Zenés színház

Állva ünnepelték Carreras visszatérését

2014.04.28. 17:52
Ajánlom
A katalán sztártenor több mint nyolc éves kihagyás után lépett újra operaszínpadra a bilbaói Arriaga színházban április 26-án.

A 67 éves énekes nem valamelyik nagy Verdi- vagy Puccini-szerepében tért vissza, hanem egy kortárs darabban: Christian Kolonovits osztrák zeneszerző El Juez (A bíró) című operájának címszerepét öltötte magára a mű ősbemutatóján.

A bilbaói színház csordulásig megtelt, a teátrum közlése szerint az 1200 néző Spanyolországon kívül 15 másik országból érkezett. A baszk fővárosba ellátogattak Kínából, Japánból, Ausztráliából, az Egyesült Államokból, Kanadából, Mexikóból, Kolumbiából és Argentínából is.

Nemcsak a közönség, hanem a kritika is lelkesen fogadta Carreras visszatérését. Az EFE spanyol hírügynökség "diadalmas visszatérésről" írt, amelyen a katalán operasztár "tündöklő tehetségével levette a lábáról" a közönséget.

"Boldog vagyok, hogy nyolc év után újra végigénekelhetek egy teljes operát" - mondta Carreras a közelmúltban. A tenor, aki az elmúlt években csak koncerteken és gálaműsorokban lépett fel, "nagy művészi kihívásnak" nevezte új szerepét.

Az opera a Franco-diktatúra (1939-1975) idején a szüleiktől elrabolt gyermekek drámáját dolgozza fel. A gyerekeket apácák és orvosok politikai okból vették el a rezsimmel szembenálló szüleiktől, hogy a hatalom ínyének megfelelően neveljék fel őket. Carreras alakítja Federicót, a bírót, akit lelkifurdalás gyötör, amiért segít eltusolni a gyerekrablási eseteket. Az előadáson az énekes unokaöccse, David Giménez Carreras vezényelt; a spanyol karmester nagybátyja számos koncertjén dirigált az 1990-es évek vége óta.

Újságírói kérdésre, hogy folytatja-e az operai fellépéseket, Carreras nem adott egyértelmű választ: "csak fellépésről fellépésre gondolkodom" - mondta.

A bíró című új operát Bilbaóban még kétszer mutatják be ezen a héten, majd augusztusban az ausztriai Ertlben a Tiroli Ünnepi Játékok részeként. A szokatlan témájú opera szövegét a 44 éves osztrák librettista, Angelika Messner írta, aki már jól bevált párost alkot a 63 éves burganlandi zeneszerzővel: ők ketten 2009-ben már alkottak egy remekművet az Antonia und die Reissteufel című, gyermekeknek szóló popoperával. Kolonits szervezőként, komponistaként és zenei producerként mások mellett olyanokkal dolgozott már együtt, mint Michael Bolton, José Feliciano, a Boney M vagy a Scorpions.

Az EFE szerint a közönség nagy ovációja szólt a zeneszerző és a forgatókönyvíró azon bátorságának is, amellyel operává adaptálták az elszenvedőknek még ma is nagy fájdalmat jelentő egykori eseményeket.

A barcelonai születésű Carreras a világ egyik legismertebb tenorja. 1987-ben leukémiát diagnosztizáltak nála, de a kórt csontvelő-átültetés segítségével sikerült legyőznie. A betegség azonban fizikailag annyira legyengítette, hogy nyolc éve már nem játszott operákban, csak koncertfellépéseket vállalt.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.