya, akár egy bordélyház fala

– így verselt Boito, amit Verdi rögtön magára is vett, és jó másfél évtizedre elzárkózott a közös munkától. (A dolog pikantériája, hogy a szintén haladó, forrófejű Faccio később Verdi operáinak egyik legavatottabb tolmácsolója lett a Scalában.)

Boito és Verdi

Boito és Verdi

Verdit és Boitót kiadójuk, Giulio Ricordi békítette ki, aki kétségbeesetten kereste a librettót, amely felkeltené a visszavonuló Verdi érdeklődését. A zeneszerző egy olyan szövegírót keresett, aki igazán tehetséges költő, viszont nem annyira makacs, hogy az hátráltassa a munkában. Ricordi épp ilyennek tartotta Boitót. Így találkozott 1879-ben egy esélyen újra az olasz opera két legendás személyisége. Hamarosan felfedezték, hogy rengeteg közös dolog van bennük. Verdi elővette egy régi művét, a Simon Boccanegrát, melynek szövegével soha nem volt elégedett. Boito hozzálátott a munkához, az eredménnyel pedig megnyerte a komponistát.

Verdi két legnagyobb műve, az Otello és a Falstaff librettóját Boito írta. Közeli barátok lettek, a librettista a zeneszerző ágya mellett volt annak halálakor is. De a barátságnak ára volt: Boito afféle tanítvány maradt, aki tehetségét Verdi szolgálatába állította, miközben saját műveit elhanyagolta. Hiába buzdította Verdi, Nerone című operája befejezetlenül maradt – ezt egy bizottság fejezte be, melynek Toscanini is tagja volt. A legendás karmester mutatta be az operát 1924-ben.

Kisebbnek kell lennem, hogy ő nagyobb lehessen

– jegyezte meg egy ízben kettőjük kapcsolatáról. A század végéig a Pármai Konzervatórium igazgatója volt, később a Cambridge-i Egyetem tiszteletbeli doktorává avatta. 1918-ban halt meg, Milánóban nyugszik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.