Zenés színház

Az év operaénekes-interjúja 2012

2013.01.02. 16:24
Ajánlom
A mögöttünk álló évben megjelent operaénekes-portrék közül választottunk 10+1 cikket - Önöknek melyik tetszett legjobban?

Bretz Gábort nem kell bemutatni a Fidelio olvasóinak, de mindig van mit kérdezni tőle, főleg, hogy 2012-ben - szerencsénkre - nagyon sokat énekelt Budapesten. Nem véletlen, hiszen azt nyilatkozta nekünk, "Itthon lenni jó".

Sümegi Esztert a közönség ebben az évadban láthatta két emblematikus szerepében, az Aidában és a Toscában, emellett a művésznő két új szerepben, az Arabella és a Pillangóasszony címszerepeiben debütált. Ezekről a nőalakokról és az előadásokról, valamint Gluck-lemezéről beszélgettünk vele.

Az idei Budapesti Wagner-napok nyitópremierjén, a június 3-ai Tannhäuser produkciójában egy tehetséges orosz énekesnő lépett fel Vénusz szerepében. A karrierjét külhonban kezdő Elena Zhidkova napjaink egyik legünnepeltebb Juditja Bartók A kékszakállú herceg vára című operájában. A művésznővel az előadás előtti sajtóeseményen készítettünk interjút.

Június első hétvégéjén a Szent Efrém Férfikar szólistájaként, a Filharmónia Budapest által szervezett egyházzenei koncertsorozat záró estjén lépett fel az orosz zene és az énekpedagógia legkiválóbb művelői között számon tartott basszista, Jevgenyij Nyesztyerenko, akitől azt is megkérdeztük, gyakorol-e még túl a hetedik ikszen.

Április végéig volt itthon és lépett fel az Operaházban, majd Buenos Aires felé vette az irányt. Szegedi Csabával beszélgettünk az évadbeli szerepeiről, a külföldi fellépésekről, az első megtartott mesterkurzusról, az operaénekesek külsejéről, és előkerült az is, hogyan látja érintettként az intézmény új arculatát.

A Szegedi Szabadtéri Játékokon két alkalommal láthatja a közönség Mascagni és Leoncavallo egyfelvonásosait. A Bajazzók Beppéjét Kerényi Miklós Máté alakította, aki először lépett fel operaszerepben. A fiatalember a debütálás előtt elárulta nekünk, hogy azokra, akik őt operettek vagy musicalek karaktereiben kedvelték meg, sokkal nagyobb meglepetés várt, mint akik operarajongóként váltottak jegyet az előadásra.

Elénekelte az áriáját, aztán a meghallgatást követő workshopon még csak annyit se kértek tőle, hogy tegyen pár lépést a színpadon. Nagyon őt akarhatták, ugyanis Haris Nadin így nyerte el Roland Baumgartner Mária Terézia című operájának címszerepét az Armel Operafesztivál és -Versenyen. Aztán - a hálátlan szerep miatt - mégsem kaphatott helyezést az állandó magyarországi megbízásokat váró szimpatikus énekesnő, akivel a döntő után beszélgettünk

Balga Gabriella, a szlovákiai magyar mezzoszoprán még csak ebben a tanévben végez a Zeneakadémia operaének mesterképzésén, de már az idei évadtól találkozhattunk a nevével a Magyar Állami Operaház két előadásában is, Mátyás király és Cherubino szerepeiben. A fiatal énekesnő azt mondta nekünk, nem zavarta sem a dublőrködés, sem a nadrág.

A klarinétosból tenorrá lett fiatal énekes, Brickner Szabolcs, aki 2008-ban a belgiumi Erzsébet királynő verseny megnyerésével robbant be a nemzetközi operavilágba, 2012 októberétől a Mannheimi Nemzeti Színház társulatának tagja, számos fellépést kap Európa-szerte, de a következő hónapokban újra sűrűn lesz látható a Magyar Állami Operaház színpadán is. Kérdésünkre elárulta: akárhová hívják, a lelki bázisa Magyarországon marad.

December elején sikerrel debütált a New York-i Metropolitan Operaházban Sebestyén Miklós, akit külföldi tanulmányai és vendégszereplései miatt eddig alig láthatott itthon a magyar közönség. A 33 éves basszus - hosszú idő után az első magyar férfi énekes a világhírű dalszínházban - szívesen énekelne többet Budapesten is, sőt, még rock együttessel is játszana, ha ideje engedné. A Fideliónak New Yorkban mesélt a MET műhelytitkairól.

Eredetileg az Opera Magazin 2013/január-februári számában jelent meg José Carreras-szal készült beszélgetésünk. Az év végére meghirdetett budapesti koncertjét ugyan lemondta a Maestro, de azért bízhatunk benne, hogy nem hanyagolja el magyar rajongóit.

Persze jóval több - csaknem negyven - interjú jelent meg a Fidelio.hu opera/interjú rovatában 2012 során. Önöknek melyik volt a kedvencük? Ha nem találják az alábbi listában, írják meg kommentben!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.
Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.
Zenés színház magazin

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája.