Zenés színház

„Az alkotás alapvetően androgün dolog”

2017.02.22. 15:24
Ajánlom
Rendhagyó, progresszív programmal jelentkezik a Budapesti Operettszínház, amelynek fókuszába három női alkotó áll. Duda Éva, Székely Kriszta és Szenteczki Zita sztereotípiákról, közelítési módokról és a műfaji határok elmosódásáról vallott.

A három művész három különböző műfajban, három különböző helyszínen állít színpadra egy-egy ősbemutatót a Női Rendezők Tavasza program keretében.

Szenteczki Zita, Duda Éva, Székely Kriszta

Szenteczki Zita, Duda Éva, Székely Kriszta (Fotó/Forrás: Bíró András / Budapesti Operettszínház)

Duda Éva 2001-ben végzett a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán. Független alkotóként számos független és nagyszínházi produkcióban dolgozott, többek között a Vígszínház, a Katona József Színház, a Nemzeti Színház és a Budapesti Operettszínház különböző előadásaiban. 2010-ben alapította saját társulatát, ami mára a hazai kortárs táncszínház egyik meghatározó szereplőjévé vált. A március 3-tól az Átrium Film-Színházban látható Frida című előadása a tragikus sorsú festőművésznő életét dolgozza fel összművészeti produkcióként.

Összművészeti darab készült Frida Kahlo életéről

Kapcsolódó

Összművészeti darab készült Frida Kahlo életéről

Prózával, zenével, tánccal és videóanimációval kelti életre Frida Kahlót a Duda Éva Társulat és a Budapesti Operettszínház közös darabja, ami márciustól látható az Átrium Film- Színházban.

Székely Kriszta 2015-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakán. Gyakorlati idejét a Katona József Színházban töltötte, ahová a végzést követően le is szerződött. Emellett dolgozott Fischer Ivànnal, Stuttgartban a Tri-bhüne-n, a Vígszínház és a Magyar Állami Operaház társulatával is. Kreatív kapcsolatok című kamaraopera rendezése tavaly nyáron nagy sikert aratott Miskolcon, a Bartók Plusz Operafesztiválon. Budapesten a frissen felújított Kálmán Imre Teátrumban debütál áprilisban.

Szenteczki Zita végzős bábrendező hallgató a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2014-ben saját együttest alapított Maszkaron Társulat néven, Markó Róbert osztálytársával közösen. Dolgozott a Kerekasztal Színházi Nevelési Központtal, rendezett a győri Vaskakas Bábszínházban, a Szabadkai Gyermekszínházban és a Magyar Állami Operaházban. Májusban tartják a premierjét a Lázár Ervin gyermekkönyvéből készült Szegény Dzsoni és Árnika című élőszereplős – bábos – zenés mesejátéknak. A Raktárszínházban műsorra kerülő produkció Závada Péter dalszövegeivel, Szirtes Edina Mókus zenéjével Szenteczki Zita vizsgarendezése.

noi rendezok tavasza

noi rendezok tavasza

A Színház.hu-n olvasható interjúban arra a kérdésre, miért tarthatják sokan a színházrendezést férfias szakmának, a három alkotó különböző válaszokat adott. Duda Éva szerint a rendezés komplex tudást és összetett gondolkodást igényel, jó szervezőkészségre is szükség van, továbbá nem árt a határozottság sem, hiszen felelős, sok embert érintő döntéseket kell hozni. „Lehet azt mondani, hogy ez férfias dolog, de szerintem ez nem nő vagy férfi kérdése” – jegyzi meg. Szenteczki Zita szerint egy régi, rossz sztereotípiáról van csak szó, ami ma már kevéssé jellemző. „Az egyetemen is, ha a mostani rendezőosztályokat nézzük, azt látjuk, kiegyenlítettebb az arány. Mi öten vagyunk és abból három fiú, de ugyanez az arány a III. éves zenésrendezőknél is.”

Székely Kriszta a rendezői lét és a felsővezetői pozíció közti hasonlóságra hívta fel a figyelmet, ahol egyelőre ugyancsak kevés női vezetőt találni az országban más területeken is, de úgy véli, változnak a dolgok. Az alkotást alapvetően androgün dolognak tartja. „Nem kérdés, hogy minden ember másképp lát történeteket, de ez nem feltétlenül egy nemi szerv kérdése. Miközben evidens, hogy másmilyen hatások és impulzusok érnek az élete során egy nőt, mint egy férfit. Így aztán másmilyenek leszünk és másmilyen lesz az is, ami alkotóként kikerül a kezünkből” – tette hozzá Székely Kriszta.

Duda Éva szerint nem létezik nőies és férfias megoldása valaminek. „Az élet ennél jóval kuszább és összetettebb. Én például abszolút intuitív módon alkotok, miközben van egy teljesen racionális agyam, ami az összehangolásban segít. Hogy mit miért csinálok, nagyon sokszor emocionálisan döntöm el, de később a felépítés fázisában, mondhatom ezt gyártási menetnek, a gyakorlatias énem lép működésbe” – mondta.

A műfaji határok színházban tapasztalható eltűnése kapcsán Szenteczki Zita úgy véli, a báb esetében az is erősen közrejátszik, hogy gyökeresen megváltozott a gondolkodás magáról a műfajról. „Már nem úgy tekintünk a bábszínházra, mint ahol kesztyűs báboznak a paraván mögött. Ma bábszínház lehet akár egy tárgyjáték vagy egy speciális kellékhasználat. Mi alkotók is igyekszünk minél több dologgal, műfajjal, esetleg új műfajokkal kísérletezni, akár egy előadáson belül is, akár előadásonként más és más dolgokkal” – mondta el a rendező.

A Színház.hu-n olvasható interjúban a három alkotó arról is beszélt, mennyire találnak lehetőségeket ma a szakmában fiatal rendezőként, hogyan élik meg a közös munkát az Operettszínház művészeivel, továbbá a programban szereplő darabok hátterébe is beavatnak minket.

A teljes beszélgetés itt olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház Swingoperett

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.
Zenés színház magazin

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház közönségszavazás

Szavazzon: ki kapja az Operettszínház közönségdíját?

A közönségdíjat a legtöbb lájkot bezsebelő művész kapja majd a június 24-én tartandó díjátadón. Szavazásra fel!