Zenés színház

Aki ötszázszor bújt a Csárdáskirálynő főszerepébe

KULT50: Fischl Mónika
2018.10.22. 09:30
Ajánlom
A hazai operettjátszás koronázatlan királynője, aki az operaénekesi karrierjét is feladta az operett varázsáért. A Kult50 portréja Fischl Mónikáról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

A hazai operettjátszás koronázatlan királynője, a Budapesti Operettszínház első számú primadonnája. Talán legtöbben a Csárdáskirálynőből ismerik őt, Vereckei Szilvia szerepét több mint ötszáz alkalommal játszotta itthon és külföldön egyaránt. Alakítását 2009-ben Artisjus-díjjal is elismerték. Ízig-vérig megtestesíti mindazt a nőiességet, lágyságot és erőt, bájt és kedvességet, könnyedséget és eleganciát, amit a szerepköre megkövetel, talán éppen azért, mert az életben is pontosan ilyen.

Fischl Mónika 1997-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola magánének szakán, és még ebben az évben a Don Pasquale Norinájaként mutatkozhatott be Gregor József partnereként Szegeden. Ezt a szerepet később az Operaházban is énekelte, és itt lépett színpadra A varázsfuvola Éj Királynőjeként, amivel Németországban is vendégszerepelt. Egy szerencsés találkozásnak köszönheti az első meghívást az Operettszínházba, ahol a Montmartre-i ibolya főszerepében debütált.

Hamar magával ragadta az operett bűvölete, „elvarázsolódtam”, ahogy ő fogalmaz, és feladva operaénekesi karrierjét, a „könnyedebb” műfajt választotta.

1997-től tagja a Budapesti Operettszínháznak, ahol eljátszotta Kálmán, Lehár és Strauss legnagyobb primadonnaszerepeit a Marica grófnőtől a Viktórián át A víg özvegy Glavári Hannájáig. Ez utóbbiról így írt a Népszava: „Fischl Mónika úgy énekli el a nevezetes Vilja-dalt, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, sőt annál is jobban. Nem csupán tisztességgel kiénekli az akár operaénekesek számára is nehéz hangokat, hanem lúdbőröztetően sok fájdalmat, szenvedést, megalázottságot, csalódottságot tud belesűríteni.”

Magyar Operett Napja - Gálaest és díjátadó az Operettszínházban

Fischl Mónika Az Évad Operett Színésze díjjal (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

2016-ban a magyar operett napján átvehette az évad operettszínésze díjat, amit többek között a Sybillben nyújtott alakításával érdemelt ki. Fáy Miklós a Népszabadságban így méltatta a játékát: „…a címszerepben újfent bizonyítja, hogy belenőtt a primadonnaságba, ügyes, bírja, a hangjában egyszerre van benne a mai és a tegnapi, kicsit régies, ahogy énekel, mégsem idegen a falak között.” A Revizor Online kritikusa, László Ferenc pedig ilyennek találta:

...nem csupán szép hangon énekel, de birtokolja azt a kissé hűvös, ám színpadon mindig nagyon hatásos női objektivitást is, amely nélkül nincs igazi primadonna.

Volt idő, amikor vágyott arra, hogy klasszikus musicalekben is kipróbálhassa magát, mint A nyomorultak Cosette-je vagy Az operaház fantomjából Christine szerepe – amire egyébként felkérést is kapott, de egyéb fellépései és turnéi miatt nem tudta elvállalni. Az opera viszont kisebb-nagyobb kihagyásokkal végigkíséri az életét. 2010-ben a Miskolci Operafesztiválon Puccini Gianni Schicchijében Nellát énekelte, 2011-ben Bayreuthban az Apród szerepében mutatkozott be Liszt Don Sanche című operájában, ugyanebben az évben a Szegedi Szabadtéri Színpadon Frasquitát alakította Bizet Carmenjében, a 2017-ben bemutatott A sevillai borbélyban pedig Rosinaként láthatta őt a közönség. Miután mindkét műfajt jól ismeri, hihetünk neki, ha azt mondja, operettet énekelni nehezebb. „Énekeltem a Traviatát Genovában, ráadásul a férjemmel, Vadász Danival, ami életem legnagyobb katarzisa volt, és rettegtem, hogyan fogom bírni, mégis egy Marica grófnő ezerszer jobban lefáraszt, és épp a próza miatt. (…) Ugyanis azt kellett megtanulnom, hogy a hangomat, ami egy dalban teljesen más, magasabb lágéban szól, mint a normál beszédhangom, le tudjam tenni.” (Szinhaz.hu)

FischlMonika4_GordonEszter-152009.jpg

Fischl Mónika a Budavári Palotakoncerten 2018-ban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Sikeres producerként tevékenykedő férje, Vadász Dániel kiváló bonviván volt egykor. A pár a Csárdáskirálynőben szeretett egymásba, ahol Edvinként és Szilviaként évődtek és harcoltak egymással. Erről így vallott a Szinhaz.hu-nak adott interjújában: „Szerencsés az az ember, aki olyan társra lel, aki értékeli őt, és fontos számára a másik egyéni boldogsága, karrierje is. Én közéjük tartozom. Dani pontosan tudja, milyen örömöt okoz nekem a színpad, ezért maximálisan támogat és segít ebben. Rettentően lényeges egy kapcsolatban a tolerancia, és hogy szeressük annyira a másikat, hogy engedjük élnie a saját világát.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.
Zenés színház gyász

Elhunyt László Margit operaénekes

A Liszt-díjas lírai szopránénekesnőt, Érdemes művészt nyolcvannyolc éves korában érte a halál.