Zenés színház

Amikor a „kutya” tartja a tükröt elénk

2016.03.03. 11:26
Ajánlom
Különleges látványvilággal készül M. Tóth Géza rendező az Operaházban március 6-án bemutatandó A walkür premierjére, az Oscar-jelölt Maestro című animációs film alkotója ugyanakkor hangsúlyozta: Richard Wagner háromfelvonásos operájában is az énekesi teljesítmény és a színészi játék az alap, minden más ezeket gazdagítja tovább.

Mint felidézte, amikor két éve felkérték A Nibelung gyűrűje új színrevitelére, alapvetően kétféle koncepciót képzelt el: az egyik a mitológiai gyökereket vette alapul, a másikban inkább a társadalmi folyamatokra való reflexió volt erős. Az Operaház vezetésével való egyeztetés után végül utóbbi - egyébként az eredeti szerzői szándéknak is részét képező olvasat - mellett döntött.

M. Tóth Géza

M. Tóth Géza (Fotó/Forrás: Acsai Miklós)

M. Tóth Géza hangsúlyozta: ez nem azt jelenti, hogy valamiféle aktualizálásba próbált volna belemenni, sokkal inkább azt, hogy olyan képi, mozgóképi, szituációkból adódó megoldásokat is igyekezett beletenni a darabba, amelyekről a nézők konkrét vagy ideologikus társadalmi jelenségekre asszociálhatnak. "Az egész maradt teljesen meseszerű, de vannak benne olyan szituációk, amelyekben kicsit magunkra és erre a társadalmi berendezkedésre, annak visszásságaira, kockázataira tekinthetünk rá" - fogalmazott.

tomasz

tomasz

„Ez a szerep legyőzi az embert”

A Budapesti Wagner Napokon is gyakori vendég lengyel basszbaritonnal, Tomasz Koniecznyvel beszélgettünk, aki Wotan szerepében lép majd színpadra A walkürben.

Ilyen társadalmi kérdés például, hogy a törvények valóban mindenkire vonatkoznak-e, a törvények megalkotójára éppúgy, mint az egyszerű választópolgárra? Egy másik ilyen érdekes kérdés a fogyasztással kapcsolatos. "A hagyományos törzsi, falusi társadalmak még közelebb voltak ahhoz - és ezt minden romantizálás nélkül mondom -, hogy mi az elég. A fogyasztói társadalom már nem nagyon ismeri az elég fogalmát, csak a keveset és a sokat, illetve a még többet" - fejtette ki a rendező.

A walkürben nagyon izgalmas figura Hunding, a "kutya", aki ugyanakkor úgy is értelmezhető, mint az "egységnyi fogyasztó". "A Rajna kincsében egyetlen valódi ember sem szerepel, csak óriások, istenek, sellők, törpék, de itt, A walkürben a walkürlányok és az elesett hősök mellett felbukkan egy ízig-vérig emberalak, Hunding, aki az én elképzelésem szerint alkalmas arra, hogy egy kicsit tükröt tartson elénk" - magyarázta M. Tóth Géza.

A produkciót különleges látványvilág jellemzi, többek között vetítés is megy majd a színpadon. "Ennek oka részben az, hogy elég intenzíven foglalkozom filmmel, van tapasztalatom és rálátásom a mozgóképes műfajra. Másrészt a wagneri hagyomány és instrukciók is sugallják ezt az összművészeti jelleget. Végül a dolognak van egy praktikus oka is, nevezetesen az, hogy nagyon hosszú a darab, és a mai közönség vizuális megoldásokkal kapcsolatos elvárásai nagyon magasan vannak."

A finálé apoteózisa

Az előadás karmesterével, Halász Péterrel beszélgettünk Wagnerrel való kapcsolatáról és A walkür egyedülálló budapesti karrierjéről.

M. Tóth Géza hangsúlyozta, hogy a vetítés nem válik semmilyen szempontból sem filmmé: nem filmes dramaturgiájú, nyelvezetű, sőt nem is filmes ábrázolásmódú dologról van szó, inkább egy, a wagneri zenéhez hasonlóan folyamatosan hömpölygő, mozgó vizuális közegről a szereplők körül. Kitért arra is, hogy sikerült kifejlesztenie egy olyan megoldást, amellyel az élő zene és a vetítés 3 és fél órán keresztül folyamatosan szinkronban tud maradni egymással. Mint mondta, két projektort és számos vetítőfelületet használnak, utóbbiak egy része áttetsző, másik része átlátszatlan.

M. Tóth Géza megjegyezte, ahogy tavaly A Rajna kincsénél, most is ott lesz minden előadáson, és minden alkalommal, sőt olykor felvonás után mindenkivel részletesen megbeszéli, hogyan lehetne a következő előadás még jobb.

A látványt Zöldy Z Gergely díszlettervező, és az Operaházban A Rajna kincsével debütáló filmes jelmeztervező, Bárdosi Ibolya munkája teszi teljessé.

Hunding szerepében Andreas Hörl, Wotanként Tomas Konieczny lengyel operaénekes, Brünnhilde alakjában Linda Watson amerikai szoprán lép színpadra. Siegmund Kovácsházi István, Sieglinde Sümegi Eszter, Fricka Németh Judit lesz.

Az Operaház A Nibelung gyűrűjének teljes színrevitelét tűzte ki célul. A walkür a március 6-i bemutató után még négy alkalommal látható a dalszínházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.
Zenés színház interjú

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.