Bretz Gábort nem kell bemutatni a Fidelio olvasóinak, de mindig van mit kérdezni tőle, főleg, hogy 2012-ben - szerencsénkre - nagyon sokat énekelt Budapesten. Nem véletlen, hiszen azt nyilatkozta nekünk, "Itthon lenni jó".
Sümegi Esztert a közönség ebben az évadban láthatta két emblematikus szerepében, az Aidában és a Toscában, emellett a művésznő két új szerepben, az Arabella és a Pillangóasszony címszerepeiben debütált. Ezekről a nőalakokról és az előadásokról, valamint Gluck-lemezéről beszélgettünk vele.
Az idei Budapesti Wagner-napok nyitópremierjén, a június 3-ai Tannhäuser produkciójában egy tehetséges orosz énekesnő lépett fel Vénusz szerepében. A karrierjét külhonban kezdő Elena Zhidkova napjaink egyik legünnepeltebb Juditja Bartók A kékszakállú herceg vára című operájában. A művésznővel az előadás előtti sajtóeseményen készítettünk interjút.
Június első hétvégéjén a Szent Efrém Férfikar szólistájaként, a Filharmónia Budapest által szervezett egyházzenei koncertsorozat záró estjén lépett fel az orosz zene és az énekpedagógia legkiválóbb művelői között számon tartott basszista, Jevgenyij Nyesztyerenko, akitől azt is megkérdeztük, gyakorol-e még túl a hetedik ikszen.
Április végéig volt itthon és lépett fel az Operaházban, majd Buenos Aires felé vette az irányt. Szegedi Csabával beszélgettünk az évadbeli szerepeiről, a külföldi fellépésekről, az első megtartott mesterkurzusról, az operaénekesek külsejéről, és előkerült az is, hogyan látja érintettként az intézmény új arculatát.
A Szegedi Szabadtéri Játékokon két alkalommal láthatja a közönség Mascagni és Leoncavallo egyfelvonásosait. A Bajazzók Beppéjét Kerényi Miklós Máté alakította, aki először lépett fel operaszerepben. A fiatalember a debütálás előtt elárulta nekünk, hogy azokra, akik őt operettek vagy musicalek karaktereiben kedvelték meg, sokkal nagyobb meglepetés várt, mint akik operarajongóként váltottak jegyet az előadásra.
Elénekelte az áriáját, aztán a meghallgatást követő workshopon még csak annyit se kértek tőle, hogy tegyen pár lépést a színpadon. Nagyon őt akarhatták, ugyanis Haris Nadin így nyerte el Roland Baumgartner Mária Terézia című operájának címszerepét az Armel Operafesztivál és -Versenyen. Aztán - a hálátlan szerep miatt - mégsem kaphatott helyezést az állandó magyarországi megbízásokat váró szimpatikus énekesnő, akivel a döntő után beszélgettünk.
Balga Gabriella, a szlovákiai magyar mezzoszoprán még csak ebben a tanévben végez a Zeneakadémia operaének mesterképzésén, de már az idei évadtól találkozhattunk a nevével a Magyar Állami Operaház két előadásában is, Mátyás király és Cherubino szerepeiben. A fiatal énekesnő azt mondta nekünk, nem zavarta sem a dublőrködés, sem a nadrág.
A klarinétosból tenorrá lett fiatal énekes, Brickner Szabolcs, aki 2008-ban a belgiumi Erzsébet királynő verseny megnyerésével robbant be a nemzetközi operavilágba, 2012 októberétől a Mannheimi Nemzeti Színház társulatának tagja, számos fellépést kap Európa-szerte, de a következő hónapokban újra sűrűn lesz látható a Magyar Állami Operaház színpadán is. Kérdésünkre elárulta: akárhová hívják, a lelki bázisa Magyarországon marad.
December elején sikerrel debütált a New York-i Metropolitan Operaházban Sebestyén Miklós, akit külföldi tanulmányai és vendégszereplései miatt eddig alig láthatott itthon a magyar közönség. A 33 éves basszus - hosszú idő után az első magyar férfi énekes a világhírű dalszínházban - szívesen énekelne többet Budapesten is, sőt, még rock együttessel is játszana, ha ideje engedné. A Fideliónak New Yorkban mesélt a MET műhelytitkairól.
Eredetileg az Opera Magazin 2013/január-februári számában jelent meg José Carreras-szal készült beszélgetésünk. Az év végére meghirdetett budapesti koncertjét ugyan lemondta a Maestro, de azért bízhatunk benne, hogy nem hanyagolja el magyar rajongóit.
Persze jóval több - csaknem negyven - interjú jelent meg a Fidelio.hu opera/interjú rovatában 2012 során. Önöknek melyik volt a kedvencük? Ha nem találják az alábbi listában, írják meg kommentben!