Zenés színház

Az évad nagy dobása lesz a Marie Antoinette

2016.01.11. 16:38
Ajánlom
Az idei évad legnagyobb vállalkozására készül a Budapesti Operettszínház: január 11-én megkezdődtek a Marie Antoinette próbái. Lévay Szilveszter látványos musicaljének magyarországi bemutatóját, mely a tragikus sorsú francia királyné életét dolgozza fel egészen eredeti megközelítésben, két nő párharcát és drámáját állítva a középpontba, március 4-én tartják a Nagymező utcai zenés teátrum nagyszínpadán.

A Marie Antoinette ősbemutatóját Japánban tartották 2006-ban, ezt követte két kisebb európai premier Brémában és Tecklenburgban, jelenleg Koreában játsszák. „Nyugodtan mondhatjuk – közölte Kerényi Miklós Gábor,  a színház művészeti vezetője, a Marie Antointte rendezője –, hogy a budapesti előadás, ami az összes eddigi színpadi feldolgozást alapul véve született meg, önálló változatnak tekinthető, ilyen értelemben tehát európai premier, ami reményeink szerint igazi nagy áttörést jelent majd a mű életében.”

Kerényi Miklós Gábor a Marie Antoinette olvasópróbáján

Kerényi Miklós Gábor a Marie Antoinette olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

A darab első, sajtónyilvános olvasópróbáján Kerényi Miklós Gábor arról is beszélt, hogy az előadásnak igen komoly a tétje, egyrészt mert Lévay-bemutató régen volt az Operettszínházban, másrészt a Marie Antoinette egészen különleges és izgalmas mű. „A musicaljátszásban létezik olyan út, amely a zenés színházat értékes színházi formának tartja, és a szórakoztatáson belül fajsúlyosabb dolgok közlésére is vállalkozik, és bizonyos témákról komolyabban szeretne beszélni. Ennek a tétje is erősen benne van a mostani vállalkozásunkban” – hangsúlyozta KERO, aki úgy látja, ez a mű igazán alkalmas arra, hogy a mai világunkról beszéljen. Szerinte Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja emberi sorsokat mutat fel, és azt üzeni: nem lehet előre tudni, kit hova „pottyant” az élet, kiből lesz gazdag úrinő és kiből nincstelen forradalmár. Olykor még az is váratlan és véletlenszerű módon derül ki, ki kinek a rokona, avagy a testvére; a műben van ugyanis egy izgalmas feltételezés, miszerint Marie Antoinette-nek született balkézről egy féltestvére, aki nyomornegyedben él. Ők találkoznak a Nagy Francia Forradalom idején.

A Marie Antoinette olvasópróbája a Budapesti Operettszínházban

A Marie Antoinette olvasópróbája a Budapesti Operettszínházban (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Egyikük valós történelmi személy, Franciaország egykori királynéja, a fényűző életet élő Marie Antoinette, akit a népharag taszított le a trónról 1789-ben, és nyomorúságos börtönévek után 1793-ban fejezték le. A másik, fiktív személy Margrid Arnaud nehéz sorsú, szegény lány, aki forradalmárnak áll, és akiről később derül csak ki, hogy az uralkodónő féltestvére. „A Marie Antoinette arról szól, hogy bukik el a királyné, és Margrid hogyan harcol azért, hogy ez bekövetkezzen. De a végén rádöbben: a világ mennyire manipulatív, milyen könnyen válik a forradalmárból csőcselék, az emberből állat, mi az, hogy pletyka, mi az, hogy karaktergyilkosság” – foglalta össze a mű lényegét KERO, és hozzátette: ez az a pillanat, amikor a bulvársajtó megszületik, és egy pletykalap úgy tudja befolyásolni a közhangulatot, hogy emiatt gyilkosságok, támadások történnek, miközben erősen jelen van az idegengyűlölet, hiszen köztudott, hogy a nép nem kedvelte az osztrák származású királynét.

A rendező a rendhagyó történelemórának is beillő sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy Marie Antoinette a divat királynője volt, aki saját divatminisztert tartott. Felismerte, milyen fontos a nőknek a szépség, hogy tudatosan öltözzenek, különleges stílust alakítsanak ki.

A musicalben hangsúlyos szerepet kap egy másik szál is, a be nem teljesülő szerelem Marie Antoinette és egy svéd gróf, Axel von Fersen között, aki létező személy, Gusztáv svéd király egyik legközelebbi barátja volt. A gróf pontosan azt ismerte fel a királynéban, amit később az utókor is – véli KERO –, hogy olyan nő volt, aki tudta, hogy a nőiességnek komoly és messzemenőkig való értéke van a világban. „Ebben a történetben nem a történelmi igazságok a lényegesek, hanem az emberi viszonyok” –hívta fel a figyelmet Kerényi Miklós Gábor.

Az olvasópróbán az újságírók ízelítőt kaptak a musical zenei világából is. Négy dal csendült fel Szabó P. Szilveszter, Homonnay Zsolt,Vágó Bernadett, Polyák Lilla, Gubik Petra, Vágó Zsuzsi, Gömöri András Máté és Horváth Dániel tolmácsolásában.   

Szabó P. Szilveszter, Polyák Lilla, Gubik Petra és Mészáros Árpád Zsolt a Marie Antoinette olvasópróbáján

Szabó P. Szilveszter, Polyák Lilla, Gubik Petra és Mészáros Árpád Zsolt a Marie Antoinette olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

A Budapesti Operettszínház a legjobb erőit vonultatja fel az előadásban. Az egyik szereposztásban Polyák Lilla és Gubik Petra lesz Marie, illetve Margrid, a másikban Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi. A kártyákat keverő, a hatalomra vágyó és ezért mindenre képes Orleans herceg bőrébe Szabó P. Szilveszter és Homonnay Zsolt bújik, Lajos király megformálója Mészáros Árpád Zsolt valamint Magócs Ottó lesz. A svéd grófot, Axel von Fersen-t Gömöri András Máté és egy új, fiatal tehetség, Horváth Dániel alakítja. A koncepció része, hogy mindketten fiatalabbak a Marie Antoinette-et alakító művésznőknél, ugyanakkor „erős férfi kisugárzással rendelkeznek”. A további szerepekben az Operettszínház olyan sztárjai láthatók, mint Peller Anna, Kékkovács Mara, Siménfalvy Ágota, Auksz Éva, Kocsis Dénes, Veréb Tamás, valamint Bálint Ádám, Angler Balázs, Kisfaludy Zsófia, Prescsák Zita, Csuha Lajos, Pálfalvy Attila, Ottlik Ádám, Jantyik Csaba.

A Marie Antoinette stábja

A Marie Antoinette stábja (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

A darabot Lőrinczy Attila fordította, a dalszövegeket Müller Péter Sziámi jegyzi, aki szakavatott ismerője a Lévay-Kunze szerzőpárosnak, hiszen nevéhez fűződik az Elisabeth, a Rebecca és a Mozart magyar nyelvű változata is. Az előadás látványvilágáért Khell Csörsz díszlet- és Füzér Anni jelmeztervező felel. Zenei vezető Makláry László, meleltte Balassa Krisztián vezényli az előadást, koreográfus Lőcsei Jenő.

A Marie Antoinette márciusi és áprilisi előadásaira január 12-től válhatnak jegyet az érdeklődők a Budapesti Operettszínház minden ismert elérhetőségén, valamint a jegy.hu országos hálózatában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Zenés színház hír

José Carreras lesz a miskolci operafesztivál díszvendége

José Carreras hangversenyével nyílik 2020-ban a 20. Bartók Plusz Operafesztivál Miskolcon, a rendhagyó koncert helyszíne a város jégcsarnoka lesz.
Zenés színház interjú

Egy pálya emlékezete – Ferruccio Furlanetto az Erkel Színházban

A világhírű basszus, Ferruccio Furlanetto tavasszal ünnepelte hetvenedik születésnapját. Szó sincs azonban lezárásról, helyette a jövőbe tekint, és eközben az Erkel Színházban felidézi pályája fő állomásait.