Zenés színház

„Az alkotás alapvetően androgün dolog”

2017.02.22. 15:24
Ajánlom
Rendhagyó, progresszív programmal jelentkezik a Budapesti Operettszínház, amelynek fókuszába három női alkotó áll. Duda Éva, Székely Kriszta és Szenteczki Zita sztereotípiákról, közelítési módokról és a műfaji határok elmosódásáról vallott.

A három művész három különböző műfajban, három különböző helyszínen állít színpadra egy-egy ősbemutatót a Női Rendezők Tavasza program keretében.

Szenteczki Zita, Duda Éva, Székely Kriszta

Szenteczki Zita, Duda Éva, Székely Kriszta (Fotó/Forrás: Bíró András / Budapesti Operettszínház)

Duda Éva 2001-ben végzett a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán. Független alkotóként számos független és nagyszínházi produkcióban dolgozott, többek között a Vígszínház, a Katona József Színház, a Nemzeti Színház és a Budapesti Operettszínház különböző előadásaiban. 2010-ben alapította saját társulatát, ami mára a hazai kortárs táncszínház egyik meghatározó szereplőjévé vált. A március 3-tól az Átrium Film-Színházban látható Frida című előadása a tragikus sorsú festőművésznő életét dolgozza fel összművészeti produkcióként.

Összművészeti darab készült Frida Kahlo életéről

Kapcsolódó

Összművészeti darab készült Frida Kahlo életéről

Prózával, zenével, tánccal és videóanimációval kelti életre Frida Kahlót a Duda Éva Társulat és a Budapesti Operettszínház közös darabja, ami márciustól látható az Átrium Film- Színházban.

Székely Kriszta 2015-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakán. Gyakorlati idejét a Katona József Színházban töltötte, ahová a végzést követően le is szerződött. Emellett dolgozott Fischer Ivànnal, Stuttgartban a Tri-bhüne-n, a Vígszínház és a Magyar Állami Operaház társulatával is. Kreatív kapcsolatok című kamaraopera rendezése tavaly nyáron nagy sikert aratott Miskolcon, a Bartók Plusz Operafesztiválon. Budapesten a frissen felújított Kálmán Imre Teátrumban debütál áprilisban.

Szenteczki Zita végzős bábrendező hallgató a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2014-ben saját együttest alapított Maszkaron Társulat néven, Markó Róbert osztálytársával közösen. Dolgozott a Kerekasztal Színházi Nevelési Központtal, rendezett a győri Vaskakas Bábszínházban, a Szabadkai Gyermekszínházban és a Magyar Állami Operaházban. Májusban tartják a premierjét a Lázár Ervin gyermekkönyvéből készült Szegény Dzsoni és Árnika című élőszereplős – bábos – zenés mesejátéknak. A Raktárszínházban műsorra kerülő produkció Závada Péter dalszövegeivel, Szirtes Edina Mókus zenéjével Szenteczki Zita vizsgarendezése.

noi rendezok tavasza

noi rendezok tavasza

A Színház.hu-n olvasható interjúban arra a kérdésre, miért tarthatják sokan a színházrendezést férfias szakmának, a három alkotó különböző válaszokat adott. Duda Éva szerint a rendezés komplex tudást és összetett gondolkodást igényel, jó szervezőkészségre is szükség van, továbbá nem árt a határozottság sem, hiszen felelős, sok embert érintő döntéseket kell hozni. „Lehet azt mondani, hogy ez férfias dolog, de szerintem ez nem nő vagy férfi kérdése” – jegyzi meg. Szenteczki Zita szerint egy régi, rossz sztereotípiáról van csak szó, ami ma már kevéssé jellemző. „Az egyetemen is, ha a mostani rendezőosztályokat nézzük, azt látjuk, kiegyenlítettebb az arány. Mi öten vagyunk és abból három fiú, de ugyanez az arány a III. éves zenésrendezőknél is.”

Székely Kriszta a rendezői lét és a felsővezetői pozíció közti hasonlóságra hívta fel a figyelmet, ahol egyelőre ugyancsak kevés női vezetőt találni az országban más területeken is, de úgy véli, változnak a dolgok. Az alkotást alapvetően androgün dolognak tartja. „Nem kérdés, hogy minden ember másképp lát történeteket, de ez nem feltétlenül egy nemi szerv kérdése. Miközben evidens, hogy másmilyen hatások és impulzusok érnek az élete során egy nőt, mint egy férfit. Így aztán másmilyenek leszünk és másmilyen lesz az is, ami alkotóként kikerül a kezünkből” – tette hozzá Székely Kriszta.

Duda Éva szerint nem létezik nőies és férfias megoldása valaminek. „Az élet ennél jóval kuszább és összetettebb. Én például abszolút intuitív módon alkotok, miközben van egy teljesen racionális agyam, ami az összehangolásban segít. Hogy mit miért csinálok, nagyon sokszor emocionálisan döntöm el, de később a felépítés fázisában, mondhatom ezt gyártási menetnek, a gyakorlatias énem lép működésbe” – mondta.

A műfaji határok színházban tapasztalható eltűnése kapcsán Szenteczki Zita úgy véli, a báb esetében az is erősen közrejátszik, hogy gyökeresen megváltozott a gondolkodás magáról a műfajról. „Már nem úgy tekintünk a bábszínházra, mint ahol kesztyűs báboznak a paraván mögött. Ma bábszínház lehet akár egy tárgyjáték vagy egy speciális kellékhasználat. Mi alkotók is igyekszünk minél több dologgal, műfajjal, esetleg új műfajokkal kísérletezni, akár egy előadáson belül is, akár előadásonként más és más dolgokkal” – mondta el a rendező.

A Színház.hu-n olvasható interjúban a három alkotó arról is beszélt, mennyire találnak lehetőségeket ma a szakmában fiatal rendezőként, hogyan élik meg a közös munkát az Operettszínház művészeivel, továbbá a programban szereplő darabok hátterébe is beavatnak minket.

A teljes beszélgetés itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Tarolt a Pilátus Milánóban

A legjobb női főszereplő Hámori Ildikó lett.
Klasszikus

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.
Vizuál

Ritka filmfelvételeken Rodin, Monet, Renoir és Degas

Láttad már Monet-t miközben vízililiomokat fest a kertjében, vagy Roden-t kőfaragás közben? Az 1915-ben készült felvételeken a művészettörténet meghatározó francia alakjait láthatjuk.
Színház

Neves színészek gyerekkori fotói a Rózsavölgyi Szalon adventi kalendáriumában

Szőke kislány egy karácsonyi ablakban, barna kisfiú macival a karjában – vajon felismeri őket? Segítünk: mindannyian a Rózsavölgyi Szalonban játszanak. Neves színészek gyerekkori fotóiból nyílnak a Rózsavölgyi Szalon adventi ablakai a facebook oldalukon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.
Zenés színház vígszínház

Ünnep a Vígben: Egymillióan látták már A padlást

Különleges jubileumhoz érkezik A padlás a Vígszínházban. A legendás előadás egymilliomodik nézőjét köszöntheti december 9-én. A bemutató óta eltelt több mint három évtizedben több generáció nőtt fel Presser Gábor, Sztevanovity Dusán és Horváth Péter szívet melengető meséjén.
Zenés színház advent

Nemzetközi csillagokkal érkezik jövőre a Budapesti Nyári Fesztivál

2020-ban a csodás Budapestre, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra újra ünnepelt világsztárok és együttesek érkeznek: Angela Gheorghiu, Piotr Beczala, Annalisa Stroppa, Rost Andrea, Emir Kusturica & The No Smoking, Lucas & Artur Jussen, Luka Šulić, a La Fura dels Baus, a Stanley Jordan Quartet, Monte-Carlo Balett. Ismét igényes és gazdag kínálattal készül következő évadára a térség legnagyobb szabású, az egész nyarat felölelő Budapesti Nyári Fesztivál, amely jövőre is a legnevesebb nemzetközi és hazai művészeket hozza el közönségének. A Margitsziget válogatott programjában Beethoven és Bach évfordulóra is emlékeznek a fellépők.
Zenés színház interjú

Haja Zsolt: „Abból élhetek, amit szeretek”

Haja Zsolt tizenéves koráig nemigen találkozott az opera műfajával – amikor azonban először látta színpadon Gregor Józsefet, felismerte: ez az ő útja. Idén, alig két évtizeddel később már a szakma egyik legrangosabb elismerésével, a kamaraénekesi címmel tüntették ki a Magyar Állami Operaház évadzáró Csillagóra gálaestjén.
Zenés színház magazin

Kabuki opera készült a Csillagok háborújából

A leghíresebb kabuki színészekkel adaptálták hagyományos japán színjátéktechnikára a blockbustert, amiben a fénykardokat szamurájkardokra cserélik, fény és sötétség harca helyett pedig a fejedelemi klánok csapnak össze.