Zenés színház

Alig habzik

2012.01.08. 16:30
Ajánlom
Az Operaház január 4-i előadásából sok minden hiányzott, amit a valcerkirály csodás nagyoperettjében annyira szeretünk.

"Kérem, közölje velem, ha majd nevetni kell!" - hűtötte le a blazírt Orlovszkij herceg a neki nyilvános heccet szervező Falke doktor lelkesedését, s mi tagadás, legszívesebben ugyanezt kérte volna "a denevér bosszújának" amúgy erősen életigenlő és mulatságra hangolt nézője is az Operaházban. Merthogy sokáig egészen lagymatag, sőt olykor egyenesen lehangoló percek követték egymást a Szinetár-rendezés színpadán, s ráadásképp nem csupán az operisták által elővezetett prózai poénok elpangása okozott tartós problémát, hanem a zenei humor fakulása-fogyatkozása is. Mindjárt a nyitányon kezdve: könnyűszívű kedély helyett ezúttal egyfajta ritmikai nehézkesség vált érzékletessé, s a gondtalan derű felszikrázását nagyobbára az erővel és izzadsággal kicsiholt játékfegyelem helyettesítette. A zenekari ároktól távol ülve akár arra is gondolhatott a jegytulajdonos, hogy talán nem is a nagyszerű és majd' mindig inspiráló Kovács János igazítja az együttest. Utóbb aztán nyilvánvalóvá vált, hogy az előadás felett-alatt mégiscsak Kovács János őrködik, hiszen az első felvonás megannyi énekesi billenésének, s kiváltképp a duettek és hármasok összhangproblémáinak gyors orvoslását és páratlan reakcióidejű korrigálását az operaházi karmesterállományból más nemigen végezhette volna el ily kevés fájdalommal és fülsértéssel.

96802E8C-4F13-4689-9000-D3A7B63C5D98

Szilveszteri Denevér az Operaházban

Merthogy a krakéler Eisenstein úr otthonának három helyiségében (nappali, háló, konyha) bonyolódó első felvonás a vokális és színpadi teljesítmények szempontjából különösen leharcoltnak mutatkozott. Gulyás Dénes (Eisenstein) oldott színpadi jelenléte sajnos nem párosult sem a szólam abszolválásának pillanatnyi készségével, sem pedig kikezdhetetlen muzikalitással. Az Eisenstein szép és a siker reményében ostromolható hitvesét játszó Bátori Éva (Rosalinda), valamint a házaspár kikapós és kimenős szobalányát adó Rácz Rita (Adele) ugyancsak némiképp bizonytalannak tűnt az első felvonás során: az előbbi művésznő a szólam magaslati pontjaival, míg utóbbi tehetség a színpadi motiváltság érzékeltetésével látszott gondban lenni. A három énekes felvonásközépi együttese ilyesformán majdnem olyan érdektelenné lett, mint a szinte hallhatatlan tenorjával hódító régi udvarló, Mukk József (Alfréd) egész működése.

A második felvonás, amely a színpadkép pompaimitációját jutalmazó zajos fogadótapssal indult, mindazonáltal már a javulás halvány, de azért felismerhető jeleit mutatta. Meláth Andrea (Orlovszkij herceg) énekesi közreműködése, Tallós Andrea (Ida) groteszk táncparódiája a Pizzicato polkára, a zenekar javuló produkciója, valamint a szólószámok, így különösen Adél kacagódalának élményszerű kivitelezése okvetlenül javítottak az előadás mérlegén. Ugyanakkor a felvonás több más pontja váltig a humordeficitet gyarapította: mint például a hercegi bálra francia arisztokratákként bevezetett Eisenstein és Frank fogházigazgató (Szüle Tamás) ál-francia, ám valódi sótlan párbeszéde, vagy éppen Eisenstein és magyar grófnőként megjelenő hitvesének fájdalmasan sikerületlen órakettőse. Míg a Falke játékmesteri szerepében becsülettel fáradozó Busa Tamás a megvesztegetően szép hang nélkül fabatkát sem érő Dulidu szakaszában maradt hallhatóan alul a szólamáért folytatott tisztes küzdelemben.

034683E3-ED31-4BE7-8BE4-A57EF0858739

Szilveszteri Denevér az Operaházban

A harmadik, börtönfelvonásra azután jószerint az élvezhető szintre javult fel A denevér előadása. Köszönhetően első renden a Frosch fegyőr prózai szerepében általános meglepetést szerző Vida Péternek, aki hosszú magánszámában éppúgy "helyénvalónak" tetszett, mint a párbeszédes szakaszokban. Sok önirónia, sok lokális humor - "A muzsikusnak dalból van a telke" - s még több gusztussal kijátszott szerepközhely bukkant elő Vida játékából, s lendülete mintha a teljes együttest meglódította volna valamelyest. Szüle Tamás prózai teljesítménye például érezhetően javult e felvonásra, s Rácz Rita második magándala még az elsőnél is bájosabbnak s immár valóban kokettnek és kedélyesnek bizonyult. S bár a 12-es cellából elővezetett Mukk József hangja nem sokat javult a távollétében lebonyolított második felvonás alatt, azért a szerepe szerint elváltoztatott hangon, dadogós prókátorként éneklő Gulyás Dénes féltékeny bosszúszomja végre átjött a rivaldán. Majdnem annyira, mint a Frosch által színpadra vonultatott rabruhás férfikar danája, mely jelenet - két nap távolából - a fékezett habzású este egyik csúcspontja gyanánt maradt meg emlékezetünkben.


2012. január 4. 19:00 - Magyar Állami Operaház

A denevér

Zene: Johann Strauss

Szöveg: Richard Genée, Carl Haffner

Szereplők:

Eisenstein, bécsi polgár: Gulyás Dénes

Rosalinda, a felesége: Bátori Éva

Frank, fogházigazgató: Szüle Tamás

Orlovszkij herceg: Meláth Andrea

Alfréd, tenor: Mukk József

Falke, a család barátja: Busa Tamás

Blind, prókátor: Derecskei Zsolt

Adél, szobalány: Rácz Rita

Iván: Hantos Balázs

Frosch, fegyőr: Vida Péter

Ida, karbalerina: Tallós Andrea

Melanie: Pelle Erzsébet

Rendező: Szinetár Miklós

Koreográfus: Lőcsei Jenő

Jelmez: Vágó Nelly

Díszlet: Csikós Attila

Karmester: Kovács János

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Péterfy Gergely: A Dunakanyarban van valami grandiózus

A Partitúra harmadik szériájának következő adása, most szombaton, szeptember 19-én 14.30-tól Visegrádon és környékén kalandozik a Duna tévén. A műsorvezetők, Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós – többek között – a Péterfy-családnál is vendégségben jártak. Péterfy László Kossuth-díjas szobrászművésznél, és lányánál, Péterfy Bori színész-énekesnél. Bori testvére, Péterfy Gergely író azonban a nyári forgatás idején épp külföldön volt, így kimaradt a Partitúrából, de a Fidelio.hu most pótolta a beszélgetést.
Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

Patti Smith Kosztolányit olvas a teája mellé

Az amerikai költő/énekes nem most ismerkedik a magyar irodalommal: korábban egy Krasznahorkai kötettel töltötte az éjszakáját.
Zenés színház

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Zenés színház hír

Október közepéig elmaradnak az Opera előadásai

A koronavírus járvány növekvő esetszámaira tekintettel a Magyar Állami Operaház vezetősége úgy döntött, felfüggeszti előadásainak próbáit, ennek eredményeképp pedig a meghirdetett előadások döntő többsége október 17-ig elmarad.
Zenés színház interjú

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.
Zenés színház interjú

István király új arca – Interjú Szinetár Miklóssal

Operaváltozat születik az István, a királyból, a Szörényi–Bródy szerzőpáros nagy sikerű művéből. Bródy János szövege változatlan formában hangzik el, Szörényi Levente rockzenéjét operai verzióban hallhatjuk, Gyöngyösi Levente hangszerelésében. Az izgalmas, műfaji korlátokat átlépő vállalkozás hátteréről a legendás rockopera zeneszerzőjét, Szörényi Leventét és a készülő opera színpadi változatának rendezőjét, Szinetár Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Rock, lázadás, emlék a múltból - Ricse, Ricse, Beatrice!

A Ricse, Ricse, Beatrice című darab Nagy Feró szemszögéből mutatja be a zenekar történetét, természetesen élőben játszott Beatrice nótákkal és Feróval.