Zenés színház

Az Atys ismét az Opéra-Comique színpadán

2011.05.02. 09:41
Ajánlom
A párizsi Opéra Comique színpadán 24 évvel ezelőtt kelt új életre három évszázados tetszhalálából Jean-Baptiste Lully (1632-1687) elfeledett operája, az Atys, amelynek újbóli bemutatása a francia barokk opera máig tartó reneszánszának kezdetét jelentette.

A mitológiai történetben Cybele istennő beleszeret Attisba, az egyszerű pásztorba, ám érzelmei nem találnak viszonzásra, mert a kiszemelt földi halandó már másért rajong. Ez nem lehet akadály egy istennőnek, ezért elvarázsolja vágyainak tárgyát, méghozzá eredményesen: a praktika hatására Attis szörnynek látja imádottját és megöli, majd ráébredve arra, hogy tette jóvátehetetlen, magával is végez. A szomorú históriából Philippe Quinault, Lully librettistája előbb gyönyörű költeményt, majd szövegkönyvet írt a zeneszerzőnek. A páros művét Atys címen mutatták be 1676-ban hatalmas sikerrel. XIV. Lajosnak, a Napkirálynak is nagyon tetszett, udvari pletykák szerint az istennőben a királynőt, Atysban Mme de Maintenont, a szeretőjét vélte felismerni. A zenedrámát hamarosan A király operája címmel kezdték játszani. Mme de Sévigné híres levelezésében is szólt róla és a mű egészen Lully haláláig műsoron maradt.

300 évvel később a párizsi Operaház méltó módon akart megemlékezni XIV. Lajos zeneigazgatójáról, és a komponista művei közül az Atysra esett a választása. A terv megvalósítására Jean-Marie Villégier rendezőt és William Christie amerikai születésű francia karmestert kérték fel, aki 1984-ben emlékezetes lemezfelvételt készített Charpentier (1643-1704) Médea című operájáról. 

Az Atys első feltámasztásában négy operaház vállalt szerepet: a költséges produkciót először a firenzei Teatro Communale mutatta be 1986 decemberében, majd a párizsi, a montpellier-i és a caeni operaházak következtek. Carlo Tommasi díszlete a versailles-i kastély ezüstkészletének motívumaiból inspirálódott, Patrice Cauchetier fekete, szürke és ezüst jelmezei a kurtizánok estélyeit ábrázoló metszeteket másolták. A közönséget lenyűgözte Lully régizenei hangszereken előadott muzsikája és maga a francia zenés tragédia. A francia barokk zene megújulását jelző történelmi produkció 24 évvel később egy gazdag amerikai mecénásnak köszönhetően kerülhet ismét színre, mivel ő állta a költségeknek több mint a felét. William Christie szerint e nélkül nem kerülhetett volna sorra az új bemutatóra, mivel a 24 évvel ezelőtti díszletek elpusztultak és a jelmezekben esett károk kijavítása is költséges volt. A koprodukcióban ezúttal az Opéra-Comique, a caeni színház, a bordeaux-i opera és a Brooklyn Academy of Music (BAM) fogott össze.

Az új változatban az 1987-es bemutató színészeinek zöme megőrizte akkori szerepét és még Daniel Blanc, a már nyugdíjas parókamester is hajlandó volt visszatérni. Az 1987-es előadás forradalmi lendületét fiatal énekesekkel szeretnék újra megteremteni. Annak idején az előadást a történelmi rekonstrukció úttörőjének tekintették, de Christie és Villégier vitatta ezt, mert mint a karmester hangsúlyozta, az az opera, amelyben a közönség megérzi a zenetudós munkáját, eleve avíttnak tűnik. A páros szerint inkább "posztmodern" változat volt az 1987-es produkció, amelyben olyan fiatal karmesterek tűntek fel, mint Marc Minkowski, Christophe Rousset és Hugo Reyne, a 20. század végének terméke volt, a 2011-es pedig a 21. század elejére lesz jellemző. Ezt annyira komolyan gondolja az Atys karmestere és rendezője, hogy - az opera műfajában elsőként - 3D-s felvételt akarnak készíteni az előadásról.

A májusi feltámadás bizonyos mértékben a véletlennek köszönhető. A ma 80-as éveiben járó Ronald Stanton, akinek cége világelső a mezőgazdasági termények szállításában és az amerikai emberbarátok Forbes-listáján a 19. helyen áll, 1987-ben szinte véletlenül tekintette meg az Opéra Comique-ban a barokk alkotást. "Akkori feleségem, aki mindig el szokott aludni az ilyesfajta műveken, el volt bűvölve, engem egészen felzaklatott ez a muzsika" - mesélte a milliárdos, aki azóta is szerette volna még egyszer látni-hallani a csodát. S miután sehol nem vitték színre újra, a BAM hasonló tervéhez csatlakozva maga állta a több millió dolláros felújítás költségeinek javát - így az Atys eljut majd a tengeren túlra is. Előbb persze francia földön az Opéra Comique-ban, az 1987-es premier színhelyén mutatják be újra május 12-én Párizsban, majd június elején Caen, közepén Bordeaux operájában, a július 14-i francia nemzeti ünnepen és a következő estéken pedig Versailles-ban kel új életre XIV. Lajos kedvenc komponistájának zenedrámája.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Stéger Ferenc életét bemutató kiállítás nyílik Szentendrén

A szentendrei születésű világhírű tenor énekes, Stéger Ferenc születésének bicentenáriuma alkalmából nyílik kiállítás a Ferenczy Múzeumban, október 24-én. Az ünnepelt operaénekes bejárta egész Európát, 1846–1874 között közel ötven városban megfordult.
Zenés színház interjú

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Zenés színház ajánló

Sztárénekeseket hoz Budapestre a húszéves Georg Solti Akadémia

Az elismert olaszországi bel canto nyári akadémia jelentős nemzetközi karriert építő egykori növendékei közül Aigul Akhmetshina, Freddie De Tommaso, Hera Hyesang Park és Paul Grant lép fel október 20-án a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház hír

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.