Zenés színház

„Át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét” – Villáminterjú Ókovács Szilveszterrel

2022.03.11. 17:25
Ajánlom
Az Operaház újranyitása és a 2022/23-as évad bejelentése kapcsán Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója röviden mesélt a játszóhelyekkel kapcsolatos terveikről.

Elkészült minden, amit az Operaház felújítása során elterveztek, vagy szükség lesz még további munkálatokra?

Nincs még minden kész, de már elértünk arra a fokra, amikor a közönséget be lehet engedni. A backstage-ben néhány részleten még dolgozni kell, de nem sok van hátra, valószínűleg pár hét alatt azok is elkészülnek. A legnagyobb feladat az Opera üzemházának rendbetétele, ez a Hajós utca másik oldalán található, és Simándy épületnek kívánjuk hívni. Ott még a közbeszerzési eljárás zajlik, de jó volna, ha év végére elkészülne, mert az az Énekkar és az adminisztráció otthona.

Mik a terveik az Erkel Színházzal?

Több különböző koncepciónk létezik, a cél ugyanaz, a különbség csak abban nyilvánul meg, hogy mindez mennyi pénzt fog fölemészteni, mekkora munkálatokat lehet elvégezni. Célunk, hogy egy-két éven belül elinduljon a beruházás, és további egy-két év alatt megvalósuljon. Az volna jó, ha 2027 táján úgy nyitna ki a színház, hogy

alkalmas legyen magas színvonalú szimfonikus hangversenyek vagy ültetett könnyűzenei koncertek eljátszására, illetve musicaleket is korszerűen elő lehessen adni benne.

Emellett persze operát, balettet is ki tudjon szolgálni – amikor szeretnénk. De a jelen valóságot érzékelve nem akarjuk már magunkkal sem elhitetni, hogy naponta lesz 1700 ember, aki az Operaház és az Eiffel mellett még ott is opera- és balettelőadásokra vágyik. Egy nagyon színvonalas, az egykori Városi Színházra hasonlító befogadói működés kell, amit az Opera szívesen irányít, az állam pedig biztonságban érezheti az épületet és annak az ízlésbéli vezetését is, egy központi költségvetési intézmény kezében.

Azt állította, hogy az Operaházba is eljuthatnak majd a szerényebb anyagi helyzettel rendelkező nézők. Az operakedvelő közönség viszont elég egységes ízlésű – vajon mindenkinek lehetősége lesz megnézni a kedvenc 19. századi olasz operáit?

Ha ránézek az Operaház jegyeladási térképére, azt látom, hogy vannak még olcsóbb jegyek, tudnának jönni, akik akarnak. Például

minden darabnak lesz főpróbája, negyedhelyáron, kifejezetten a hazai közönség számára.

Kicsit dühös vagyok erre a „mindenáron legyen nyitva az Erkel” szemléletre. Hogy lehet, hogy a Manon Lescaut-n harmadház van? Egy nagy olasz opera klasszikus előadásán egyszer sem telik meg a nézőtér! Valójában az emberek nem szeretik annyira az Erkelt, mint állítják, nem is érzik magukat biztonságban a VIII. kerületben. Talán a covid is rontott a helyzeten, de

már húsz éve is nehéz volt megtölteni az épületet.

Akkor kerültem az intézményhez, és láttam, hogy gyötrődik az Opera a helyzettel. Egy énekes azt mondta, egy ember miatt is érdemes kinyitni a színházat, de ez életszerűtlen. Az állami erőforrásokat nem lehet ilyen kevéssé hatékonyan felhasználni. Úgyhogy át kell terelni az Operaházba az Erkel Színház közönségét. Azt kérem még az emberektől, hogy ne gondolják reálisnak az ötszáz forintos jegyárat. Az egyik szomszédos színházban hétezer-ötszáz forint a legolcsóbb jegy! Mi ennek az Eiffelben jóval alatta vagyunk. Derüljön tehát ki, hányan hajlandóak annyi pénzt itthagyni, amit utána egy vacsorára elköltenek, még egy gyorsétteremben is. Ha nincs bevételünk, nem tudjuk játszani a produkcióinkat.

Többet ér egy telt házas előadás, amiről tizenöten lemaradnak, mint két félházas.

Fejléckép: Ókovács Szilveszter az évadbejelentésen (fotó/forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

10 újdonság az újranyitó Operaházból

Kapcsolódó

10 újdonság az újranyitó Operaházból

Március 12-én, csaknem öt év után nyitja meg újra kapuit a nagyközönség előtt az átfogó korszerűsítésen átesett Operaház. Összegyűjtöttünk néhány újdonságot, amelyeknek köszönhetően mindenki jobban érezheti magát a megújult épületben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Színház

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Klasszikus

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Az Operettszínház eredeti verzióban mutatja be a Mária főhadnagyot

A férfiruhába bújt női forradalmár történetét a Magyar Operett Éve és az 1848-as események 175. évfordulója alkalmából állítják színpadra.