Zenés színház

Aki operára cserélte a könnyűzenét: László Boldizsár

2018.11.06. 15:35
Ajánlom
Számára a műfaji váltás szinte gombnyomásra történt, persze egyik területen sem spórolhatta meg a befektetett munkát. László Boldizsár Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Ritkán esik meg, hogy egy országszerte jól ismert, menő jazzvokálegyüttes tagja valami egész másba kezd, hogy aztán újra megmásszon egy ranglétrát, és megküzdjön az elismerésért, ami egyszer már a zsebében volt. László Boldizsár, a Cotton Club Singers alapítója és frontembere mégis így tett, és miután operaszínpadra cserélte a jazzklubokat – és a sportarénát –, hazánk egyik vezető tenorjává vált.

A69I0074-142444.jpg

László Boldizsár és Keszei Bori (Fotó/Forrás: Dusha Béla)

Persze az „egész más” mégsem egészen más: énekes ez is, az is. A Cotton Club Singers tagja, a Macskafogó négy gengszterének egyike, Orfeusz az alvilágban, Cavaradossi a Toscából, Rodolfo a Bohéméletből, Oedipus király Sztravinszkij operájában vagy Riccardo Az álarcosbálban. László Boldizsár pályájából ki-ki választhat magának saját fejezetet, a színészi tehetséggel is jócskán megáldott énekes ugyanis egyedülálló módon megjárta a könnyű- és a komolyzenei szakma magasságait, és ebből kifolyólag biztos ízléssel válogat a feladatok között, és azt teszi, amit igazán szeret.

Ahogy ő mondta: „Én vendég típus vagyok” – viszont abból a fajtából, akit marasztalni szoktunk.

1969-ben született Keszthelyen, hétéves korától tanult zenélt. Trombitált, majd tizennyolc évesen énekelni kezdett, és Gór Nagy Mária színiiskoláját is elvégezte. Olyannyira tehetségesnek bizonyult, hogy vidéken – Zalaegerszegtől Győrön és Veszprémen át Egerig – olyan főszerepeket kapott, mint Tony a West Side Storyból és Edwin a Csárdáskirálynőből.

Kötelező katonai szolgálata alatt látta a Cotton Club című filmet. Francis Ford Coppola mozija – pontosabban annak zenéje – annyira magával ragadta, hogy az 1995-ben alakult vokálegyüttest is így nevezték el. Ahogy megjelenésében a formáció egyre szolidabbá vált, úgy tettek szert „őrültebb sikerekre”: a tévé közvetítette koncertjeiket, eMeRTon-díjat nyertek, Sydney-ben, Tajvanon, Londonban léptek fel (ez utóbbi estet a BBC sugározta), még a női tagok cseréje sem vált a végzetükké, 2008-ban László Boldizsár távozása viszont igen. Búcsúkoncertjüket a Budapest Sportarénában tartották, de egy-egy kisebb fellépés kedvéért időnként továbbra is összeállnak.

Az énekes úgy véli, a Cotton Club Singers tagjaként való „nonstop” létezésből az opera világába csöppenni „csak egy hangi átállást igényelt.” Amikor a Szegedi Nemzeti Színházban megjelent egy meghallgatáson, általános döbbenetet okozott azzal, hogy azt mondta, céljai eléréséért a vokálegyüttest is képes otthagyni.

„Úgy mentem oda, hogy ha én jó hangi állapotban vagyok – márpedig odafigyeltem arra, hogy abban legyek –, akkor engem fel fognak venni. És ez is történt.”

(Momus) A színházban az Adriana Lecouvreur című operában debütált.

Lóugrásban haladt előre az operaénekesi pályán.

Ez nem azt jelenti, hogy sietett, volt, hogy visszautasított egy felkérést Cavaradossi szerepére, de 2012-ben már Luccában, Puccini szülővárosában énekelt a Toscában. Rost Andrea partnereként volt Rodolphe, Simándy özvegyétől vehetett át Simándy-díjat, az Operaházban Pinkertonként mutatkozott be. Színészi kvalitásait is dicsérte Az álarcosbál Riccardójaként aratott sikere, megbízhatóságát bizonyította a beugrása ugyanebben a szerepben a Stockholmi Királyi Operában.

László Boldizsár - Kreatív kapcsolatok

László Boldizsár - Kreatív kapcsolatok (Fotó/Forrás: Éder Vera / Budapesti Operettszínház)

A 2014/15-ös évadban több mint ötven előadásban énekelt, Busoni Doktor Faust című operájában Mefisztó bőrébe bújt, 2016-ben addig ismeretlen oldalát mutatta meg egy Wagner-opuszban, A bolygó hollandiban.

Azok a feladatok érdeklik, ahol feszegetheti saját határait: „ezért is vállalok időről időre egy-egy más jellegű (...) megbízást (...) operettben vagy koncertfellépés alkalmával.”

(Opera Magazin) Így került kortárs operákba, rajta (is) múlott, hogy zenés színpadra ültették a Tótékat, amelyet Tóth Péter komponált, pocakos programozót játszott Beischer-Matyó Tamás művében, a Budapesti Operettszínház repertoárján szereplő Kreatív kapcsolatokban. Az Operaház Melis György-díjjal és a 2017/18-as évad kamaraénekesi címével mutatta ki az iránta érzett nagyrabecsülését. Ókovács Szilveszter főigazgató szerint a dalszínház nem tudna nélküle létezni, a szeretet pedig talán kölcsönös: László Boldizsár sem az opera nélkül.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház sziget

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Zenés színház puccini

A legrangosabb Puccini-fesztiválon mutatják be Káel Csaba rendezését

Puccini Lidércek című operáját a festői olasz városban viszik színpadra a PFZ és a Pécsi Balett előadásában.
Zenés színház opera

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Zenés színház hír

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház hír

A San Franciscó-i opera lemondta Domingo koncertjét

A világhírű spanyol operaénekes október elején koncertezett volna San Franciscóban, a szexuális zaklatások vádjai miatt mondták le fellépését.