Zenés színház

Amikor a „kutya” tartja a tükröt elénk

2016.03.03. 11:26
Ajánlom
Különleges látványvilággal készül M. Tóth Géza rendező az Operaházban március 6-án bemutatandó A walkür premierjére, az Oscar-jelölt Maestro című animációs film alkotója ugyanakkor hangsúlyozta: Richard Wagner háromfelvonásos operájában is az énekesi teljesítmény és a színészi játék az alap, minden más ezeket gazdagítja tovább.

Mint felidézte, amikor két éve felkérték A Nibelung gyűrűje új színrevitelére, alapvetően kétféle koncepciót képzelt el: az egyik a mitológiai gyökereket vette alapul, a másikban inkább a társadalmi folyamatokra való reflexió volt erős. Az Operaház vezetésével való egyeztetés után végül utóbbi - egyébként az eredeti szerzői szándéknak is részét képező olvasat - mellett döntött.

M. Tóth Géza

M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Acsai Miklós)

M. Tóth Géza hangsúlyozta: ez nem azt jelenti, hogy valamiféle aktualizálásba próbált volna belemenni, sokkal inkább azt, hogy olyan képi, mozgóképi, szituációkból adódó megoldásokat is igyekezett beletenni a darabba, amelyekről a nézők konkrét vagy ideologikus társadalmi jelenségekre asszociálhatnak. "Az egész maradt teljesen meseszerű, de vannak benne olyan szituációk, amelyekben kicsit magunkra és erre a társadalmi berendezkedésre, annak visszásságaira, kockázataira tekinthetünk rá" - fogalmazott.

tomasz

tomasz

„Ez a szerep legyőzi az embert”

A Budapesti Wagner Napokon is gyakori vendég lengyel basszbaritonnal, Tomasz Koniecznyvel beszélgettünk, aki Wotan szerepében lép majd színpadra A walkürben.

Ilyen társadalmi kérdés például, hogy a törvények valóban mindenkire vonatkoznak-e, a törvények megalkotójára éppúgy, mint az egyszerű választópolgárra? Egy másik ilyen érdekes kérdés a fogyasztással kapcsolatos. "A hagyományos törzsi, falusi társadalmak még közelebb voltak ahhoz - és ezt minden romantizálás nélkül mondom -, hogy mi az elég. A fogyasztói társadalom már nem nagyon ismeri az elég fogalmát, csak a keveset és a sokat, illetve a még többet" - fejtette ki a rendező.

A walkürben nagyon izgalmas figura Hunding, a "kutya", aki ugyanakkor úgy is értelmezhető, mint az "egységnyi fogyasztó". "A Rajna kincsében egyetlen valódi ember sem szerepel, csak óriások, istenek, sellők, törpék, de itt, A walkürben a walkürlányok és az elesett hősök mellett felbukkan egy ízig-vérig emberalak, Hunding, aki az én elképzelésem szerint alkalmas arra, hogy egy kicsit tükröt tartson elénk" - magyarázta M. Tóth Géza.

A produkciót különleges látványvilág jellemzi, többek között vetítés is megy majd a színpadon. "Ennek oka részben az, hogy elég intenzíven foglalkozom filmmel, van tapasztalatom és rálátásom a mozgóképes műfajra. Másrészt a wagneri hagyomány és instrukciók is sugallják ezt az összművészeti jelleget. Végül a dolognak van egy praktikus oka is, nevezetesen az, hogy nagyon hosszú a darab, és a mai közönség vizuális megoldásokkal kapcsolatos elvárásai nagyon magasan vannak."

A finálé apoteózisa

Az előadás karmesterével, Halász Péterrel beszélgettünk Wagnerrel való kapcsolatáról és A walkür egyedülálló budapesti karrierjéről.

M. Tóth Géza hangsúlyozta, hogy a vetítés nem válik semmilyen szempontból sem filmmé: nem filmes dramaturgiájú, nyelvezetű, sőt nem is filmes ábrázolásmódú dologról van szó, inkább egy, a wagneri zenéhez hasonlóan folyamatosan hömpölygő, mozgó vizuális közegről a szereplők körül. Kitért arra is, hogy sikerült kifejlesztenie egy olyan megoldást, amellyel az élő zene és a vetítés 3 és fél órán keresztül folyamatosan szinkronban tud maradni egymással. Mint mondta, két projektort és számos vetítőfelületet használnak, utóbbiak egy része áttetsző, másik része átlátszatlan.

M. Tóth Géza megjegyezte, ahogy tavaly A Rajna kincsénél, most is ott lesz minden előadáson, és minden alkalommal, sőt olykor felvonás után mindenkivel részletesen megbeszéli, hogyan lehetne a következő előadás még jobb.

A látványt Zöldy Z Gergely díszlettervező, és az Operaházban A Rajna kincsével debütáló filmes jelmeztervező, Bárdosi Ibolya munkája teszi teljessé.

Hunding szerepében Andreas Hörl, Wotanként Tomas Konieczny lengyel operaénekes, Brünnhilde alakjában Linda Watson amerikai szoprán lép színpadra. Siegmund Kovácsházi István, Sieglinde Sümegi Eszter, Fricka Németh Judit lesz.

Az Operaház A Nibelung gyűrűjének teljes színrevitelét tűzte ki célul. A walkür a március 6-i bemutató után még négy alkalommal látható a dalszínházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.