Zenés színház

Az Alkotmánybíróság az Operaház átvilágításáról

2013.07.17. 13:42
Ajánlom
Az Alkotmánybíróság (Ab) megsemmisítette a Magyar Állami Operaház átvilágításával kapcsolatos adatkérést elutasító jogerős ítéletet, továbbá kimondta, hogy sérti a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez való alapjogot, ha az azokhoz való hozzáférést formális hivatkozással tagadják meg - közölte az Ab honlapján július 17-én.

Bodoky Tamás, az atlatszo.hu főszerkesztője két éve kérte az akkori Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól az Operaház gazdasági átvilágításáról szóló miniszteri biztosi jelentést, amely a korrupciós ügyekkel foglalkozó portál szerint milliárdos nagyságrendű visszaélésekről szól. Az adatkérést a szaktárca, majd a bíróságok is megtagadták. Azzal érveltek, hogy a jelentés egésze nem adat, illetve részben döntéselőkészítő adat, továbbá, hogy az adatkezelőtől nem várható el a megismerhető adatok kiválogatása. Bodoky Tamás ezt követően, idén tavasszal fordult alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybírósághoz.

Akkor az atlatszo.hu azt írta: "nagyon aggasztónak tartjuk azt az ítélőtáblai megállapítást is, hogy az adatkezelő közérdekű adatok nyilvánosságát arra tekintettel is megtagadhatja, hogy nincs kedve elkülöníteni azokat a titkolható adatoktól. Az ítélőtábla döntése - ha joggyakorlattá válna - ezt az elvet tenné zárójelbe, és így a közérdekű adatok megismerése alapvető jogból kormányzati keggyé válna".

Az Ab a bírósági ítéleteket megsemmisítő döntésének indoklásában kiemelte: az alaptörvény a közérdekű adatokat a korábbinál nyomatékosabban védi, és kifejezetten közérdekű adatnak minősíti a közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatokat. "A közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni. A közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok" - áll az alaptörvényben.

Az Ab szerint a közérdekű adat kiadása iránti perben eljáró bíróságnak az adatszolgáltatás megtagadásának jogcímét és tartalmi indokoltságát egyaránt vizsgálnia kell. E vizsgálatnak ki kell terjednie arra, hogy csak a feltétlenül szükséges mértékben tagadták-e meg a közérdekű adatszolgáltatást, illetve, hogy nem korlátozták-e a közérdekű adatokhoz való hozzáférést indokolatlanul, pusztán azon az alapon, hogy az igényelt adatokat az igénylő által meg nem ismerhető adatokkal együtt kezelik, holott a szükséges elkülönítésnek nem lett volna akadálya.

Az Ab megállapította, hogy sérti a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez való alapjogot, ha a hozzáférést azzal a formális hivatkozással tagadják meg, hogy az igényelt közérdekű adatok döntés megalapozását szolgálják, és mellőzik a tartalmi vizsgálatot. Vagyis ha nem vizsgálják, hogy a kért adatok milyen döntés meghozatalát, milyen eljárás lefolytatását szolgálják, és valójában érdemi kapcsolatban állnak-e a közérdekű adatot kezelő szerv feladat- és hatáskörébe tartozó döntéssel. A testület úgy ítélte meg, hogy az ügyben az alkotmányjogi panasszal támadott ítéletek meghozatala során a bíróságok ezeknek az alkotmányos követelményeknek nem tettek maradéktalanul eleget, ezért az eljáró Fővárosi Bíróság elsőfokú és a Fővárosi Ítélőtábla másodfokú, jogerős döntését az Ab megsemmisítette.

Ugyanakkor az Alkotmánybíróság határozatával ténykérdéseket, a konkrét bírósági ügy végső kimenetelét érintően nem foglalt állást. Az Ab határozatának a konkrét ügyre vonatkozó konzekvenciáit az eljáró bíróságnak kell majd levonnia. A testület csekély többséggel hozta meg döntését, amelyhez a 15 tagú testületből heten fűztek különvéleményt: Balsai István, Dienes-Oehm Egon, Juhász Imre, Lenkovics Barnabás, Pokol Béla, Salamon László és Szívós Mária.

95D52268-26EB-445F-B27F-3730024A86C3

Solti 100 a Magyar Állami Operaházban

Az Index 2011. június 8-án adta hírül, hogy három hónappal korábban megküldte az Operaház gazdálkodásáról szóló jelentését Horváth Ádám volt miniszteri biztos az intézményt felügyelő Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak (KIM), amit azonban a KIM részéről cáfoltak. A hírportál szerint a jelentés számos gazdasági ügylettel kapcsolatban összességében több mint egymilliárd forintos nagyságrendben vetette fel pénzügyi szabálytalanságok, visszaélések gyanúját.

Horváth Ádám 2010 szeptemberében lett az Operaház miniszteri biztosa, azzal, hogy tekintse át az intézmény pénzügyeit. A feltárt visszásságok miatt 2010 októberében Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter visszavonta Vass Lajos főigazgató vezetői megbízatását. Horváth Ádámot egy héttel az Index cikkének megjelenése előtt, 2011. június 1-jén nevezte ki az Operaház főigazgatóvá Réthelyi Miklós, ám még aznap este a KIM azt közölte, hogy csak később lesz döntés a főigazgató személyéről, Horváth Ádám miniszteri biztosként viheti tovább az Operaház vezetését. A KIM akkor közölte azt is: a kormány előző napi ülésén Orbán Viktor miniszterelnök feladatul tűzte Réthelyi Miklós számára, hogy a dalszínház főigazgatói pályázatáról ne hozzon döntést a soron következő kormányülés előtt, így a kinevezés érvényessége és fenntarthatósága kérdéses. Két nappal később, június 3-án Horváth Ádám felajánlotta lemondását, és Réthelyi Miklós közös megegyezéssel még aznap megszüntette főigazgatói munkaviszonyát.

Az Operaházat 2012 szeptembere óta Ókovács Szilveszter vezeti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.