Zenés színház

Az arany mesterséges fénye

2022.07.26. 17:20
Ajánlom
Az idei nyáron a Nabuccót játsszák az Esterházy Vállalathoz tartozó Szentmargitbányai Kőfejtőben, a néhány izgalmasabb látványelemmel megfűszerezett, de alapvetően klasszikus színrevitelű produkció július 13-i premierjén jártunk.

Egy olyan karakteres helyszín, mint a Szentmargitbányai Kőfejtő, szükségképpen rányomja a bélyegét az ott játszott produkcióra is, mert bár a szabadtéri előadásokkal kapcsolatban általánosságban is létezik egyfajta elvárásrendszer (népszerű, viszonylag könnyen befogadható művek kerülnek színre ilyen körülmények között), vannak darabok, amelyek jobban illenek a monumentális sziklafalakhoz, és vannak, amelyek kevésbé.

A sivatagi tájnak is beillő, tekintélyt parancsoló háttér remekül megadta a Nabucco ókori történetének alaphangulatát,

a rendező, Francisco Negrin a díszlettervező Thanassis Demirisszel és a jelmeztervező Pepe Corzóval nagyon erős kontrasztot hozott létre a természeti környezet és az arra felépített, futurisztikus látványelemek között, így a darab cselekményéből a két világ szembenállása lett a legfontosabb, szó szerint szembeötlő motívum.

NabuccocJerzyBin1-162859.jpg

Jelenet a Nabucco előadásából (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Szentmargitbányai Kőfejtő)

A rendező koncepciója szerint a babiloni fogságba eső zsidók egy archaikus, természetközeli kultúrát képviselnek, öltözékükre pasztellszínek jellemzők, vallási szertartásaik egy részét a természetben, kis csoportokban végzik. Ebbe a békés világba tör be az elnyomó hatalom, élénk színekkel (arany, vörös, kék) és meghökkentő formákkal, éles sarkokkal bíró kosztümökkel és építészettel. Szemkápráztató, és mégis életidegen ez a közeg – a társaságunkban tartózkodó, Z generációs fiatalember felismerni is vélte benne egy konkrét anime képi világát. Elmondása szerint még a kivetített óriási kártyalapok is, melyeken a szereplők arca jelent meg, motivikus egyezést mutatnak a hivatkozott rajzfilmmel.

Ahogyan azt a Kőfejtőben már megszokhattuk, ezúttal is látványos vonulások és a színpad egészét betöltő tömegmozgatások ragadhatták magával a néző figyelmét. Nagyon ötletes és hatásos megoldás volt, ahogyan a második felvonás végén a villám belecsapott Nabuccóba, mivel

a fénysugár a feljáró korlátján futott végig, egyetlen óriási, vakító cikkcakkal töltve be a színpadot.

Igazából ennél többet nem is akart elérni a rendező, nem törekedett az opera olyan radikális újraértelmezésére, mint tavaly a Turandotban történt, ehelyett látványos, de egyszerű vizuális szimbólumokkal, a hagyományos operajátszás eszközrendszerét alkalmazva állította színpadra a cselekményt. A hatalmas távolságokat időnként vetítések hidalták át, a királyi család egyes jeleneteit kamera vette, így közelebbről is szemügyre vehettük apróbb rezzenéseiket. Különösen elismerésre méltó, hogy sikerült Nabucco bevonulását egy félelmetes erejű uralkodóhoz méltóvá tenni, hiszen ha már egy rendező a kötött rituálék felől közelít meg egy történetet, azok legyenek működőképesek – ami sok esetben nem történik meg. Hasonlóan erős jelenet volt, ahogyan az utolsó felvonásban a zsidók fehérbe öltöztek, és ezen a jelképes átalakuláson végül maga a király is keresztülment.

AmelieHois_Anna_MonikaBoninecFenena_JongmingPark_Zakarias_NabuccocJerzyBin8-162859.jpg

Jelenet a Nabucco előadásából (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Szentmargitbányai Kőfejtő)

Az igényes színrevitelhez nagyon erős zenei megvalósítás is kapcsolódott, ami nem teljesen meglepő, mert a produkcióban feltűnően sok jól ismert énekes működött közre. A címszerepet megformáló Lucas Meachem stabil, férfias színezetű baritonhanggal rendelkezik, még ha a vokális produkciója időnként kissé egyhangúvá is vált, alakítását a korrekt és a megbízható jelzőkkel lehet a legjobban leírni. Abigaille nyaktörő szólamával Ekaterina Sannikova jól megbirkózott, az énekesnő sokoldalú szopránjával a szélsőségesebb frázisokat is kielégítően formálta meg, más kérdés, hogy ehhez gyakran kihasználta a hangosítás előnyeit, olyankor nagyon lazán, szinte már markírozva énekelt.

Izmaelt Jinxu Xiahou alakította, igen szép tenorhanggal, ráadásul az ázsiai származású énekesekre gyakran jellemző technikai hibák sem fordultak elő nála,

egyetlen kis rontástól eltekintve lazán és kiegyenlítetten énekelt. Fenena szerepében Monika Bohinec lépett színpadra, az ő dús, telt mezzoszopránja is a produkció erényei közé tartozott, miközben szépen formált zenei íveivel egyszersmind a legstabilabb vokális produkciót nyújtotta. Zakariás karakterének Jongmin Park tiszteletet parancsoló basszusa már az első pillanatban megmutatta a jelentőségét, a fiatal énekes párját ritkító adottságokkal rendelkezik, és még ha a finomabb megoldásain akad is csiszolnivaló, így is szívesen hallgatnánk őt a jövőben is.

NabuccocJerzyBin2-162900.jpg

Jelenet a Nabucco előadásából (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Szentmargitbányai Kőfejtő)

Színvonalasan teljesítettek az előadás további közreműködői is, Baál főpapjaként Ivan Zinovien, Abdallóként David Jagodic, Anna szerepében pedig Amélie Hois is korrektül énekelt. A sok különböző helyszínen (a színpadon, a zenekar és az énekkar esetén pedig a takarásban) muzsikáló művészt Alvise Casellati karmester fogta össze, aki igen jól megbirkózott az eléggé lehetetlen feladattal, mindössze néha adódott egy kis pontatlanság a szólisták és az együttesek között. Az előadáson a Piedra Fesztiválzenekar és a Bécsi Filharmónia Kórusa működött közre, akik energikus és gazdag hangzású muzsikát szólaltattak meg, kiemelve az olasz zene szépségeit.

Mikor manapság folyton az újdonságot keressük, és az opera-előadásokban is olyasmit szeretnénk látni, amit még soha,

hajlamosak vagyunk alábecsülni egy korrekt, de élvezhető, a szabadtéri hangulathoz illeszkedően hatásos, nem túl mély, de a darabbeli történéseket pontosan követő előadást.

Pedig sokszor a nem túl magasra pozícionált, ám maximálisan teljesített művészi cél többet ér, mint a radikális átértelmezés, amelyet nem sikerül következetesen végigvinni. Ez a Nabucco-előadás pontosan azt adta, amit ígért, a zene szép volt, a látvány hatásos, a szereplők magával ragadóak. Pont ahogyan az operakedvelők jelentős része várja.

Fejléckép: Jelenet a Nabucco előadásából (fotó/forrás: Jerzy Bin / Szentmargitbányai Kőfejtő)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Életörömre hangolunk! – Szeptemberben jön a Zsidó Kulturális Fesztivál

Könnyű- és komolyzenei koncertek, irodalmi és gyermekprogramokkal, hazai és nemzetközi művészekkel várja a látogatókat a 24. Zsidó Kulturális Fesztivál szeptember 4. és 12. között. A programokat hét fővárosi helyszínen rendezik meg.
Színház

Érkezik a Darázs – Az iskolai zaklatásról láthatunk előadást a Margitszigeten

A Delta Produkció és a Kristály Színtér közösen mutatja be szeptember 30-án a Darázs című krimit. Az előadás Kiss-Végh Emőkével és Sodró Elizával a főszerepben, Ördög Tamás rendezésében debütál a Margitsziget új játszóhelyén.
Vizuál

Miskolcon debütál Csoma Sándor filmje, amelyet Erőss Zsolt története inspirált

Magasságok és címmel készült el Csoma Sándor első nagyjátékfilmje, amely a 2013-ban elhunyt hegymászó, Erőss Zsolt történetén alapul. Az alkotás elsősorban a férfi feleségére, Sterczer Hildára és a gyászfeldolgozására fókuszál. 
Jazz/World

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Vizuál

Megérkezett az első előzetes Martin McDonagh új filmjéhez

Egy barátság vége és az észak-írországi polgárháború között von párhuzamot legújabb filmjében Martin McDonagh. Az Oscar-díjas rendező The Banshees of Inisherin című drámája 2023 januárjában kerül a hazai mozikba.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Traviata a fellegekben – a Fokvárosi Opera flashmobja

A dél-afrikai operatársulat tagjai repülőútjuk közben rövid produkcióval örvendeztették meg utastársaikat, a Brindisit adták elő, Verdi Traviatájából. Videó a cikkben!
Zenés színház hír

Musicalt írtak Frida Kahlóról

A mexikói festőművész életéről készült zenés darabot az Obie-díjas szerző, Neena Beber írja, zenéjét pedig Jaime Lozano készíti.
Zenés színház interjú

„A jelent próbáljuk megmutatni” – interjú Vadász Dániellel

Augusztus 5-én és 6-án ismét operettdallamoktól lesz hangos az Oroszlános udvar. A jubileumát ünneplő Budavári Palotakoncert ezúttal is ismert és ritkán hallott különlegességekkel várja a közönséget. A produkció egyik megálmodójával, dr. Vadász Dániellel az elmúlt évtized emlékezetes pillanatairól, kihívásokról és a koncerttel párhuzamosan megrendezett Debreceni Ünnepi Játékokról is beszélgettünk.
Zenés színház hír

Sérülése után újra színpadra áll Tomasz Konieczny

A walkür előadása közben történt sérülése után a Siegfried augusztus 3-i első előadásában már ismét Tomasz Konieczny énekel majd – tette közzé a Bayreuthi Ünnepi Játékok.
Zenés színház hír

Tomasz Konieczny sérülése miatt nem tudta végigénekelni a bayreuthi Walkürt

A Bayreuthi Ünnepi Játékok Ring-produkciójának második estéjén baleset érte a Magyarországon is népszerű Wagner-énekest, Tomasz Koniecznyt, emiatt a harmadik felvonásban már nem tudott színpadra lépni.