Zenés színház

Arkangyal, puskával - Artus: Farkasok társasága

2007.10.01. 00:00
Ajánlom
Gondolom, senkit nem lep meg az a megállapítás, hogy a meséknek van egy pszichológiai olvasata, hogy a mese azért (is) lehet kitüntetett a műfajok között, mert nagyon szépen végigkísérhető akár az egyes ember életében is, hogy egy-egy alaptörténet értelme, jelentése hogyan módosul, változik a felnőtté válás során. Számos könyv foglalkozik azzal, hogy milyen alapmintázatok, érzelmi-indulati elfojtások, tudatalatti tartalmak személyesülnek meg a mesefigurákban, illetve vetülnek ki archetipikus helyzetekbe.

Goda Gábor nagyszabású "Piroska – projektje" a mindenki által ismert történetből indul ki. Ám itt fontos, hogy a hangsúly nem annak mese mivoltán van, hanem konkrétan a történeten. Azokon az emberi alaphelyzeteken, tudásokon és nem-tudásokon, előítéleteken és törvényszerűségeken, amelyeket Piroska megtapasztal. Az előadás alapszituációjában nagyon fontos lesz a három generáció, a lány, az anya és a nagymama viszonya. Piroskát ugyan az anyja indítja el, ám ezt csak azáltal teheti meg, hogy előtte már az ő anyja is elindította őt egy úton. Azonban úgy tűnik, hogy az anya (Gold Bea) nem tud (vagy nem is akar?) igazi útravalót adni. Ellentmondásos, zárkózott figura ez az anya, szigorú, sötétszürke tónusú, összefogott kontyú. De, hogy tombol benne az érzékiségre való vágy, azt egyetlen duett erejéig, kibontott hajjal, szálegyenes tartásáról elfeledkezve meg is mutatja, a többféle éhséget is szimbolizáló, a farkasoknál is feltűnő lábassal a kezében, hogy aztán visszazáródjon saját szigorúságába. A nagymama (Ágens) már túl van mindezeken a testi vágyakon, számára már nem okoz gondot saját nőisége. Az erdőben él a farkasok és a fák között, úgy tűnik, mindent ért. Piroskának hozzá kell eljutnia. Piroska (Réti Anna) pedig belép az erdőbe és megtapasztalja a megtapasztalandókat.

Az élő, gólyalábakon mozgó erdő a felnőtt előadásban is kellően mesés-varázsos hatású. Ám, a legalább három méter magas posztamensen álló vadász figurája, hatalmas, arkangyali szárnyaival, joviális mosolyával, puha nagydarabságával és persze mindenek felett rendet tartó puskájával inkább a terrort képviseli, mintsem a jóságos igazságszolgáltatást. Bármikor, bárkit kilőhet, és bár védelmet is adhat Piroskának, mégis inkább riasztó és taszító a jelenléte. Hogy az erdőben élő farkasok mennyire vannak tisztában kiszolgáltatottságukkal, az számomra nem volt egyértelmű, bár inkább tűntek tudatlannak e tekintetben. A hét farkas hét nagyon különböző karakterű férfitáncos, illetve zsonglőr, akikben közös, hogy ösztönös, az erdő (és saját) farkastörvényeik alapján élő lények, ám hét teljesen különböző karakter. Van köztük vad, van játékos, nyegle, érzékeny és így tovább. Azaz hétféle tapasztalatot is jelentenek Piroska számára.

Az eddigiek alapján a történet szimbolikus, elvont értelmezése egy tökéletes illúziót teremt a színpadon, amíg meg nem jelenik a "beavatott civil" (Méhes Csaba). Kérdéseivel, idegesítő
okoskodásaival és kritikájával tökéletesen ironizálja mindazt, ami a színpadon történik, a figurája teljes józanságával lerántja a földre a szimbolikus értelmezést. Persze, ez a fajta elidegenítés nem újdonság a kortárs (tánc)színpadokon, akár olcsó fogásnak is tűnhetne, ha nem lenne ennyire konzekvensen felépítve, és ha a színpadról való eltűnése után nem sikerülne ugyanúgy megteremteni a szimbolikus világ illúzióját. Visszatérése sem jelent igazi törést. Nemcsak azért, mert akcióival értelmezi az előadást, például mikor megszavaztatja a nézőket, hogy a hét közül ki melyiket gondolja a gonosz farkasnak, hanem mert a vadász őt is lelövi, amikor zavaróvá válik a jelenléte. Ezzel a kieséssel válik igazából részévé a játéknak.

Egyfelől szokatlanul nagyszabású, igazi nagyszínházi produkció Goda Gábor legújabb bemutatója, amelyet a Nemzeti Táncszínházzal közösen hozott létre. Másfelől ez egyáltalán nem úsztatta el a sekélyesen látványos megoldások felé, azaz úgy lett nagyszínpadi, professzionális előadás, hogy a stúdiómunka kísérletező jellegét is meg merte, tudta tartani.

(2007. szeptember 26., 27., október 10., 11. 19:00 - Művészetek Palotája, Fesztivál Színház – Artus-Goda Gábor társulata: Farkasok társasága)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.
Zenés színház magazin

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.