Zenés színház

Alföldi Róbert: „Nem üzeneteket rendezek, hanem előadásokat”

2017.08.29. 09:17
Ajánlom
A Budapest Sportaréna után az ország nyolc városában mutatják be a Hegedűs a háztetőn című musicalt. Az előadás rendezőjével, Alföldi Róberttel beszélgettünk, a színház mellett szigorúan csak társadalmi dolgokról.

- Már a musical első jelenetében kiderül, hogy kiféle-miféle ez a hegedűs a háztetőn. Neked mit jelent ez a szimbólum?

- Ez az alak egy Chagall-képről származik. A darabban jelent valamit, mégpedig azt a nagyon fontos dolgot, ami a lehetetlenség, a különös, az abszurdum, azaz valahogy az élet.

- Ezen a háztetőn nem lehet egyensúlyozni?

Biztos fenn lehet maradni, de az nem egy normális állapot, ha egy háztetőn állsz hegedűvel. Mert bizonytalan és veszélyes.

Alföldi Róbert

Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Horváth Evelin Lina)

- Sok minden van ebben a történetben: a hagyomány és a haladás ellentéte, a kis közösségek felbomlása. Téged mi ragadott meg benne?

Azt gondolom, hogy amit itt felsorolsz, az mind egyszerűen az élet része. Az érdekes ebben a közösségben, hogy nagyon sokféle, nagyon másképpen gondolkodó emberek élnek együtt. Valaki a hagyományokat tartja nagyobb tiszteletben, valaki ezekre inkább fittyet hány. Mégis elvannak egymással, a nagy szegénység mellett is, sőt! Élnek, és ez a fontos számukra. Figyelnek egymásra. Engem az érdekel, hogy mi történik akkor, ha ebbe a világba belenyúlnak olyanok, akik nem élnek ott, nem ismerik őket, és a valóságot sem igazán látják már, mert nem abban élnek. Hogyan és miként határozzák meg ezek a láthatatlan valakik felülről az emberek életét.

- Tevje milyen szereplő ebben a világban?

Ha nem vagy hajlandó a múltaddal és a jövőddel foglalkozni, akkor nincsen jelened sem.

Ebben a gondolkodásmódban egyensúlyban van a hagyomány és a haladás. Tevjét az foglalkoztatja, hogy boldogan éljen, és ha a gyerekei boldogsága azt kívánja meg, hogy változtasson a dolgokon, akkor változtat. Benne a szeretet a legerősebb.

- A múltkori olvasópróbán kiemelted, hogy hihetetlenül szegény környezetben játszódik a musical. Miért fontos aspektus ez a történetben?

- Gyerekkoromból olyan emlékeim vannak, hogy minél nagyobb a baj, annál inkább figyel egymásra a közösség. Ez egyfajta példázat: nem kell, hogy beléd rúgjanak azért, mert szegény vagy.

- Ez sokszor más, mint ami most az országban van.

- Hát... (nevet) Az ember gondolkodik a világról, arról, hogy mit tart jónak és rossznak benne. Szerencsés esetben látják a nézők magukat vagy a saját problémáikat az előadásban. De fontos, hogy nem üzeneteket rendezünk, hanem előadásokat.

A Hegedűs a háztetőn csapata

A Hegedűs a háztetőn csapata (Fotó/Forrás: Dudás Ernő)

- Rád mégis ragasztottak politikai címkéket. Ez nem zavar?

- Hatalmas probléma, hogy a társadalmi megszólalást összekeverik a politikai kiállással. Ha zavar van egy közösségben, kutya kötelességed megszólalni, kiállni a másikért.

- Sokat gondolkozol ezeken a megszólalásokon?

- Nem. Csak figyelni kell, hogy miről mit gondolsz. Vagy hogy mit érzel. Ennyire egyszerű. Gondolni kell.

És azon nem kell elkezdeni agyalni, hogy amit gondolsz, az kifizetődő-e.

- Szerinted miért ilyen népszerű a Hegedűs?

- Ez egy „szíves” történet, és ezeknek ma nagyon nagy keletje van. Talán azért, mert kevesebb ilyen történet van a színházakban. Egy 1964-es darabról van szó, hány éve készült már! És arról szól, hogy mindannak ellenére, amit élünk, ez az élet. Minden körülmények között.

- Stohl András a főszereplő. Miért tartottad alkalmasnak őt Tevje szerepére?

- Őt bármire alkalmasnak tartom, és ezt az elmúlt húsz év igazolja. Nem tudom, hogy mi az, amit szeretek benne. Ez egy nagy és fontos találkozás kettőnk között, életem egyik legfontosabb találkozása. Hálás vagyok a sorsnak érte. Ő egy nagyszerű színész, és függetlenül attól, hogy a barátomnak mondom, objektív szemmel is nagyszerűnek tartom.

- A Hegedűs a háztetőnt zenés darabként mélyebbnek szokták tartani, mint egy átlagos musicalt.

- Az Őrült Nők Ketrecét például nem tartom túl mély darabnak, de arra büszke vagyok, hogy a mi előadásunk bonyolult ügyekről beszél. Remélem, hogy még legalább tíz évig érdekelni fogja az embereket. Persze máshogy is neki lehet indulni, de a zenés darabokkal is pont úgy kell dolgozni, mint a nagy, komoly drámákkal. Én így indultam neki a Hegedűsnek. Úgy, ahogy mindennek, amivel elkezdek foglalkozni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Zenés színház hír

Berlinben is Krasznahorkai-regényen alapuló operát mutatnak be

Meghirdette 2023/24-es évadát a Berlini Állami Opera, az intézmény öt bemutatója között egy magyar vonatkozású kortárs különlegességet is találhatunk.
Zenés színház hír

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Zenés színház hír

„El kell kezdeni az Operaház értékének visszaállítását” – Miklósa Erika is beadta pályázatát az Opera élére

Március 28-án van a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt pályázat beadási határideje. Miklósa Erika opera-énekesnő a közösségi médiában tette közzé, hogy indul a pályázaton.
Zenés színház hír

Szélsőséges érzelmek az Operett színpadán – megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját

Az Alexandre Dumas regényéből készült musicalt Vincze Balázs rendezésében mutatja be a fővárosi társulat. A rendező elmondása szerint az új daloknak köszönhetően szinte teljesen új előadás születik majd.