Zenés színház

Andersen novellája rockoperaként Sopronban

2016.01.07. 15:56
Ajánlom
Harminc év után újra színpadra állítják A bábjátékos című rockoperát: a Rock Színházban 1985-ben volt a darab ősbemutatója, szombattól pedig a Soproni Petőfi Színház közönsége láthatja a művet ezúttal is Katona Imre rendezésében.

A bábjátékos Hans Christian Andersen egyik novellája nyomán született, Várkonyi Mátyás zeneszerző ötlete alapján a szöveget Béres Attila írta. A költő, író a soproni bemutató előtt úgy fogalmazott, hogy ez most egy újjászületés.

A Soproni Petőfi Színház épülete

A Soproni Petőfi Színház épülete (Fotó/Forrás: Wikipedia)

A bábjátékost 150-szer játszották annak idején. 1985-ben ez egy olyan darab volt, amiről csak jó kritika született, mégsem tudták műsoron tartani - emlékezett vissza a zeneszerző.

A soproni próbák 2015 őszén kezdődtek. A produkcióban részt vesz az egész színtársulat, a Sopron Balett és egy 18 tagú zenekar, amely főleg helyi, klasszikus zenei képzésben részesült muzsikusokból áll.

Katona Imre elmondta: megújult benne ez a darab, "megközelítésben, átgondoltságban mélyebbre hatoltunk. Most a néző friss előadásként láthatja, mintha ez lenne az ősbemutató".

Hozzátette: az öt hónapos alkotói folyamat különleges próbatétel volt a művészeknek. Elmondta, hogy az előadásban a színészek, táncosok bábokat keltenek életre, majd pedig emberként kell viselkedniük, megőrizve a figurák belső tulajdonságait és mozgásvilágát. A szerep tehát pontos belső építkezést, megformálást igényel a művészektől - jegyezte meg a rendező.

Várkonyi Mátyás úgy vélte, nagyon nagy szakmai tudást igényel a mű, többek között ezért sem játszották az elmúlt évtizedekben. A cél az volt vele, hogy egy "totális színház" jöjjön létre, amelyben a mozgásnak, zenének, gondolatnak és a színészi játéknak komoly szerepe van. A zeneszerző 30 év után újrahangszerelte a darabot, sőt új dalokat is tett hozzá, és az előadásokban karmesterként közreműködik majd Oberfrank Péterrel felváltva.

A bábjátékos koreográfusa, a Sopron Balett vezetője, Demcsák Ottó arról beszélt, hogy a rockopera próbái során a színészek és a táncosok teljesítőképességük határát érték el. A bábjátékos szórakoztató mű és mélyebb gondolatok is megfogalmazódnak benne, ami nem jellemző ma a zenés darabokra - hangsúlyozta.

A bábjátékost Szolnoki Tibor Jászai Mari-díjas színművész alakítja. Alapító tagja volt ugyan a Rock Színháznak, de a rockoperában nem játszott. A rockopera másik főszereplőjét, a Diákot Vastag Tamás játssza.

A színház 2014/2015-ös évadáról itt olvashat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.