Zenés színház

Alföldi Róbert: „Nem üzeneteket rendezek, hanem előadásokat”

2017.08.29. 09:17
Ajánlom
A Budapest Sportaréna után az ország nyolc városában mutatják be a Hegedűs a háztetőn című musicalt. Az előadás rendezőjével, Alföldi Róberttel beszélgettünk, a színház mellett szigorúan csak társadalmi dolgokról.

- Már a musical első jelenetében kiderül, hogy kiféle-miféle ez a hegedűs a háztetőn. Neked mit jelent ez a szimbólum?

- Ez az alak egy Chagall-képről származik. A darabban jelent valamit, mégpedig azt a nagyon fontos dolgot, ami a lehetetlenség, a különös, az abszurdum, azaz valahogy az élet.

- Ezen a háztetőn nem lehet egyensúlyozni?

Biztos fenn lehet maradni, de az nem egy normális állapot, ha egy háztetőn állsz hegedűvel. Mert bizonytalan és veszélyes.

Alföldi Róbert

Alföldi Róbert (Fotó/Forrás: Horváth Evelin Lina)

- Sok minden van ebben a történetben: a hagyomány és a haladás ellentéte, a kis közösségek felbomlása. Téged mi ragadott meg benne?

Azt gondolom, hogy amit itt felsorolsz, az mind egyszerűen az élet része. Az érdekes ebben a közösségben, hogy nagyon sokféle, nagyon másképpen gondolkodó emberek élnek együtt. Valaki a hagyományokat tartja nagyobb tiszteletben, valaki ezekre inkább fittyet hány. Mégis elvannak egymással, a nagy szegénység mellett is, sőt! Élnek, és ez a fontos számukra. Figyelnek egymásra. Engem az érdekel, hogy mi történik akkor, ha ebbe a világba belenyúlnak olyanok, akik nem élnek ott, nem ismerik őket, és a valóságot sem igazán látják már, mert nem abban élnek. Hogyan és miként határozzák meg ezek a láthatatlan valakik felülről az emberek életét.

- Tevje milyen szereplő ebben a világban?

Ha nem vagy hajlandó a múltaddal és a jövőddel foglalkozni, akkor nincsen jelened sem.

Ebben a gondolkodásmódban egyensúlyban van a hagyomány és a haladás. Tevjét az foglalkoztatja, hogy boldogan éljen, és ha a gyerekei boldogsága azt kívánja meg, hogy változtasson a dolgokon, akkor változtat. Benne a szeretet a legerősebb.

- A múltkori olvasópróbán kiemelted, hogy hihetetlenül szegény környezetben játszódik a musical. Miért fontos aspektus ez a történetben?

- Gyerekkoromból olyan emlékeim vannak, hogy minél nagyobb a baj, annál inkább figyel egymásra a közösség. Ez egyfajta példázat: nem kell, hogy beléd rúgjanak azért, mert szegény vagy.

- Ez sokszor más, mint ami most az országban van.

- Hát... (nevet) Az ember gondolkodik a világról, arról, hogy mit tart jónak és rossznak benne. Szerencsés esetben látják a nézők magukat vagy a saját problémáikat az előadásban. De fontos, hogy nem üzeneteket rendezünk, hanem előadásokat.

A Hegedűs a háztetőn csapata

A Hegedűs a háztetőn csapata (Fotó/Forrás: Dudás Ernő)

- Rád mégis ragasztottak politikai címkéket. Ez nem zavar?

- Hatalmas probléma, hogy a társadalmi megszólalást összekeverik a politikai kiállással. Ha zavar van egy közösségben, kutya kötelességed megszólalni, kiállni a másikért.

- Sokat gondolkozol ezeken a megszólalásokon?

- Nem. Csak figyelni kell, hogy miről mit gondolsz. Vagy hogy mit érzel. Ennyire egyszerű. Gondolni kell.

És azon nem kell elkezdeni agyalni, hogy amit gondolsz, az kifizetődő-e.

- Szerinted miért ilyen népszerű a Hegedűs?

- Ez egy „szíves” történet, és ezeknek ma nagyon nagy keletje van. Talán azért, mert kevesebb ilyen történet van a színházakban. Egy 1964-es darabról van szó, hány éve készült már! És arról szól, hogy mindannak ellenére, amit élünk, ez az élet. Minden körülmények között.

- Stohl András a főszereplő. Miért tartottad alkalmasnak őt Tevje szerepére?

- Őt bármire alkalmasnak tartom, és ezt az elmúlt húsz év igazolja. Nem tudom, hogy mi az, amit szeretek benne. Ez egy nagy és fontos találkozás kettőnk között, életem egyik legfontosabb találkozása. Hálás vagyok a sorsnak érte. Ő egy nagyszerű színész, és függetlenül attól, hogy a barátomnak mondom, objektív szemmel is nagyszerűnek tartom.

- A Hegedűs a háztetőnt zenés darabként mélyebbnek szokták tartani, mint egy átlagos musicalt.

- Az Őrült Nők Ketrecét például nem tartom túl mély darabnak, de arra büszke vagyok, hogy a mi előadásunk bonyolult ügyekről beszél. Remélem, hogy még legalább tíz évig érdekelni fogja az embereket. Persze máshogy is neki lehet indulni, de a zenés darabokkal is pont úgy kell dolgozni, mint a nagy, komoly drámákkal. Én így indultam neki a Hegedűsnek. Úgy, ahogy mindennek, amivel elkezdek foglalkozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Tel-Avivban vendégeskedett a Menyasszonytánc

A Budapesti Operettszínház 2006-ban bemutatott klezmer-operettjét két alkalommal is láthatta a közönség az Izraeli Magyar Kulturális Évad részeként szeptember 12-én és 13-án.
Zenés színház videó

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Zenés színház kritika

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Zenés színház opera

Hatalmas siker volt a Sába királynője Izraelben

Percekig tartó vastapssal, hangos ovációval köszönte meg a tel-avivi közönség a Magyar Állami Operaház Sába királynője előadását kedd este.
Zenés színház ajánló

Újra Budapesten koncertezik az IL VOLO!

Tavaly megígérték, idén teljesítik: nagy sikerű koncertjük után ősszel visszatérnek Budapestre az IL VOLO tagjai. A klasszikus és pop-zene határait feszegető, tíz éves jubileumát ünneplő együttes szeptember 29-én a Papp László Sportarénában ad koncertet.