Zenés színház

Alaposan kérdőre vonták Ókovács Szilvesztert

2017.05.20. 12:14
Ajánlom
Az Operaház ráadásul még fizetett is érte: ilyen egy bevállalós PR-interjú. Az intézmény első embere a bezárni készülő Ybl-palotáról, új, izgalmas évadukról és politikáról is beszélt a Magyar Narancs hasábjain.

Az Eiffel Műhelyház nagyobb lesz, mint a Parlament, afféle cool alter-hely lesz, viszont az átadása egy évet késik, mivel a közbeszerzésre túl magas árat mondtak, így kiírták újra. Az Operaház felújítását viszont nem lehet csúsztatni, mondta Ókovács, mivel a program már 2020 nyaráig készen van.

Egyszerre indul és készül is el majd e két nagyberuházás

– összegezte.

Ókovács Szilveszter

Ókovács Szilveszter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Ókovács volt már újságíró, kritikus, kommunikációs igazgató, volt rádióműsora és tévéje is. Most viszont az Operaház az első számára, az M5 operaközvetítései révén így is tévézik annyit, amennyit szeretne. „Szívesen maradnék itt, ha megkapom a támogatást” – tette hozzá. Pedig sokszor nehéz az Operaház helyzete, mondja, mivel egy összművészeti intézmény könnyen eshet a pad alá a színházakra, zenekarokra és táncegyüttesekre külön-külön szabott törvényi keretek között. „Egy kifejezett operai jogszabályt szeretnék a speciális problémáinkra” – veti fel a megoldást, amihez bizalomra van szüksége a döntéshozók részéről.

Az Operaház most nagyjából évi 10 milliárd forintból gazdálkodik, ez ugyan magas összeg, de Ókovács szerint különbséget kell tenni az abszolút szám és a fajlagos között: Fajlagosan „nem csak a Nemzeti, de egynémely megyeszékhely színháza is arányaiban jobban finanszírozott, mint az Opera.”

Ókovács beszélt arról is, hogy a közalkalmazást évekkel ezelőtt megszüntette az Operaház az énekesek esetében, amiből volt ugyan balhé, de „sokkal többet keresnek most”. A zenekari tagok és a táncosok számára, akik „itt, az Operában koptak el”, mert az intézménynek szentelték az életüket, az igazgatóság olyan tervet szeretne kidolgozni, mely helyettesíti a szakmai nyugdíjat. Ugyanakkor minőség emelése miatt nehezebbé váltak az Operaház művészeinek feladatai. „Tavaly azért vittük színre a Billy Elliotot, hogy magunk is szervezhessünk saját, magyar iskolát, mélyíthessük a merítést” – mondja Ókovács. – Ennek eredményeképp egy fizetős balettintézet jött létre.

Az új évad plakátjai

Az új évad plakátjai (Fotó/Forrás: Operaház)

A szó a rendezőkre terelődik: Vidnyánszky Bánk bánt fog rendezni, de nem csak a konzervatív ízlést akarja kiszolgálni az Opera: „a teljes szakmára kitekintünk”. Ez sokszor merészebb vállalásokat is jelent, a közönség A bűvös vadász miatt kiakadt Zsótérre, a lengyel Znaniecki által rendezett Székely fonó miatt az intézményre. „Anger Ferenc művészeti igazgatónk programja szerint évek óta jönnek rendezőhallgatók egyfelvonásosokra”, ezek legsikeresebbike Székely Kriszta. És persze ha rendezőkről van szó, Ókovácsnak meg kell említenie az állami színházaknál mellőzött Alföldit is.

Nem gondolom, hogy sok Alföldi-produkció kellene nekünk, de az is lehetetlen, hogy ne legyen itt jelen.

Ókovács bevállalja, hogy a „márkázott tartalom” megnevezéssel feltüntetett interjúban kényelmetlent kérdezzenek tőle: „Mit gondol, lenne-e főigazgató, ha nem lenne fideszes?” – hangzik a kérdés. „Szerintem nem, de ez természetes” – felel Ókovács Szilveszter. – „A kultúra része a kormányzásnak, minisztert senki sem a vetélytárstól választ.”

A teljes interjú itt olvasható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.