Zenés színház

„Át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét” – Villáminterjú Ókovács Szilveszterrel

2022.03.11. 17:25
Ajánlom
Az Operaház újranyitása és a 2022/23-as évad bejelentése kapcsán Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója röviden mesélt a játszóhelyekkel kapcsolatos terveikről.

Elkészült minden, amit az Operaház felújítása során elterveztek, vagy szükség lesz még további munkálatokra?

Nincs még minden kész, de már elértünk arra a fokra, amikor a közönséget be lehet engedni. A backstage-ben néhány részleten még dolgozni kell, de nem sok van hátra, valószínűleg pár hét alatt azok is elkészülnek. A legnagyobb feladat az Opera üzemházának rendbetétele, ez a Hajós utca másik oldalán található, és Simándy épületnek kívánjuk hívni. Ott még a közbeszerzési eljárás zajlik, de jó volna, ha év végére elkészülne, mert az az Énekkar és az adminisztráció otthona.

Mik a terveik az Erkel Színházzal?

Több különböző koncepciónk létezik, a cél ugyanaz, a különbség csak abban nyilvánul meg, hogy mindez mennyi pénzt fog fölemészteni, mekkora munkálatokat lehet elvégezni. Célunk, hogy egy-két éven belül elinduljon a beruházás, és további egy-két év alatt megvalósuljon. Az volna jó, ha 2027 táján úgy nyitna ki a színház, hogy

alkalmas legyen magas színvonalú szimfonikus hangversenyek vagy ültetett könnyűzenei koncertek eljátszására, illetve musicaleket is korszerűen elő lehessen adni benne.

Emellett persze operát, balettet is ki tudjon szolgálni – amikor szeretnénk. De a jelen valóságot érzékelve nem akarjuk már magunkkal sem elhitetni, hogy naponta lesz 1700 ember, aki az Operaház és az Eiffel mellett még ott is opera- és balettelőadásokra vágyik. Egy nagyon színvonalas, az egykori Városi Színházra hasonlító befogadói működés kell, amit az Opera szívesen irányít, az állam pedig biztonságban érezheti az épületet és annak az ízlésbéli vezetését is, egy központi költségvetési intézmény kezében.

Azt állította, hogy az Operaházba is eljuthatnak majd a szerényebb anyagi helyzettel rendelkező nézők. Az operakedvelő közönség viszont elég egységes ízlésű – vajon mindenkinek lehetősége lesz megnézni a kedvenc 19. századi olasz operáit?

Ha ránézek az Operaház jegyeladási térképére, azt látom, hogy vannak még olcsóbb jegyek, tudnának jönni, akik akarnak. Például

minden darabnak lesz főpróbája, negyedhelyáron, kifejezetten a hazai közönség számára.

Kicsit dühös vagyok erre a „mindenáron legyen nyitva az Erkel” szemléletre. Hogy lehet, hogy a Manon Lescaut-n harmadház van? Egy nagy olasz opera klasszikus előadásán egyszer sem telik meg a nézőtér! Valójában az emberek nem szeretik annyira az Erkelt, mint állítják, nem is érzik magukat biztonságban a VIII. kerületben. Talán a covid is rontott a helyzeten, de

már húsz éve is nehéz volt megtölteni az épületet.

Akkor kerültem az intézményhez, és láttam, hogy gyötrődik az Opera a helyzettel. Egy énekes azt mondta, egy ember miatt is érdemes kinyitni a színházat, de ez életszerűtlen. Az állami erőforrásokat nem lehet ilyen kevéssé hatékonyan felhasználni. Úgyhogy át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét. Azt kérem még az emberektől, hogy ne gondolják reálisnak az ötszáz forintos jegyárat. Az egyik szomszédos színházban hétezer-ötszáz forint a legolcsóbb jegy! Mi ennek az Eiffelben jóval alatta vagyunk. Derüljön tehát ki, hányan hajlandóak annyi pénzt itthagyni, amit utána egy vacsorára elköltenek, még egy gyorsétteremben is. Ha nincs bevételünk, nem tudjuk játszani a produkcióinkat.

Többet ér egy telt házas előadás, amiről tizenöten lemaradnak, mint két félházas.

Fejléckép: Ókovács Szilveszter az évadbejelentésen (fotó/forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

10 újdonság az újranyitó Operaházból

Kapcsolódó

10 újdonság az újranyitó Operaházból

Március 12-én, csaknem öt év után nyitja meg újra kapuit a nagyközönség előtt az átfogó korszerűsítésen átesett Operaház. Összegyűjtöttünk néhány újdonságot, amelyeknek köszönhetően mindenki jobban érezheti magát a megújult épületben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.