Zenés színház

Aki operahőssé tette Teller Edét – John Adams 70 éves

2017.02.15. 09:58
Ajánlom
Alighogy Philip Glass betöltötte nyolcvanadik életévét, ma Amerika másik legnagyobb komponistája, a minimalizmust továbbgondoló John Adams ünnepli hetvenedik születésnapját.

A főleg zenekari műveiről és talán még inkább operáiról ismert zeneszerző a bachtrack.org januári felmérése szerint a 2016-os év harmadik legtöbbet játszott kortárs zeneszerzője volt világviszonylatban, ami azért is szép teljesítmény, mert második helyen John Williams végzett, amit betudhatunk a Star Wars-őrületnek és az újabb Oscar-díjnak, első helyen pedig Arvo Pärtet találjuk , aki tavaly volt nyolcvanéves (nem rejtjük véka alá, hogy negyedik helyen a tavaly ugyancsak kerek évfordulós, 90 esztendős Kurtág György követi Adamset).

John Adams

John Adams (Fotó/Forrás: Margaretta Mitchell)

Ha pedig továbbgörgetünk a listában, azt is látjuk, hogy a legjátszottabb kortárs kompozíciók között két Adams-mű is szerepel, a szinte emblematikusnak mondható 1986-os darab, a Short Ride in a Fast Machine, valamint a 2015-ben, Leila Josefowicz hegedűművész számára komponált 50 perces új versenymű, a Scherezade.2, amely arról a női archetípusról szó, aki szenved, akit elnyom a patriarchális társadalom, de mégis felveszi a harcot az igazságtalanság ellen. Így az is érthető, hogy a szerző kifejezetten csak női szólistával tudja elképzelni darabját. A Short Ride-ra pedig úgy tekint a komponista, ahogyan Rahmanyinov tekinthetett saját cisz-moll prelűdjére vagy Barber az Adagióra, hiszen ez lett máig legismertebb műve. Michael Tilson Thomas rendelte tőle, aki egy nyitó fanfárt szeretett volna, a címet magyarázva pedig azt mesélte el a szerző a későbbiekben, hogy az ihletet egy valódi élmény adta, miszerint akkori sógora elhívta őt, hogy kipróbálja a Lamborghinijét, amely élmény után Adams csak arra gondolt, hogy bár ne tette volna meg.

A posztminimalista jelzővel ellátott zeneszerző ekkorra már túlvolt olyan jelentős művein, mint a Shaker Loops (amit egy időben viszonylag gyakran lehetett hallani a Bartók Rádión Rezgő hurkok magyar fordításban...vagy inkább ferdítésben), a Harmonielehre vagy a The Chairman Dances. Eközben pedig megszületett az 1987-ben Houstonban bemutatott első opera, a Nixon in China, amely az egykori, antikommunista elveket valló amerikai elnök 1972-es pekingi látogatását dolgozza fel. Noha Adams – mint kiderült a bachtrack-nak adott egy hónappal ezelőtti interjújából – egyáltalán nem tartja magát politikus vagy politikai komponistának, második operája, az 1991-es The Death of Klinghoffer is kényes témát érint: egy 1985-ös merényletet mesél el, amely során palesztin terroristák támadták meg az Achille Lauro olasz óceánjárót, és ölték meg a fedélzetén tartózkodó nyugdíjas, mozgássérült utast, az amerikai zsidó származású Leon Klinghoffert.

Stílusáról szólva John Adams a már idézett friss bachtrack-interjúban a következőket mondja: „Tisztában vagyok azzal, hogy stílusom és nyelvem fejlődött az évek során. A minimalizmus egy nagyon tiszta és szigorú zenei nyelv, amely nagyon hasonlít a minimalista szobrászatra és festészetre. Azonban a kezdetektől fogva sokkal erősebb késztetést éreztem a drámai meglepetésre. Míg sok mindent szeretek a minimalizmusban, úgy éreztem, hogy érzelmileg egy kicsit túl egyszínű.

A saját zenémmel olyan nyelvet akartam teremteni, amely képes egy sokkal áramlóbb érzelmi életre...

És az évek során megpróbáltam egy sokkal változatosabb harmóniai nyelvet kifejleszteni.” És valóban, Adams zenéjére nem húzható rá nyugodt szívvel a minimalista szó, hiszen stílusa hajlamos a romanticizálásra például azáltal, hogy formai és érzelmi csúcspontokat alkalmaz és építkezésben is túlmutat a minimalista patternök egymás mellé helyezésén.

A 2003-as Pulitzer-díjat, valamint a 2005-ös Grammy-díjat egyik legmegrázóbb darabjáért kapta, a World Trade Center elleni terrortámadásról megemlékező On the Transmigration of Souls-ról. amely címében a lélek egyik állapotból a másikba való lépésére utal, az életből a halálba való átmenetet írja le. A kórusra és zenekarra komponált bő húsz perces mű során gyerek narrátortól halljuk folyamatosan a „missing” (hiányzik, elveszett) szót, és közben halljuk a terrortámadás során elhunytak neveinek a felsorolását, valamint idézeteket búcsúlevelekből, utolsó hívásokból.

Az újabb nagy sikert ezután ismét egy opera hozta meg: 2005-ben mutatták be a Doctor Atomic-ot, amelynek librettóját a híres rendező, Adams szinte állandó alkotótársa, Peter Sellars írta a Manhattan Project néven elhíresült atombomba-fejlesztésről, így az operában olyan szereplőkkel találkozhatunk, mint Robert Oppenheimer vagy Teller Ede (az előbbi bariton, az utóbbi drámai bariton szerep). Az opera szövegkönyve főképp visszaemlékezéseken, interjúkon, technikai kézikönyveken, nyilvánosságra hozott kormánydokumentumokon, valamint Bhagavad Gita, John Donne, Charles Baudelaire és Muriel Rukeyser versein alapszik, és az atombomba felrobbantása előti utolsó órákban játszódik. A következő videóban a mű talán egyik legmeghatóbb, legszebb áriáját hallhatják (Am I in Your Light?), amelyben Kitty, Oppenheimer felesége énekel, végig dolgozó férje mellett, megfogalmazva a tragikus kérdést, hogy vajon mit számít ő a munka mellett Oppenheimer életében. Keserédes látni és hallani azt, hogy mennyire nem képes ez az ária igazi szerelmi duetté transzformálódni.

John Adams nemrég fejezte be legújabb operáját, amelyet novemberben mutat be majd a San Francisco-i Operaház: a Girls of the Golden West (amit Puccini operája után a Nyugat lányaiként lenne ildomos fordítani) az 1850-es évekbe, a kaliforniai aranyláz idejébe repíti a hallgatót, amellyel kapcsolatban Adams megemlítette, hogy nagyon emlékezteti őt a mai viszonyokra a Szilícium-völgyben. A gazdagság iránti vágy ugyanúgy jelen van ma, ráadásul ugyanúgy tele előítéletekkel, rasszizmussal. Adams különösen érdekesnek találta a hasonlóságot, hiszen az operát éppen Donald Trump és Hillary Clinton kampányának idején komponálta, és ekkor vonta le az említett tanulságot. A bachtrack ezután feltett azon kérdésére, hogy írna-e operát Trumpról, azt válaszolta:

Amint mondtam, érdekelnek az archetípusok, és számomra Donald Trump a szociopata archetípusát jelenti, egy olyan személyt, aki teljes mértékig képtelen az empátiára, és sejteni vélem, hogy emellett még nárcisztikus is.

Feltételezem, hogy bizonyos pontig meg tudnám csinálni, de ő annyira mindenütt jelen való most, hogy emiatt nem lenne értelme egy komoly művészi alkotást létrehozni róla.”

De talán ezt ne is sajnáljuk, hiszen ezen kívül is idén a világ számos pontján találkozhatunk Adams-premierrel, San Franciscótól Amsterdamig, Londontól Párizsig, a komponista pedig töretlen munkakedvvel és energiával dolgozik újabb alkotásain, amelyekhez sok erőt és jó egészséget kívánunk neki születésnapja alkalmából!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.