Zenés színház

Álruhás kertészlány a szakáruházban

2006.03.23. 00:00
Ajánlom
Nem hiszem, hogy bárkit meglep, ha azt írom, Salzburgban idén különösen is minden Mozart körül forog.

Hetente tucatnyi hangversenyen szólalnak meg művei, vasárnaponként Mozart-miséket hallani a templomokban, ezen kívül hatalmas kiállítással, tudományos előadásokkal, sőt egy új színdarabbal ünnepli a város leghíresebb szülöttét. A nyári Ünnepi Játékok keretében pedig előadják a zeneszerző mind a huszonkét színpadi művét. Az egyik operaprodukció, a Doris Dörrie rendezte La finta giardiniera (Az álruhás kertészlány) azonban már most megtekinthető a Landestheaterban.

Mostoha sors jutott osztályrészül ennek a fiatalkori Mozart-operának. Az 1775. januárjában tartott müncheni bemutatót ugyan siker övezte, két további előadás után mégis levették a műsorról. Öt esztendővel később Mozart az olasz nyelvű dramma giocosót német Singspiellé alakította át, s mivel időközben elkallódott az eredeti változat partitúrájának egy része, a darabot ebben a német verzióban játszották a következő kétszáz évben. A múlt században ugyan többen próbálták rekonstruálni az eredeti műalakot, de csak 1980-ban, az elveszett partitúra megtalálása után kerülhetett sor a Finta giardiniera újbóli hiteles előadására. Részben e felfedezés hatására gyökeresen átértékelődött az operáról kialakult kép: kiderült, hogy Az álruhás kertészlány nem a tizenkilenc éves Mozart kiforratlan opera buffája, hanem teljesen egyéni és rendkívül összetett alkotás, amely több vonásában bámulatos érettséggel előlegezi a Figarót és a Così fan tuttét. A darab témája és cselekménye persze a buffa világához tartozik, ám a szereplők lelkiállapotának elmélyült ábrázolása komoly, sőt komor színeket is felszínre hoz.

Doris Dörrie rendezésének legnagyobb erénye, hogy érvényre juttatja ezt a kettősséget. Nem „komolykodik”, de nem is bohóckodja el az operát. A színpadi történés mindvégig izgalmasan pereg, szellemes, szórakoztató – de teret enged a valódi, mély érzéseknek is. Képes arra, hogy egyszerre legyen játékos és komoly – tragikus és ironikus. Ez a kétarcúság jellemzi már a nyitány alatti némajátékot is, amelyben a darab előzménye elevenedik meg: Belfiore gróf féltékenységi rohamában megsebzi kedvesét, Violantét, s mivel azt hiszi, megölte a márkinőt, elmenekül. A színen két 18. századi, parókás alak, s a gróf a legvadabb kocsmai verekedésekhez hasonló módon ütlegeli, rugdossa a nemes hölgyet – a jelenet egyszerre nevetséges és fájdalmas.

Általában nem tartom szerencsésnek egy opera nyitányának „megrendezését”, ebben az esetben azonban jó ötletnek bizonyult, hogy a tulajdonképpeni cselekmény kezdete előtt már tudomást szerzünk az előzményekről. A meglehetősen kusza történetben és a (részben álruhás) szereplők közti viszonyok bonyolult hálózatában ez rögtön orientálja a nézőt: világossá teszi, mi lesz a cselekmény fő szála és kik körül fog szövődni. A felépült márkinő szolgájával együtt a gróf keresésére indul, így érkeznek a Fekete-tengerhez, ahol – magukat Sandrinaként és Nardóként kiadva – kertésznek állnak a Podestához. Azaz eladónak egy kertészeti szakáruházba. Podesta a konfekcióöltönyt és munkaköpenyt viselő igazgató, egyik beosztottja az elhagyott szerelmes, Ramiro (egy napszemüveges–bőrdzsekis rocker), aki látható undorral tesz-vesz a boltban, Serpetta pedig a pénztárból lesi imádott főnöke minden mozdulatát. A remek ötlet egy sor további helyzetkomikumra ad alkalmat: Belfiore például egy targonca villáján érkezik és tükör helyett ásót nyújtanak neki, hogy abba pillantva ellenőrizhesse fizimiskáját, a cserjék és a kerti szobrok pedig adott pillanatban megelevenednek, nem is beszélve az ember nagyságú húsevő növényről…

Az ilyesfajta rendezői operajátszásban az énekes óhatatlanul kissé háttérbe szorul. A Landestheater produkciójából sem egyes énekesekhez, inkább a színpadképhez, a figurákhoz és a rendezéshez tapadnak a legélénkebb emlékeim. De ez nem baj: azt jelzi, hogy mindegyik szereplőnek sikerült színpadilag hitelesen életre keltenie, egyszersmind a rendezői koncepcióba ágyaznia a rábízott karaktert. A Podestát alakító Franz Supper erőteljes buffo tenorként mutatkozott be. Szemben vele Violante/Sandrina a mű „seria”-szereplői közé tartozik; Hege Gustava Tjonn hangi alakítása a cselekmény előrehaladtával egyre jelentősebbé vált: a második és harmadik felvonásban éneklését makulátlan tisztaság, kulturált, egyenes hang és vivőerő jellemezte. A Belfiorét éneklő Neal Banerjee viszont a második felvonás végére hallhatóan kifáradt, ezért – legalábbis vokálisan – nem tudott Violante méltó párjává emelkedni. Nina Berten kissé öblös hangon, de kifejezően keltette életre Arminda alakját, főleg annak fenyegető, démoni vonásait, Erin McMahon magabiztos, hajlékony és erőteljes éneklése pedig szinte jelentősebb figuraként tüntette fel Serpettát, mint amilyen valójában. Rainer Brandstetter Nardóként jól megfelelt a tipikus buffo basszus szerep követelményeinek, a Ramirót játszó Gritt Gnauck éneklése viszont néha a kelleténél bizonytalanabbnak tűnt. A Mozarteum Orchester Kai Röhrig keze alatt határozottan, jól artikuláltan, kontúrosan szólalt meg.

Az álruhás kertészlányt ebben az évadban május 29-én játsszák utoljára. Ha a kedves Olvasó a következő két hónapban netán Salzburgban jár, jó szívvel ajánlhatom: tekintse meg.

(2006. március 17. 19:00 Salzburger Landestheater; Mozart: La finta giardiniera; Franz Supper (Podesta), Hege Gustava Tjonn (Violante/Sandrina), Neal Banerjee (Belfiore), Nina Berten (Arminda), Gritt Gnauck (Ramiro), Erin McMahon (Serpetta), Rainer Brandstetter (Roberto/Nardo); Mitglieder des Tanztheater-Ensembles und Bewegungschor des Salzburger Landestheaters; Mozarteum Orchester Salzburg; vez. és continuo: Kai Röhrig; díszlet és jelmez: Bernd Lepel; rend.: Doris Dörrie)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Klasszikus

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Színház

Birtoksértő magatartás miatt tett feljelentést Novák Emil és Szarka Gábor

Eljárást kezdeményezett Novák Emil, az SZFE rektorhelyettese és Szarka Gábor kancellár az egyetem Hallgatói Önkormányzatának elnöke ellen – ezt maga Csernai Mihály osztotta meg Facebookon, hozzátéve, hogy „a dolog több szempontból pikáns”.
Színház

Máraival folytatódik a VígSTREAMház

A padlás 999. előadása után a Vígszínház Márai Sándorhoz fordul és Hegedűs D. Géza felejthetetlen monodrámáját közvetíti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház advent2020

Adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül közönségének az Opera

Online adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül a közönségnek a Magyar Állami Operaház advent első vasárnapjától 26 napon át.
Zenés színház ajánló

Online Mikulásünnep a Talamba Ütőegyüttessel

A Zichy Szín-Műhely Mikulás alkalmával egy igazán különleges meglepetéssel készül december 5-én és 6-án.
Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.