Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

Interjú Ádám Zsuzsanna operaénekesnővel
2018.12.10. 00:45
Ajánlom
A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Öröm volt hallani az énekverseny döntőjében, hogy a közönség tetszését a valódi érzelmeket megjelenítő énekesek nyerték el, akik közül te igazán kiemelkedtél. Milyen emlékeid vannak a versenyről?

Én nem szeretem, ha az opera olyan, mint egy múzeum, szeretek belenézni a közönség szemébe, és lehet, hogy te is ezt érezted rajtam. Mindig úgy megyek ki a színpadra, hogy adni akarok. Két nehéz áriám volt, a Pace mio Dio és a La mamma morta. Neked melyik tetszett jobban?

A második, a La mamma morta, különösen azért, mert meghaladtad magad az első körhöz képest is

Igen, a Marton Éva- versenyt nehezebbnek éreztem, mint a külföldi megmérettetéseket, mert nagyon szerettem volna bizonyítani hazai pályán! Mentálisan is nagyon igénybe vett. Sosem mindegy, hogyan énekel az ember, de ha ott ülnek azok, akiknek a véleménye nagyon számít, akiknek nem akarsz csalódást okozni, vagy ”csak” egyszerűen  a „tiéid” – ez százszorosan így van. A döntő után annyira fáradt voltam, hogy – emlékszem – kabátban elaludtam.

Rövid ideje ismerjük a neved a szakmában, mégis számos siker áll mögötted. Hogyan lettél énekesnő?

A szüleim hatéves koromban a kecskeméti Kodály Ének-zenei Általános Iskolába írattak be. Ez az egyetlen iskola az országban, amit maga Kodály alapított. Mire tizennégy éves lettem, már egészen jól ment a blattolás. De nem csak nekem, hanem minden iskolatársamnak! Csellón játszottam, ami rendkívül hasznosnak bizonyult: a hangszerjáték finomítja a hallást.

Hamar észrevették, hogy szép hangom van, de még tizennyolc éves koromban sem voltam biztos benne, hogy énekes leszek.

adamzsuzsanna-233244.jpg

Ádám Zsuzsanna

Mi került még szóba?

Bátorítottak arra is, hogy csellista legyek, de tudtam, hogy én nem vagyok képes naponta 6-8 órát gyakorolni. Később felvettek a Pécsi Tudományegyetemre, ott diplomáztam. Szerintem későn érő típus vagyok, emlékszem, hogy húsz évesen még fogalmam sem volt, hogy milyen szintű elköteleződésre lenne szükség az énekesi pályához.

Ezt az elköteleződést menet közben kellett megtanulni?

Később alakult ki a hozzáállásom, egészen pontosan akkor, amikor huszonöt-hat évesen Miskolcra kerültem, és magával ragadott a színházi élet. Felvettek a Szegedi Tudományegyetemre, Erasmus programmal Olaszországba is eljutottam, ahol rengeteget tanultam. Mindig a megfelelő darabokat kaptam tanulásra, és a „levegőzésre” is pontosan megtanítottak.

Egyébként az opera műfaja magától értődő volt?

A Kodályban a klasszikus műfajt tanultam, nem is került szóba más.

Később kipróbáltam magam másban, de akkor nem éreztem azt a testemben, amit az operánál – hogy a testem a zenével együtt mozdul.

Az olasz operairodalom áll a repertoárod középpontjában?

Igen, és ez a hangi adottságaimból kifolyólag mindig egyértelmű volt. Mezzónak képeztek, drámai szoprán lettem, de az olyan szerepekhez, mint például a Gioconda, hatalmas hangterjedelem kell.

IMG_5116-113806.jpeg

Ádám Zsuzsanna és Kelemen Zoltán az Ernaniban a Szegedi Nemzeti Színházban

Az utóbbi két évben több versenyen is helyezést értél el.

Három versenyen vettem részt – ki akartam próbálni magam. Nem csak önbizalmat adott, hanem megerősített a pályámon is, hogy eredményeket értem el. Így ismertem meg Marton Évát is, aki meghallgatott, és elvállalta a tanításomat. Közben megkaptam életem első főszerepét az Ernaniban Szegeden. Minden operaénekes arról álmodik, hogy így debütáljon: igazi operai, korhű jelmezekben, gyönyörű díszletben, egy belcantós, korai Verdi-szerepben.

Vannak szerepálmaid?

Vannak, de… Én abban hiszek, hogy a szerepek megtalálják az embert. Természetesen a Tosca, az Aida, a Maddalena di Coigny álomszerepek – a romantikus és a verista operairodalomból –, mint ahogy Mozart szopránszerepei is.

Lámpalázas típus vagy?

Természetesen, nagyon izgulok a színpadra lépés előtt.

De a tapasztalt énekesek is azt mondják, hogy izgulni muszáj. Aztán, amikor a színpadra lépek, csak a zene marad.

A taps is ezért fontos – csodálatos úgy lejönni a színpadról, hogy hallod:  „megtaláltad ” a közönséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház varázsfuvola

Papagenóból Csubakka lesz ebben a Varázsfuvola-rendezésben

A legtöbbet fecsegő operahős szőrbundát és rózsaszín melllbimbókat kapott a Norvég Nemzeti Opera előadásában. Nézze meg a teljes előadást!
Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.
Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.