Zenés színház

„Az erős nők a tiszta szerelemért készek a kegyetlen szenvedésre is”

2017.07.28. 21:21
Ajánlom
Először 24 éves korában énekelte A trubadúr Leonoráját az azerbajdzsáni szoprán, Dinara Alieva, akit július 28-án és 30-án a Margitszigeten Vámos László klasszikus rendezésében hallhat a magyar közönség.

– Gyermekkorát Bakuban töltötte. Már ekkor tudta, hogy operaénekes akar lenni?

– Az alapfokú zenei képzést a híres azeri énekesről és zeneszerzőről elnevezett Bülbül zeneiskola zongora szakos osztályában kaptam. Ha felidézem ezeket az éveket, bizton állíthatom: eszem ágában sem volt, hogy operaénekesnő legyek. Azért mentem ebbe az iskolába, mert a szüleim így akarták. Nem csak ők, hanem gyakorlatilag az egész családunk kötődik valamilyen formában a művészethez.

A házunkban mindig kreatív, alkotó légkör uralkodott.

 Csak akkor tudtam elaludni, ha anyám énekelt. Az is ő volt, aki később afelé terelgetett, hogy az operaéneklésnek szenteljem magam. 

Dinara Alieva

Dinara Alieva (Fotó/Forrás: Pavel Vaan / Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

– Ezek szerint a zongorát cserélte le az éneklésre.

– Egy kis csavarral: a zeneiskola hetedik osztályába jártam, 13 éves voltam, amikor úgy döntöttem, hogy egy másik középiskolában tanulok tovább, mert biológus akartam lenni. Ezt a döntést nemcsak azért hoztam meg, mert megszerettem a biológiát, hanem azért is, mert a zongoratanáraimmal feszültté vált a viszonyom. Válaszút elé kerültem, elbizonytalanodtam, milyen pályát válasszak, ám ekkor megjelent a képben apám, és meggyőzött, hogy fejezzem be zeneiskolai tanulmányaimat. Megfogadtam a tanácsát, amit a mai napig nem bántam meg, és nagyon hálás vagyok neki, hogy annak idején a helyes irányba terelt. Sajnos korán elvesztettem őt, így nem lehetett tanúja a nemzetközi operavilágban befutott karrieremnek, amire pedig mindig is nagyon vágyott.

– Miért éppen az opera műfaját választotta? Milyen volt a komolyzenei élet ekkoriban Azerbajdzsánban?

– Éppen akkor, amikor döntenem kellett, félbehagyom-e a zenei tanulmányaimat vagy sem, az iskolában elindult az énekoktatás. Én pedig úgy döntöttem, énekelni fogok. Fokozatosan vált világossá, hogy jó döntést hoztam, de ezt nemcsak én gondoltam így: a tanáraim és a szeretteim is kezdtek felfigyelni rá. Végül ez határozta meg a jövőmet. Elhatároztam, hogy operaénekes leszek. Persze a vágy önmagában kevés: tanulni is kell, és ehhez megfelelő tanárok kellenek. Ezen a téren azonban nem voltam túlságosan szerencsés; volt egy tanárom, aki nem hitt bennem, és rendre próbálta lehűteni a lelkesedésemet.

Engem persze ez nem tartott vissza, épp ellenkezőleg: felbőszített. Így aztán még célratörőbbé és makacsabbá váltam.

Elhatároztam, hogy mindenkinek megmutatom, és operaénekes leszek.

– Mikor találkozott először Leonóra szerepével?

– Először a bakui operaházban énekeltem Leonórát, akkor mindössze 24 éves voltam. Akkoriban nem volt választásom, nagy ünnepnek gondoltam a lehetőséget, hogy elénekelhettem ezt a szerepet.

Ma már tudom, hogy ehhez hasonló szerepeket nagyon veszélyes ennyire fiatalon játszani.

A pályakezdő énekeseknek csak azt tudom javasolni, hogy soha ne tegyenek ilyet. Játszottam még Mimìt a Bohéméletből, Violettát a Traviatából és Tatjánát az Anyeginből. Egyébként ők azóta is a repertoárom fontos ékkövei: azért is kedvelem őket, mert olyan erős nők, akik a magas és tiszta szerelem érdekében akár kegyetlen szenvedésre is készek.

– Néhány évvel ezelőtt az Opera Art elnevezésű fesztivál szervezőjeként is ismert a neve. Talán hiányolt valamit, esetleg új típusú fesztivált akart létrehozni Moszkvában?

– 2019-ben sorrendben harmadik alkalommal rendezem meg az Opera Art zenei fesztivált. Az első két alkalommal kimagasló szakmai színvonalat sikerült elérni; arra törekedtem, hogy mindegyik fesztiválom a zene ünnepe legyen, és ezt el is értem. Egy sor nagyra törő tervem van, lesz mivel elkápráztatni az igényes moszkvai közönséget. Terveim között szerepel, hogy a fesztivál földrajzi kereteit kibővítve nemzetközi rendezvénnyé fejlesztem.

– Említette, hogy nagyon fiatalon énekelte már Leonora szerepét. Mi változott azóta a karakterrel ápolt viszonyában?

 – Igen, túl fiatal voltam, amikor először találkoztunk.

Az én Leonórám azóta jóval bölcsebb és érettebb lett.

Ami a karakterhez fűződő személyes viszonyomat illeti, együtt érzek ezzel az erős és gyönyörű asszonnyal, aki a szerelméért az életét adja. Több alkalommal énekeltem már a szerepet különböző operaházakban: Klagenfurtban, Pármában, illetve A trubadúr koncertszerű előadásán a fesztiválom záró programjának részeként, ahol a kiváló karmester, Daniel Oren vezényelt.

– Budapesten klasszikus színrevitelben, Vámos László 1992-es előadásában fog játszani. Szeret tradicionális rendezésben fellépni?

– Legnagyobb sajnálatomra manapság az úgynevezett rendezői opera korát éljük, amikor végeérhetetlen kísérletek zajlanak a tradicionális operaelőadások meghaladására, így aztán mindig hatalmas öröm és ünnep számomra, amikor klasszikus operarendezésben léphetek színpadra.

Az én felfogásom szerint éppen a klasszikus operarendezések azok, amelyek a zenét és az énekhangot teszik az első helyre.

Dinara Alieva A trubadúrban

Dinara Alieva A trubadúrban (Fotó/Forrás: Eder Vera / Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

– Általában mennyi ideje van arra, hogy beálljon egy új produkcióba? Ismeri budapesti partnereit?

– Egy-egy operaszerepre általában két-három hétig készülök. Voltak azonban a pályám során olyan esetek, amikor egy hét alatt kellett felkészülnöm a szerepre. Mostani partnereim közül sajnos még senkivel sem volt szerencsém találkozni, de Riccardo Massiról már sokat hallottam. Szabadtéren rendszerint gálakoncerteket adnak, ez könnyedebb műfaj, mint egy teljes, szcenírozott opera előadása. Bízom abban, hogy sikerül ezt az estét felejthetetlenné tennünk.

– Hol láthatják a nézők a következő évadban?

– Számos tervem van, a naptáram 2020-ig tele van. Ott a 2019-es Opera Art fesztivál,előadásaim a Bolsoj Színházban, valamint Rigában, Hamburgban, Frankfurtban, Athénban,Pekingben, Barcelonában, Bécsben. Szóval nem fogok unatkozni, így aztán igen kevés lesz a pihenéssel és a családommal töltött idő.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Hozzátok térek vissza, mert ide tartozom – beszélgetés Hámori Gabriellával

Hámori Gabriella rengeteget forgatott a színház mellett, kipróbálta, milyen kergetni az amerikai álmot, és színpadi játékában is keresi a filmes jelenlétet. Az Örkény Színház Jászai-díjas színművészével készítettünk interjút.
Színház

Básti Julit fia rendezi a Centrál Színház új bemutatójában

December 8-án a színház első premierjének újrahangszerelt bemutatásával ünnepli 20. évfordulóját a budapesti Centrál Színház. A Fekete Péter című magyar klasszikus címszerepét akkor is és most is Magyar Attila alakítja.
Klasszikus

A zenéhez lelkileg kell kapcsolódni – beszélgetés Lantos István zongoraművésszel

A Liszt Ferenc Társaság jubileumi ünneplése Lantos István örökös tiszteletbeli elnök zongorajátékával vette kezdetét november 25-én a Régi Zeneakadémián. A Kossuth-díjas zongoraművészt, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagját a közelmúltban a nemzet művészének választották.
Plusz

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Érdemes végig böngészni a Várkert Bazár decemberi programkínálatát: számos neves zenekar ad karácsonyi koncertet, ingyenes családi programok lesznek, de reflektorfénybe kerül az irodalom is, az iparművészeti vásáron pedig gyönyörű ajándékokra lelhetünk.
Színház

Elhunyt Bajomi Nagy György, az Örkény Színház művésze

A Gábor Miklós- és Jászai Mari-díjas színművész 56 éves volt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Negyven százalékkal csökkenti kórusa létszámát a Bayreuthi Ünnepi Játékok

A neves Wagner-fesztivál anyagi nehézségekkel indokolta, hogy százharmincnégy fős énekkarát mindössze nyolcvan főre csökkenti. A Német Opera- és Táncegyüttesek Szövetsége azt javasolta az Ünnepi Játékok vezetőségének, fontolják meg a döntést.
Zenés színház ajánló

Eötvös Péter-ősbemutatóra készül az Opera

A zeneszerző Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből írt Valuska címmel operát, amelyet december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház kritika

A nevetés védelme – Ligeti-bemutató Bécsben

A Ligeti-évforduló alkalmából újabb darabbal gyarapodott a magyar művek (egyébként nem túl nagy) száma a nemzetközi operarepertoáron. A Le Grand Macabre november 17-i előadásán jártunk.
Zenés színház interjú

„A művészet mindig arra késztet, hogy változtassunk a nézőpontunkon” – interjú Stefan Herheim operarendezővel

Stefan Herheim, napjaink egyik legelismertebb rendezője, az elmúlt évad óta Bécs „második operaházának” a MusikTheater an der Wiennek az igazgatója. Händel Theodorájából kiindulva vallásról, intézményesülésről és az operai önreflexióról beszélgettünk vele.
Zenés színház kritika

Megváltástörténet a kávézóban – Händel Theodorája a MusikTheater an der Wienben

Öt ember egy kávéházban – öt történet arról, mi történhet, ha az embert megérinti a természetfeletti. Händel Theodorája nem is játszódhatott volna térben és időben közelebb a közönségéhez, mint ahogyan a bécsi MusikTheater an der Wienben színre kerül.