Zenés színház

Aki "testes", az ne lépjen színpadra?

2014.05.23. 11:21
Ajánlom
Heves felháborodást váltott ki az operavilág neves csillagainak részéről az ír mezzoszoprán énekesnő, Tara Erraught testalkatát ért negatív megjegyzések garmadája.

A Bajor Állami Operaház magánénekese Octavian szerepében lépett színpadra a hét végén Richard Strauss A rózsalovag című művében, amely az idén 80. születésnapját ünneplő Glyndebourne Fesztivál nyitóelőadása volt, és egyben Erraught első szigetországi fellépése.

A szombati előadást értékelő kritikák azonban leginkább az énekesnő testsúlyáról szóltak, nem pedig színpadi teljesítményéről. A brit lapok vezető ítészei egyebek mellett a "hihetetlen, idétlen és antipatikus" (The Times), a "testes" (The Independent) és a "tömzsi" (The Guardian) jelzőket használták Erraughtra. A The Daily Telegraph kritikusa "nehezen kezelhető testalkatról" írt, míg a Financial Times újságírója, Andrew Clark szerint "Tara Erraught Octavianja egy "jókora bébiháj-batyu".

Az operavilág sztárjait felháborították a huszonhét éves előadót ért kritikák, és védelmükbe vették a feltörekvő tehetséget. "Hogyan érkeztünk el arra a pontra, amikor az opera már nem az éneklésről, hanem az előadók testalkatáról és külsejéről szól, különösen a női énekesek tekintetében" - tette fel a kérdést a The Guardian honlapján Jennifer Johnstone mezzoszoprán énekesnő. Mint fogalmazott: "Én személy szerint azt hittem, hogy országként már túljutottunk azon a ponton, ahol a nőket másodrendű polgárokként kezelik, de a szexizmus még nagyon is jelen van, mindegy, hogy mit próbálnak elhitetni velünk".

Erraught védelmére kelt továbbá Elizabeth Meister brit szoprán és Jennifer Rivera világhírű amerikai mezzoszoprán, aki az operaénekléshez szükséges "nem tanulható" képességeket és a különböző fizikai követelményeket hangsúlyozta, valamint Nagy-Britannia egyik legünnepeltebb operaénekesének számító Alice Coote is - olvasható a The Guardian című brit napilap honlapján. A dublini Ír Királyi Zeneakadémián (Royal Irish Academy of Music) végzett Erraught szóvivője szerint a fiatal énekes "csak a zenére koncentrál" és nincs hozzáfűznivalója a kritikusok megjegyzéseihez. Az ifjú tehetség 2008-ban csatlakozott a Bajor Állami Operaházhoz, és 2011-ben tett szert nemzetközi hírnévre, amikor óriási sikert aratott Ravel A gyermek és a varázslat című operájának címszerepében.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Zenés színház

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.