Zenés színház

Aki ötszázszor bújt a Csárdáskirálynő főszerepébe

KULT50: Fischl Mónika
2018.10.22. 09:30
Ajánlom
A hazai operettjátszás koronázatlan királynője, aki az operaénekesi karrierjét is feladta az operett varázsáért. A Kult50 portréja Fischl Mónikáról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

A hazai operettjátszás koronázatlan királynője, a Budapesti Operettszínház első számú primadonnája. Talán legtöbben a Csárdáskirálynőből ismerik őt, Vereckei Szilvia szerepét több mint ötszáz alkalommal játszotta itthon és külföldön egyaránt. Alakítását 2009-ben Artisjus-díjjal is elismerték. Ízig-vérig megtestesíti mindazt a nőiességet, lágyságot és erőt, bájt és kedvességet, könnyedséget és eleganciát, amit a szerepköre megkövetel, talán éppen azért, mert az életben is pontosan ilyen.

Fischl Mónika 1997-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola magánének szakán, és még ebben az évben a Don Pasquale Norinájaként mutatkozhatott be Gregor József partnereként Szegeden. Ezt a szerepet később az Operaházban is énekelte, és itt lépett színpadra A varázsfuvola Éj Királynőjeként, amivel Németországban is vendégszerepelt. Egy szerencsés találkozásnak köszönheti az első meghívást az Operettszínházba, ahol a Montmartre-i ibolya főszerepében debütált.

Hamar magával ragadta az operett bűvölete, „elvarázsolódtam”, ahogy ő fogalmaz, és feladva operaénekesi karrierjét, a „könnyedebb” műfajt választotta.

1997-től tagja a Budapesti Operettszínháznak, ahol eljátszotta Kálmán, Lehár és Strauss legnagyobb primadonnaszerepeit a Marica grófnőtől a Viktórián át A víg özvegy Glavári Hannájáig. Ez utóbbiról így írt a Népszava: „Fischl Mónika úgy énekli el a nevezetes Vilja-dalt, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, sőt annál is jobban. Nem csupán tisztességgel kiénekli az akár operaénekesek számára is nehéz hangokat, hanem lúdbőröztetően sok fájdalmat, szenvedést, megalázottságot, csalódottságot tud belesűríteni.”

Magyar Operett Napja - Gálaest és díjátadó az Operettszínházban

Fischl Mónika Az Évad Operett Színésze díjjal (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

2016-ban a magyar operett napján átvehette az évad operettszínésze díjat, amit többek között a Sybillben nyújtott alakításával érdemelt ki. Fáy Miklós a Népszabadságban így méltatta a játékát: „…a címszerepben újfent bizonyítja, hogy belenőtt a primadonnaságba, ügyes, bírja, a hangjában egyszerre van benne a mai és a tegnapi, kicsit régies, ahogy énekel, mégsem idegen a falak között.” A Revizor Online kritikusa, László Ferenc pedig ilyennek találta:

...nem csupán szép hangon énekel, de birtokolja azt a kissé hűvös, ám színpadon mindig nagyon hatásos női objektivitást is, amely nélkül nincs igazi primadonna.

Volt idő, amikor vágyott arra, hogy klasszikus musicalekben is kipróbálhassa magát, mint A nyomorultak Cosette-je vagy Az operaház fantomjából Christine szerepe – amire egyébként felkérést is kapott, de egyéb fellépései és turnéi miatt nem tudta elvállalni. Az opera viszont kisebb-nagyobb kihagyásokkal végigkíséri az életét. 2010-ben a Miskolci Operafesztiválon Puccini Gianni Schicchijében Nellát énekelte, 2011-ben Bayreuthban az Apród szerepében mutatkozott be Liszt Don Sanche című operájában, ugyanebben az évben a Szegedi Szabadtéri Színpadon Frasquitát alakította Bizet Carmenjében, a 2017-ben bemutatott A sevillai borbélyban pedig Rosinaként láthatta őt a közönség. Miután mindkét műfajt jól ismeri, hihetünk neki, ha azt mondja, operettet énekelni nehezebb. „Énekeltem a Traviatát Genovában, ráadásul a férjemmel, Vadász Danival, ami életem legnagyobb katarzisa volt, és rettegtem, hogyan fogom bírni, mégis egy Marica grófnő ezerszer jobban lefáraszt, és épp a próza miatt. (…) Ugyanis azt kellett megtanulnom, hogy a hangomat, ami egy dalban teljesen más, magasabb lágéban szól, mint a normál beszédhangom, le tudjam tenni.” (Szinhaz.hu)

FischlMonika4_GordonEszter-152009.jpg

Fischl Mónika a Budavári Palotakoncerten 2018-ban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Sikeres producerként tevékenykedő férje, Vadász Dániel kiváló bonviván volt egykor. A pár a Csárdáskirálynőben szeretett egymásba, ahol Edvinként és Szilviaként évődtek és harcoltak egymással. Erről így vallott a Szinhaz.hu-nak adott interjújában: „Szerencsés az az ember, aki olyan társra lel, aki értékeli őt, és fontos számára a másik egyéni boldogsága, karrierje is. Én közéjük tartozom. Dani pontosan tudja, milyen örömöt okoz nekem a színpad, ezért maximálisan támogat és segít ebben. Rettentően lényeges egy kapcsolatban a tolerancia, és hogy szeressük annyira a másikat, hogy engedjük élnie a saját világát.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

 

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház

Itt a videó a Törőcsik Mari Emlékestről

Szeptember 21-én, a napokban zajló MITEM fesztivál keretében megemlékezést tartottak az idén elhunyt Törőcsik Mariról pályatársai, tisztelői részvételével a Nemzeti Színházban. Az eseményről készült összefoglaló videót a színház tette közzé.
Könyv

Könyves séták és ismert szerzők az idei Margó Fesztiválon

A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezik meg október 14. és 17. között a 10. Margó Irodalmi Fesztivált, amely a Müpával közös szervezésben valósul meg a Várkert Bazárban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Irány a Karminca-bál! – a Macskák 1500. előadására készül a Madách Színház

Jubileumához érkezik Andrew Lloyd Webber kultikus musicalje a Madách Színházban. A Macskák 1500. előadását szeptember 24-én láthatják a nézők, a különleges estén extra produkcióval is készül a színház, valamint színpadra lép a következő generáció is.
Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.