Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

2020.08.12. 09:05
Ajánlom
Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.

Luciano Pavarotti a csúcson volt 1992-ben. És ez enyhe kifejezés. Két évvel korábban ő énekelte az olaszországi labdarúgó vébé hivatalos dalául szolgáló Puccini-áriát, a Nessun dormát, és ennek sikere nyomán összeállt a Három Tenor, a stadionkoncertek pedig mindenkinél népszerűbbé tették őt és kollégáit, Plácido Domingót és José Carrerast. 1991-ben az énekest százötvenezren hallgatták a londoni Hyde Parkban, és ez még csak a kezdet volt – 1993-ban félmillió nézőt számláltak a New York-i Central Parkban és 300 ezret az Eiffel toronynál Párizsban.

Ez nem hatotta meg a milánói Scala közönségét.

Amikor Pavarotti Don Carlos híresen nehéz tenorszerepében lépett színpadra, minden rendben ment egészen a második felvonás negyedik jelenetéig. Az énekes hangja megcsuklott a magas H-n („Sarò tuo salvator, popol fiammingo, io sol!”), a közönség – különösen a felső erkélyen ülő operarajongók (akiknek Olaszországban nevük is van, ők a „loggionisti” kifütyülték és búztak, amikor Pavarotti meghajolt.

Pavarotti úgy fogadta a kritikát, mint egy profi. Egy későbbi interjúban el is mondta, miért. Amikor a riporter megkérdezte tőle, kik ezek a különösen kritikus balkonisták (loggionisti), így felelt:

Azt hiszem, azok, akik azért élnek, hogy minden nap operába járjanak, imádják az operát, és úgy vélik, hogy ők a legfelsőbb bírák abban, mi történik a színpadon, és joguk van tapsolni és búzni. És ha tudni akarja a véleményemet, nekik van igazuk.

Az esetről szóló híradás és interjú itt látható:

Pavarotti ugyanebben az interjúban elmondta, hogy az éneklés számára nem munka, hanem élvezet. „Igazat beszélek. Különben nem csinálnám már ilyen korban.”

Az énekest nem először fütyülték ki a Scalában: a New York Times tudósítása szerint 1983-ban sem fogadta melegen a kakasülő közönsége, akkor a Lammermoori Lucia után fütyültek néhányan. Igaz, akkor kifütyülték a karmestert és a jelmeztervezőt is, a kritikusok pedig nem osztoztak a fanyalgók véleményén. A milánói Corriere della Sera szakírója szerint Pavarottit akkor úgy várták, mint az istent, és csalódtak, amikor kiderült, a világhírű tenor is elfáradhat egy előadásban. „A rajongók nem bocsátották meg ezt neki.”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vidéken is dobban a szív – koncertturnéra indul az Erkel Színház

Hello Erkel! – dobbanaszív címmel koncertturnéra indul az újonnan alakult Erkel Színház. Az ősztől színpadra kerülő darabok legismertebb részleteiből összeállított koncertshow júniusban és júliusban Debrecenben, Tokajban és Siófokon lesz majd látható.
Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.