Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

Interjú Ádám Zsuzsanna operaénekesnővel
2018.12.10. 00:45
Ajánlom
A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Öröm volt hallani az énekverseny döntőjében, hogy a közönség tetszését a valódi érzelmeket megjelenítő énekesek nyerték el, akik közül te igazán kiemelkedtél. Milyen emlékeid vannak a versenyről?

Én nem szeretem, ha az opera olyan, mint egy múzeum, szeretek belenézni a közönség szemébe, és lehet, hogy te is ezt érezted rajtam. Mindig úgy megyek ki a színpadra, hogy adni akarok. Két nehéz áriám volt, a Pace mio Dio és a La mamma morta. Neked melyik tetszett jobban?

A második, a La mamma morta, különösen azért, mert meghaladtad magad az első körhöz képest is

Igen, a Marton Éva- versenyt nehezebbnek éreztem, mint a külföldi megmérettetéseket, mert nagyon szerettem volna bizonyítani hazai pályán! Mentálisan is nagyon igénybe vett. Sosem mindegy, hogyan énekel az ember, de ha ott ülnek azok, akiknek a véleménye nagyon számít, akiknek nem akarsz csalódást okozni, vagy ”csak” egyszerűen  a „tiéid” – ez százszorosan így van. A döntő után annyira fáradt voltam, hogy – emlékszem – kabátban elaludtam.

Rövid ideje ismerjük a neved a szakmában, mégis számos siker áll mögötted. Hogyan lettél énekesnő?

A szüleim hatéves koromban a kecskeméti Kodály Ének-zenei Általános Iskolába írattak be. Ez az egyetlen iskola az országban, amit maga Kodály alapított. Mire tizennégy éves lettem, már egészen jól ment a blattolás. De nem csak nekem, hanem minden iskolatársamnak! Csellón játszottam, ami rendkívül hasznosnak bizonyult: a hangszerjáték finomítja a hallást.

Hamar észrevették, hogy szép hangom van, de még tizennyolc éves koromban sem voltam biztos benne, hogy énekes leszek.

adamzsuzsanna-233244.jpg

Ádám Zsuzsanna

Mi került még szóba?

Bátorítottak arra is, hogy csellista legyek, de tudtam, hogy én nem vagyok képes naponta 6-8 órát gyakorolni. Később felvettek a Pécsi Tudományegyetemre, ott diplomáztam. Szerintem későn érő típus vagyok, emlékszem, hogy húsz évesen még fogalmam sem volt, hogy milyen szintű elköteleződésre lenne szükség az énekesi pályához.

Ezt az elköteleződést menet közben kellett megtanulni?

Később alakult ki a hozzáállásom, egészen pontosan akkor, amikor huszonöt-hat évesen Miskolcra kerültem, és magával ragadott a színházi élet. Felvettek a Szegedi Tudományegyetemre, Erasmus programmal Olaszországba is eljutottam, ahol rengeteget tanultam. Mindig a megfelelő darabokat kaptam tanulásra, és a „levegőzésre” is pontosan megtanítottak.

Egyébként az opera műfaja magától értődő volt?

A Kodályban a klasszikus műfajt tanultam, nem is került szóba más.

Később kipróbáltam magam másban, de akkor nem éreztem azt a testemben, amit az operánál – hogy a testem a zenével együtt mozdul.

Az olasz operairodalom áll a repertoárod középpontjában?

Igen, és ez a hangi adottságaimból kifolyólag mindig egyértelmű volt. Mezzónak képeztek, drámai szoprán lettem, de az olyan szerepekhez, mint például a Gioconda, hatalmas hangterjedelem kell.

IMG_5116-113806.jpeg

Ádám Zsuzsanna és Kelemen Zoltán az Ernaniban a Szegedi Nemzeti Színházban

Az utóbbi két évben több versenyen is helyezést értél el.

Három versenyen vettem részt – ki akartam próbálni magam. Nem csak önbizalmat adott, hanem megerősített a pályámon is, hogy eredményeket értem el. Így ismertem meg Marton Évát is, aki meghallgatott, és elvállalta a tanításomat. Közben megkaptam életem első főszerepét az Ernaniban Szegeden. Minden operaénekes arról álmodik, hogy így debütáljon: igazi operai, korhű jelmezekben, gyönyörű díszletben, egy belcantós, korai Verdi-szerepben.

Vannak szerepálmaid?

Vannak, de… Én abban hiszek, hogy a szerepek megtalálják az embert. Természetesen a Tosca, az Aida, a Maddalena di Coigny álomszerepek – a romantikus és a verista operairodalomból –, mint ahogy Mozart szopránszerepei is.

Lámpalázas típus vagy?

Természetesen, nagyon izgulok a színpadra lépés előtt.

De a tapasztalt énekesek is azt mondják, hogy izgulni muszáj. Aztán, amikor a színpadra lépek, csak a zene marad.

A taps is ezért fontos – csodálatos úgy lejönni a színpadról, hogy hallod:  „megtaláltad ” a közönséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.
Zenés színház opera

Megházasodott Jonas Kaufmann

Elnézést a bulvárhírért, de sok Jonas Kaufmann-rajongó olvas minket, ezért nekik fontos lehet. A világhírű tenor elkelt!
Zenés színház magazin

Egy női párbaj és egy gyorsan megírt operett története: Luxemburg grófja

Újra látható az Operettszínházban Lehár Ferenc klasszikusa, a Luxemburg grófja, főszerepben Fischl Mónikával. Az ünnepelt énekesnőről és az öregecske udvarlójáról, és persze az igaz és nem annyira igaz szerelemről és a nagy tévedésekről szóló operett, a műfaj egyik legmulatságosabb története.