Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

Interjú Ádám Zsuzsanna operaénekesnővel
2018.12.10. 00:45
Ajánlom
A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Öröm volt hallani az énekverseny döntőjében, hogy a közönség tetszését a valódi érzelmeket megjelenítő énekesek nyerték el, akik közül te igazán kiemelkedtél. Milyen emlékeid vannak a versenyről?

Én nem szeretem, ha az opera olyan, mint egy múzeum, szeretek belenézni a közönség szemébe, és lehet, hogy te is ezt érezted rajtam. Mindig úgy megyek ki a színpadra, hogy adni akarok. Két nehéz áriám volt, a Pace mio Dio és a La mamma morta. Neked melyik tetszett jobban?

A második, a La mamma morta, különösen azért, mert meghaladtad magad az első körhöz képest is

Igen, a Marton Éva- versenyt nehezebbnek éreztem, mint a külföldi megmérettetéseket, mert nagyon szerettem volna bizonyítani hazai pályán! Mentálisan is nagyon igénybe vett. Sosem mindegy, hogyan énekel az ember, de ha ott ülnek azok, akiknek a véleménye nagyon számít, akiknek nem akarsz csalódást okozni, vagy ”csak” egyszerűen  a „tiéid” – ez százszorosan így van. A döntő után annyira fáradt voltam, hogy – emlékszem – kabátban elaludtam.

Rövid ideje ismerjük a neved a szakmában, mégis számos siker áll mögötted. Hogyan lettél énekesnő?

A szüleim hatéves koromban a kecskeméti Kodály Ének-zenei Általános Iskolába írattak be. Ez az egyetlen iskola az országban, amit maga Kodály alapított. Mire tizennégy éves lettem, már egészen jól ment a blattolás. De nem csak nekem, hanem minden iskolatársamnak! Csellón játszottam, ami rendkívül hasznosnak bizonyult: a hangszerjáték finomítja a hallást.

Hamar észrevették, hogy szép hangom van, de még tizennyolc éves koromban sem voltam biztos benne, hogy énekes leszek.

adamzsuzsanna-233244.jpg

Ádám Zsuzsanna

Mi került még szóba?

Bátorítottak arra is, hogy csellista legyek, de tudtam, hogy én nem vagyok képes naponta 6-8 órát gyakorolni. Később felvettek a Pécsi Tudományegyetemre, ott diplomáztam. Szerintem későn érő típus vagyok, emlékszem, hogy húsz évesen még fogalmam sem volt, hogy milyen szintű elköteleződésre lenne szükség az énekesi pályához.

Ezt az elköteleződést menet közben kellett megtanulni?

Később alakult ki a hozzáállásom, egészen pontosan akkor, amikor huszonöt-hat évesen Miskolcra kerültem, és magával ragadott a színházi élet. Felvettek a Szegedi Tudományegyetemre, Erasmus programmal Olaszországba is eljutottam, ahol rengeteget tanultam. Mindig a megfelelő darabokat kaptam tanulásra, és a „levegőzésre” is pontosan megtanítottak.

Egyébként az opera műfaja magától értődő volt?

A Kodályban a klasszikus műfajt tanultam, nem is került szóba más.

Később kipróbáltam magam másban, de akkor nem éreztem azt a testemben, amit az operánál – hogy a testem a zenével együtt mozdul.

Az olasz operairodalom áll a repertoárod középpontjában?

Igen, és ez a hangi adottságaimból kifolyólag mindig egyértelmű volt. Mezzónak képeztek, drámai szoprán lettem, de az olyan szerepekhez, mint például a Gioconda, hatalmas hangterjedelem kell.

IMG_5116-113806.jpeg

Ádám Zsuzsanna és Kelemen Zoltán az Ernaniban a Szegedi Nemzeti Színházban

Az utóbbi két évben több versenyen is helyezést értél el.

Három versenyen vettem részt – ki akartam próbálni magam. Nem csak önbizalmat adott, hanem megerősített a pályámon is, hogy eredményeket értem el. Így ismertem meg Marton Évát is, aki meghallgatott, és elvállalta a tanításomat. Közben megkaptam életem első főszerepét az Ernaniban Szegeden. Minden operaénekes arról álmodik, hogy így debütáljon: igazi operai, korhű jelmezekben, gyönyörű díszletben, egy belcantós, korai Verdi-szerepben.

Vannak szerepálmaid?

Vannak, de… Én abban hiszek, hogy a szerepek megtalálják az embert. Természetesen a Tosca, az Aida, a Maddalena di Coigny álomszerepek – a romantikus és a verista operairodalomból –, mint ahogy Mozart szopránszerepei is.

Lámpalázas típus vagy?

Természetesen, nagyon izgulok a színpadra lépés előtt.

De a tapasztalt énekesek is azt mondják, hogy izgulni muszáj. Aztán, amikor a színpadra lépek, csak a zene marad.

A taps is ezért fontos – csodálatos úgy lejönni a színpadról, hogy hallod:  „megtaláltad ” a közönséget.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Trabantjelmez és éneklő Kádár-kocka a Soharóza új előadásában

A Soharóza Keleti Blokk címmel készülő új produkciója a szocializmus életképeit dolgozza fel, sokszor keserédes tárgyi, zenei és szellemi hagyatékok mentén.
Zenés színház hír

Megnyílt az Eiffel Műhelyház

Október 25-én az Újjászületésnap című gálaműsor keretében hivatalosan is átadták a Magyar Állami Operaház új játszóhelyét, a multifunkcionális központként is üzemelő Eiffel Műhelyházat.
Zenés színház ajánló

Zenés színházi kísérlet az Örkény Színházban

Mindössze egy színész és zenész, egy szobába zárva – a helyzet, sőt a Winterreise sem ismeretlen a színházszerető közönség számára, hiszen az elmúlt években számos feldolgozása született már. Tarnóczi Jakab rendezésében az Y generáció önemésztő magányossága fogalmazódik meg Schubert Téli utazás-dalciklusán keresztül.
Zenés színház kritika

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.
Zenés színház hír

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.