Zenés színház

Alföldi Róbert: „Nem üzeneteket rendezek, hanem előadásokat”

2017.08.29. 09:17
Ajánlom
A Budapest Sportaréna után az ország nyolc városában mutatják be a Hegedűs a háztetőn című musicalt. Az előadás rendezőjével, Alföldi Róberttel beszélgettünk, a színház mellett szigorúan csak társadalmi dolgokról.

- Már a musical első jelenetében kiderül, hogy kiféle-miféle ez a hegedűs a háztetőn. Neked mit jelent ez a szimbólum?

- Ez az alak egy Chagall-képről származik. A darabban jelent valamit, mégpedig azt a nagyon fontos dolgot, ami a lehetetlenség, a különös, az abszurdum, azaz valahogy az élet.

- Ezen a háztetőn nem lehet egyensúlyozni?

Biztos fenn lehet maradni, de az nem egy normális állapot, ha egy háztetőn állsz hegedűvel. Mert bizonytalan és veszélyes.

Alföldi Róbert

Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Horváth Evelin Lina)

- Sok minden van ebben a történetben: a hagyomány és a haladás ellentéte, a kis közösségek felbomlása. Téged mi ragadott meg benne?

Azt gondolom, hogy amit itt felsorolsz, az mind egyszerűen az élet része. Az érdekes ebben a közösségben, hogy nagyon sokféle, nagyon másképpen gondolkodó emberek élnek együtt. Valaki a hagyományokat tartja nagyobb tiszteletben, valaki ezekre inkább fittyet hány. Mégis elvannak egymással, a nagy szegénység mellett is, sőt! Élnek, és ez a fontos számukra. Figyelnek egymásra. Engem az érdekel, hogy mi történik akkor, ha ebbe a világba belenyúlnak olyanok, akik nem élnek ott, nem ismerik őket, és a valóságot sem igazán látják már, mert nem abban élnek. Hogyan és miként határozzák meg ezek a láthatatlan valakik felülről az emberek életét.

- Tevje milyen szereplő ebben a világban?

Ha nem vagy hajlandó a múltaddal és a jövőddel foglalkozni, akkor nincsen jelened sem.

Ebben a gondolkodásmódban egyensúlyban van a hagyomány és a haladás. Tevjét az foglalkoztatja, hogy boldogan éljen, és ha a gyerekei boldogsága azt kívánja meg, hogy változtasson a dolgokon, akkor változtat. Benne a szeretet a legerősebb.

- A múltkori olvasópróbán kiemelted, hogy hihetetlenül szegény környezetben játszódik a musical. Miért fontos aspektus ez a történetben?

- Gyerekkoromból olyan emlékeim vannak, hogy minél nagyobb a baj, annál inkább figyel egymásra a közösség. Ez egyfajta példázat: nem kell, hogy beléd rúgjanak azért, mert szegény vagy.

- Ez sokszor más, mint ami most az országban van.

- Hát... (nevet) Az ember gondolkodik a világról, arról, hogy mit tart jónak és rossznak benne. Szerencsés esetben látják a nézők magukat vagy a saját problémáikat az előadásban. De fontos, hogy nem üzeneteket rendezünk, hanem előadásokat.

A Hegedűs a háztetőn csapata

A Hegedűs a háztetőn csapata (Fotó/Forrás: Dudás Ernő)

- Rád mégis ragasztottak politikai címkéket. Ez nem zavar?

- Hatalmas probléma, hogy a társadalmi megszólalást összekeverik a politikai kiállással. Ha zavar van egy közösségben, kutya kötelességed megszólalni, kiállni a másikért.

- Sokat gondolkozol ezeken a megszólalásokon?

- Nem. Csak figyelni kell, hogy miről mit gondolsz. Vagy hogy mit érzel. Ennyire egyszerű. Gondolni kell.

És azon nem kell elkezdeni agyalni, hogy amit gondolsz, az kifizetődő-e.

- Szerinted miért ilyen népszerű a Hegedűs?

- Ez egy „szíves” történet, és ezeknek ma nagyon nagy keletje van. Talán azért, mert kevesebb ilyen történet van a színházakban. Egy 1964-es darabról van szó, hány éve készült már! És arról szól, hogy mindannak ellenére, amit élünk, ez az élet. Minden körülmények között.

- Stohl András a főszereplő. Miért tartottad alkalmasnak őt Tevje szerepére?

- Őt bármire alkalmasnak tartom, és ezt az elmúlt húsz év igazolja. Nem tudom, hogy mi az, amit szeretek benne. Ez egy nagy és fontos találkozás kettőnk között, életem egyik legfontosabb találkozása. Hálás vagyok a sorsnak érte. Ő egy nagyszerű színész, és függetlenül attól, hogy a barátomnak mondom, objektív szemmel is nagyszerűnek tartom.

- A Hegedűs a háztetőnt zenés darabként mélyebbnek szokták tartani, mint egy átlagos musicalt.

- Az Őrült Nők Ketrecét például nem tartom túl mély darabnak, de arra büszke vagyok, hogy a mi előadásunk bonyolult ügyekről beszél. Remélem, hogy még legalább tíz évig érdekelni fogja az embereket. Persze máshogy is neki lehet indulni, de a zenés darabokkal is pont úgy kell dolgozni, mint a nagy, komoly drámákkal. Én így indultam neki a Hegedűsnek. Úgy, ahogy mindennek, amivel elkezdek foglalkozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A ruha is teszi az embert – így öltözködjünk az Operába

Az Opera a zene szentélye, ahová nem mindegy, milyen lélekkel és milyen külsőségek szerint lépünk be. Az Opera Magazin új rovatában az öltözködés és az illem szigorú és szelíd szabályainak sűrűjében segít eligazodni. Schiffer Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Ilyen már rég volt: operettet mutat be a Víg

Október 26-án, szombaton tartja a Vígszínház a Mágnás Miska premierjét Eszenyi Enikő rendezésében. Utoljára húsz éve tűztek műsorra operettet.
Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.