Zenés színház

"Az emberek paradicsommal dobálnának meg egy barna Evitát"

2016.06.29. 08:26
Ajánlom
Radnay Csilla kitűnik a többi színésznő közül fantasztikus hangjával, nem is csoda, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon ő játssza majd el az Evita címszerepét. Interjúnkban azt is elárulta nekünk, miért válik meg a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatától, és melyik Alföldi Róbert-rendezésben lesz látható a közeljövőben.

- Neked is a Madonna-féle szerepmegformálás ugrott be először, mikor felkértek a főszerepre?

- Persze. Ahogy az én generációm legtöbb tagjának, nekem is a film volt az egyetlen találkozásom a művel. Nagy élmény volt, de azért Madonna énektechnikailag megkönnyítette a saját dolgát: Evitáé kimondottan szoprán szerep, ő pedig mezzót csinált belőle, így sokkal populárisabbak, könnyebben befogadhatóak lettek a dalok, könnyebb volt technikailag is megvalósítani.

- Ezek szerint nem könnyű a darab, ráadásul Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója rendezi, közreműködik a Szegedi Kortárs Balett is. Inkább táncközpontú lesz, kevésbé klasszikus musical jellegű?

- Az Evita amúgy sem klasszikus musical, Webber például operaként definiálja. Nem kimondottan operai felkészültséget igényel, de hangzásában időnként jobban idéz egy kortárs operát, mint egy musicalt. Megvannak a kötelező slágerek, de sok disszonáns hangzással, recitativoszerű résszel is operált a szerző, ami nem megszokott egy populáris darabban. A táncosok jelenléte, Tamás táncos mivolta pedig érthető módon komoly plusz adalék. Az én szerepemben is hangsúlyosabb lesz a tánc, amitől egy kicsit tartok, de örülök is a bizalomnak. Volt már részem nagyobb erőfeszítést igénylő táncos produkcióban: még a HOPPart Társulatnál a Chicago koreográfiáit Horváth Csaba készítette, ott klasszikus musicalzenére néptáncoltunk, elég izgalmas kombináció volt.

Radnay Csilla

Radnay Csilla (Fotó/Forrás: Éder Vera)

- Juronics Tamással megpróbáljátok-e máshogy feldolgozni a történetet vagy a karaktert? Elképzelhető-e például egy nem szőke hajú Evita?

- Nem, ez kikerülhetetlen, az emberek paradicsommal dobálnának meg egy barna Evitát (nevet). Igaz történettel dolgozunk, ez megköti az ember kezét, és Eva Peron személyiségét pont elég nagy kihívás megjeleníteni. Nagyon ellentmondásos, titokzatos egyéniség, és nagy kérdés, hogy a sablonokra épülő musicalvilágban hogyan jelenítsünk meg egy komplex személyiséget.

- Törvénytelen gyerek volt, gyűlölte az arisztokráciát, ezrek rajongtak érte – hogyan lehet megfogni a karaktert egy kétórás előadásban?

- A darab tizenöt éves korától a harminckét évesen bekövetkezett haláláig követi az életét, látjuk a fiatal, naiv Evitát, utána a féltehetségű, törekvő színésznőt, majd az elnökfeleséget. Tehát nagyon „tömbösen” mutatjuk meg a korszakait, miközben mégiscsak egy személyről van szó; az tehát a kihívás, hogy megtaláljuk a „magot”, ami az egész történetfolyamot alakítja. Bár a férfiakon keresztül jut föl a társadalmi hierarchia csúcsára, mégsem az a fajta nő, akinek ez elég lenne. Egy kis faluból elképesztő pozícióig tör fel, mégsem ül bele a tutiba, hanem elnökfeleségként is kőkeményen dolgozik. Ugyanakkor nemcsak jóságos figura, aki jótékonykodik, hanem mikor már megtehette, a személyes sérelmeiért hajlamos volt bosszút állni: egykori színésznő kollégái közül többeket is feketelistára tett, például nem engedte őket játszani, vagy épp el kellett hagyniuk az országot. Tehát van itt bőven ellentmondás: nem volt egy szent, közben meg százezreken segített.

- Miután eljöttél az újraalakuló Nemzeti Színháztól, Székesfehérvárra szerződtél, a következő évadtól viszont szabadúszó leszel. Korábban azt nyilatkoztad, a biztonság inkább ad szabadságot, mint a bizonytalanság. Ez tehát megváltozott?

- A szabadúszástól mindenki nagyon félt engem, bennem viszont mindig volt egyfajta fatalizmus a színészi pályával kapcsolatban, és valahogy most

nem „akarok” félni a bizonytalanságtól.

Mélyen hiszek a társulati létben, de az a tapasztalatom, hogy nem biztos, hogy kifizetődő csak a biztonság miatt megrekedni egy helyzetben, amiben állandósul a diszkomfortérzet. A döntésnek vannak nagyon egyszerű gyakorlati okai is: ha az ember egy másik városban él, mint ahol dolgozik, akkor egy idő után csak feltűnik, hogy naponta két órát utazik. A Vörösmarty Színháznak egyébként nagyon hálás vagyok – nem is lehetek más –, mert elképesztő szerepeket kaptam társulati tagként. Csak van egy belső nyugtalanság bennem, ami hajt másfelé, keresek valamit, amit ezek szerint még nem találtam meg.

- Alföldi Róbert szívesen dolgozik a régi nemzetis színészekkel. Elképzelhető, hogy felbukkansz majd egy darabjában?

- Igen, már az ősszel. Marlowe II. Edward-ját rendezi, én pedig nagyon boldogan várom, hogy újra találkozzunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Erőd Iván zeneszerző

A magyar származású osztrák zeneszerző 83 éves volt, halálhírét a bécsi Staatsoper közölte.
Zenés színház hír

Átadták a Honthy-díjakat a Budapesti Operettszínházban

Kilenc kategóriában jutalmazta az évad legjobbjait a Budapesti Operettszínház, ahol hivatalosan is lezárult a 2018/19-es évad.
Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket.