Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

Interjú Ádám Zsuzsanna operaénekesnővel
2018.12.10. 00:45
Ajánlom
A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Öröm volt hallani az énekverseny döntőjében, hogy a közönség tetszését a valódi érzelmeket megjelenítő énekesek nyerték el, akik közül te igazán kiemelkedtél. Milyen emlékeid vannak a versenyről?

Én nem szeretem, ha az opera olyan, mint egy múzeum, szeretek belenézni a közönség szemébe, és lehet, hogy te is ezt érezted rajtam. Mindig úgy megyek ki a színpadra, hogy adni akarok. Két nehéz áriám volt, a Pace mio Dio és a La mamma morta. Neked melyik tetszett jobban?

A második, a La mamma morta, különösen azért, mert meghaladtad magad az első körhöz képest is

Igen, a Marton Éva- versenyt nehezebbnek éreztem, mint a külföldi megmérettetéseket, mert nagyon szerettem volna bizonyítani hazai pályán! Mentálisan is nagyon igénybe vett. Sosem mindegy, hogyan énekel az ember, de ha ott ülnek azok, akiknek a véleménye nagyon számít, akiknek nem akarsz csalódást okozni, vagy ”csak” egyszerűen  a „tiéid” – ez százszorosan így van. A döntő után annyira fáradt voltam, hogy – emlékszem – kabátban elaludtam.

Rövid ideje ismerjük a neved a szakmában, mégis számos siker áll mögötted. Hogyan lettél énekesnő?

A szüleim hatéves koromban a kecskeméti Kodály Ének-zenei Általános Iskolába írattak be. Ez az egyetlen iskola az országban, amit maga Kodály alapított. Mire tizennégy éves lettem, már egészen jól ment a blattolás. De nem csak nekem, hanem minden iskolatársamnak! Csellón játszottam, ami rendkívül hasznosnak bizonyult: a hangszerjáték finomítja a hallást.

Hamar észrevették, hogy szép hangom van, de még tizennyolc éves koromban sem voltam biztos benne, hogy énekes leszek.

adamzsuzsanna-233244.jpg

Ádám Zsuzsanna

Mi került még szóba?

Bátorítottak arra is, hogy csellista legyek, de tudtam, hogy én nem vagyok képes naponta 6-8 órát gyakorolni. Később felvettek a Pécsi Tudományegyetemre, ott diplomáztam. Szerintem későn érő típus vagyok, emlékszem, hogy húsz évesen még fogalmam sem volt, hogy milyen szintű elköteleződésre lenne szükség az énekesi pályához.

Ezt az elköteleződést menet közben kellett megtanulni?

Később alakult ki a hozzáállásom, egészen pontosan akkor, amikor huszonöt-hat évesen Miskolcra kerültem, és magával ragadott a színházi élet. Felvettek a Szegedi Tudományegyetemre, Erasmus programmal Olaszországba is eljutottam, ahol rengeteget tanultam. Mindig a megfelelő darabokat kaptam tanulásra, és a „levegőzésre” is pontosan megtanítottak.

Egyébként az opera műfaja magától értődő volt?

A Kodályban a klasszikus műfajt tanultam, nem is került szóba más.

Később kipróbáltam magam másban, de akkor nem éreztem azt a testemben, amit az operánál – hogy a testem a zenével együtt mozdul.

Az olasz operairodalom áll a repertoárod középpontjában?

Igen, és ez a hangi adottságaimból kifolyólag mindig egyértelmű volt. Mezzónak képeztek, drámai szoprán lettem, de az olyan szerepekhez, mint például a Gioconda, hatalmas hangterjedelem kell.

IMG_5116-113806.jpeg

Ádám Zsuzsanna és Kelemen Zoltán az Ernaniban a Szegedi Nemzeti Színházban

Az utóbbi két évben több versenyen is helyezést értél el.

Három versenyen vettem részt – ki akartam próbálni magam. Nem csak önbizalmat adott, hanem megerősített a pályámon is, hogy eredményeket értem el. Így ismertem meg Marton Évát is, aki meghallgatott, és elvállalta a tanításomat. Közben megkaptam életem első főszerepét az Ernaniban Szegeden. Minden operaénekes arról álmodik, hogy így debütáljon: igazi operai, korhű jelmezekben, gyönyörű díszletben, egy belcantós, korai Verdi-szerepben.

Vannak szerepálmaid?

Vannak, de… Én abban hiszek, hogy a szerepek megtalálják az embert. Természetesen a Tosca, az Aida, a Maddalena di Coigny álomszerepek – a romantikus és a verista operairodalomból –, mint ahogy Mozart szopránszerepei is.

Lámpalázas típus vagy?

Természetesen, nagyon izgulok a színpadra lépés előtt.

De a tapasztalt énekesek is azt mondják, hogy izgulni muszáj. Aztán, amikor a színpadra lépek, csak a zene marad.

A taps is ezért fontos – csodálatos úgy lejönni a színpadról, hogy hallod:  „megtaláltad ” a közönséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Vizuál

Vasárnap megdőlhet a magyar árverési rekord

Mérföldkő és korszakváltás a magyar műtárgypiacon. Száznál is több 1945 és 2000 között készült műalkotás látható a Virág Judit Galéria tematikus aukciós kiállításán, melynek anyagából vasárnap rendeznek árverést a Budapest Kongresszusi Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek.