Zenés színház

„Át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét” – Villáminterjú Ókovács Szilveszterrel

2022.03.11. 17:25
Ajánlom
Az Operaház újranyitása és a 2022/23-as évad bejelentése kapcsán Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója röviden mesélt a játszóhelyekkel kapcsolatos terveikről.

Elkészült minden, amit az Operaház felújítása során elterveztek, vagy szükség lesz még további munkálatokra?

Nincs még minden kész, de már elértünk arra a fokra, amikor a közönséget be lehet engedni. A backstage-ben néhány részleten még dolgozni kell, de nem sok van hátra, valószínűleg pár hét alatt azok is elkészülnek. A legnagyobb feladat az Opera üzemházának rendbetétele, ez a Hajós utca másik oldalán található, és Simándy épületnek kívánjuk hívni. Ott még a közbeszerzési eljárás zajlik, de jó volna, ha év végére elkészülne, mert az az Énekkar és az adminisztráció otthona.

Mik a terveik az Erkel Színházzal?

Több különböző koncepciónk létezik, a cél ugyanaz, a különbség csak abban nyilvánul meg, hogy mindez mennyi pénzt fog fölemészteni, mekkora munkálatokat lehet elvégezni. Célunk, hogy egy-két éven belül elinduljon a beruházás, és további egy-két év alatt megvalósuljon. Az volna jó, ha 2027 táján úgy nyitna ki a színház, hogy

alkalmas legyen magas színvonalú szimfonikus hangversenyek vagy ültetett könnyűzenei koncertek eljátszására, illetve musicaleket is korszerűen elő lehessen adni benne.

Emellett persze operát, balettet is ki tudjon szolgálni – amikor szeretnénk. De a jelen valóságot érzékelve nem akarjuk már magunkkal sem elhitetni, hogy naponta lesz 1700 ember, aki az Operaház és az Eiffel mellett még ott is opera- és balettelőadásokra vágyik. Egy nagyon színvonalas, az egykori Városi Színházra hasonlító befogadói működés kell, amit az Opera szívesen irányít, az állam pedig biztonságban érezheti az épületet és annak az ízlésbéli vezetését is, egy központi költségvetési intézmény kezében.

Azt állította, hogy az Operaházba is eljuthatnak majd a szerényebb anyagi helyzettel rendelkező nézők. Az operakedvelő közönség viszont elég egységes ízlésű – vajon mindenkinek lehetősége lesz megnézni a kedvenc 19. századi olasz operáit?

Ha ránézek az Operaház jegyeladási térképére, azt látom, hogy vannak még olcsóbb jegyek, tudnának jönni, akik akarnak. Például

minden darabnak lesz főpróbája, negyedhelyáron, kifejezetten a hazai közönség számára.

Kicsit dühös vagyok erre a „mindenáron legyen nyitva az Erkel” szemléletre. Hogy lehet, hogy a Manon Lescaut-n harmadház van? Egy nagy olasz opera klasszikus előadásán egyszer sem telik meg a nézőtér! Valójában az emberek nem szeretik annyira az Erkelt, mint állítják, nem is érzik magukat biztonságban a VIII. kerületben. Talán a covid is rontott a helyzeten, de

már húsz éve is nehéz volt megtölteni az épületet.

Akkor kerültem az intézményhez, és láttam, hogy gyötrődik az Opera a helyzettel. Egy énekes azt mondta, egy ember miatt is érdemes kinyitni a színházat, de ez életszerűtlen. Az állami erőforrásokat nem lehet ilyen kevéssé hatékonyan felhasználni. Úgyhogy át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét. Azt kérem még az emberektől, hogy ne gondolják reálisnak az ötszáz forintos jegyárat. Az egyik szomszédos színházban hétezer-ötszáz forint a legolcsóbb jegy! Mi ennek az Eiffelben jóval alatta vagyunk. Derüljön tehát ki, hányan hajlandóak annyi pénzt itthagyni, amit utána egy vacsorára elköltenek, még egy gyorsétteremben is. Ha nincs bevételünk, nem tudjuk játszani a produkcióinkat.

Többet ér egy telt házas előadás, amiről tizenöten lemaradnak, mint két félházas.

Fejléckép: Ókovács Szilveszter az évadbejelentésen (fotó/forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

10 újdonság az újranyitó Operaházból

Kapcsolódó

10 újdonság az újranyitó Operaházból

Március 12-én, csaknem öt év után nyitja meg újra kapuit a nagyközönség előtt az átfogó korszerűsítésen átesett Operaház. Összegyűjtöttünk néhány újdonságot, amelyeknek köszönhetően mindenki jobban érezheti magát a megújult épületben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Napfény a dörzspapíron” – Szakácsi Sándor, a nyughatatlan lélek

Szakácsi Sándort, bár már gyerekkorában nagy jövőt jósoltak neki a színészi pályán, kisebb korában gúnyolták iskolatársai, felnőttként pedig alkoholproblémákkal küzdött, magát La Mancha lovagjának, szélmalomharcosnak nevezte. Saját bevallása szerint a szerepeiből merített erőt a folytatáshoz.
Jazz/World

Csak betyárosan: lemezbemutatót és turnézáró koncertet és táncházat tart a Góbé a Fonóban

Online már korábban megjelent, fizikai formájában tavasszal jött ki a Góbé Élem című lemeze, az első nagylemez, amelyet a zenekar megújult felállásában jelentetett meg. A csapat május 28-án turnézáró koncertet, lemezbemutatót tart a Fonóban, amit egy táncházzal fejelnek meg.
Klasszikus

Ne féltsük a kortárs zenét!

Maratoni hosszúságú diplomakoncerten mutatkoztak be május 6-án este a Zeneakadémia harmadéves zeneszerzés és alkalmazott zeneszerzés szakos hallgatói. A rendkívül gazdag és sokszínű programban számos stílus és műfaj szerepelt.
Színház

Kiss Mari visszatér Szombathelyre

Kihirdette jubileumi, 15. évadának új előadásait a szombathelyi Weöres Sándor Színház: 10 bemutatót tartanak a következő szezonban. Új tagokkal is bővül a társulat: Mari Dorottya és Domonkos Zsolt mellett újra az alkotógárdát erősíti majd a teátrum egyik alapítótagja, Kiss Mari.
Zenés színház

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.
Zenés színház hír

Elisabeth Sobotka lesz a Berlini Állami Opera új főigazgatója

A Bregenzi Fesztivál vezetője 2024 szeptemberében kezdheti meg munkáját az intézmény élén. A jelenlegi főigazgató, Matthias Schulz 2025-től a Zürichi Operát vezeti majd.
Zenés színház hír

Rost Andrea tart ősszel mesterkurzust

A világhírű énekesnő PályaStart címmel vezet összetett képzést az ősz folyamán a Magyar Állami Operaházban, melyen operaénekes-növendékek és pályakezdő művészek tökéletesíthetik tudásukat.
Zenés színház hír

Bretz Gábor kapta a Székely Mihály-emlékplakettet

Az Operaház egykori legendás énekesének emlékére létrehozott díjat egy arra érdemes énekesnek adják át, művészi és emberi magatartásának elismerésére. Idén a világszerte ismert basszbaritonra esett a választás.
Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.