Zenés színház

Az évad nagy dobása lesz a Marie Antoinette

2016.01.11. 16:38
Ajánlom
Az idei évad legnagyobb vállalkozására készül a Budapesti Operettszínház: január 11-én megkezdődtek a Marie Antoinette próbái. Lévay Szilveszter látványos musicaljének magyarországi bemutatóját, mely a tragikus sorsú francia királyné életét dolgozza fel egészen eredeti megközelítésben, két nő párharcát és drámáját állítva a középpontba, március 4-én tartják a Nagymező utcai zenés teátrum nagyszínpadán.

A Marie Antoinette ősbemutatóját Japánban tartották 2006-ban, ezt követte két kisebb európai premier Brémában és Tecklenburgban, jelenleg Koreában játsszák. „Nyugodtan mondhatjuk – közölte Kerényi Miklós Gábor,  a színház művészeti vezetője, a Marie Antointte rendezője –, hogy a budapesti előadás, ami az összes eddigi színpadi feldolgozást alapul véve született meg, önálló változatnak tekinthető, ilyen értelemben tehát európai premier, ami reményeink szerint igazi nagy áttörést jelent majd a mű életében.”

Kerényi Miklós Gábor a Marie Antoinette olvasópróbáján

Kerényi Miklós Gábor a Marie Antoinette olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

A darab első, sajtónyilvános olvasópróbáján Kerényi Miklós Gábor arról is beszélt, hogy az előadásnak igen komoly a tétje, egyrészt mert Lévay-bemutató régen volt az Operettszínházban, másrészt a Marie Antoinette egészen különleges és izgalmas mű. „A musicaljátszásban létezik olyan út, amely a zenés színházat értékes színházi formának tartja, és a szórakoztatáson belül fajsúlyosabb dolgok közlésére is vállalkozik, és bizonyos témákról komolyabban szeretne beszélni. Ennek a tétje is erősen benne van a mostani vállalkozásunkban” – hangsúlyozta KERO, aki úgy látja, ez a mű igazán alkalmas arra, hogy a mai világunkról beszéljen. Szerinte Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja emberi sorsokat mutat fel, és azt üzeni: nem lehet előre tudni, kit hova „pottyant” az élet, kiből lesz gazdag úrinő és kiből nincstelen forradalmár. Olykor még az is váratlan és véletlenszerű módon derül ki, ki kinek a rokona, avagy a testvére; a műben van ugyanis egy izgalmas feltételezés, miszerint Marie Antoinette-nek született balkézről egy féltestvére, aki nyomornegyedben él. Ők találkoznak a Nagy Francia Forradalom idején.

A Marie Antoinette olvasópróbája a Budapesti Operettszínházban

A Marie Antoinette olvasópróbája a Budapesti Operettszínházban (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Egyikük valós történelmi személy, Franciaország egykori királynéja, a fényűző életet élő Marie Antoinette, akit a népharag taszított le a trónról 1789-ben, és nyomorúságos börtönévek után 1793-ban fejezték le. A másik, fiktív személy Margrid Arnaud nehéz sorsú, szegény lány, aki forradalmárnak áll, és akiről később derül csak ki, hogy az uralkodónő féltestvére. „A Marie Antoinette arról szól, hogy bukik el a királyné, és Margrid hogyan harcol azért, hogy ez bekövetkezzen. De a végén rádöbben: a világ mennyire manipulatív, milyen könnyen válik a forradalmárból csőcselék, az emberből állat, mi az, hogy pletyka, mi az, hogy karaktergyilkosság” – foglalta össze a mű lényegét KERO, és hozzátette: ez az a pillanat, amikor a bulvársajtó megszületik, és egy pletykalap úgy tudja befolyásolni a közhangulatot, hogy emiatt gyilkosságok, támadások történnek, miközben erősen jelen van az idegengyűlölet, hiszen köztudott, hogy a nép nem kedvelte az osztrák származású királynét.

A rendező a rendhagyó történelemórának is beillő sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy Marie Antoinette a divat királynője volt, aki saját divatminisztert tartott. Felismerte, milyen fontos a nőknek a szépség, hogy tudatosan öltözzenek, különleges stílust alakítsanak ki.

A musicalben hangsúlyos szerepet kap egy másik szál is, a be nem teljesülő szerelem Marie Antoinette és egy svéd gróf, Axel von Fersen között, aki létező személy, Gusztáv svéd király egyik legközelebbi barátja volt. A gróf pontosan azt ismerte fel a királynéban, amit később az utókor is – véli KERO –, hogy olyan nő volt, aki tudta, hogy a nőiességnek komoly és messzemenőkig való értéke van a világban. „Ebben a történetben nem a történelmi igazságok a lényegesek, hanem az emberi viszonyok” –hívta fel a figyelmet Kerényi Miklós Gábor.

Az olvasópróbán az újságírók ízelítőt kaptak a musical zenei világából is. Négy dal csendült fel Szabó P. Szilveszter, Homonnay Zsolt,Vágó Bernadett, Polyák Lilla, Gubik Petra, Vágó Zsuzsi, Gömöri András Máté és Horváth Dániel tolmácsolásában.   

Szabó P. Szilveszter, Polyák Lilla, Gubik Petra és Mészáros Árpád Zsolt a Marie Antoinette olvasópróbáján

Szabó P. Szilveszter, Polyák Lilla, Gubik Petra és Mészáros Árpád Zsolt a Marie Antoinette olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

A Budapesti Operettszínház a legjobb erőit vonultatja fel az előadásban. Az egyik szereposztásban Polyák Lilla és Gubik Petra lesz Marie, illetve Margrid, a másikban Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi. A kártyákat keverő, a hatalomra vágyó és ezért mindenre képes Orleans herceg bőrébe Szabó P. Szilveszter és Homonnay Zsolt bújik, Lajos király megformálója Mészáros Árpád Zsolt valamint Magócs Ottó lesz. A svéd grófot, Axel von Fersen-t Gömöri András Máté és egy új, fiatal tehetség, Horváth Dániel alakítja. A koncepció része, hogy mindketten fiatalabbak a Marie Antoinette-et alakító művésznőknél, ugyanakkor „erős férfi kisugárzással rendelkeznek”. A további szerepekben az Operettszínház olyan sztárjai láthatók, mint Peller Anna, Kékkovács Mara, Siménfalvy Ágota, Auksz Éva, Kocsis Dénes, Veréb Tamás, valamint Bálint Ádám, Angler Balázs, Kisfaludy Zsófia, Prescsák Zita, Csuha Lajos, Pálfalvy Attila, Ottlik Ádám, Jantyik Csaba.

A Marie Antoinette stábja

A Marie Antoinette stábja (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

A darabot Lőrinczy Attila fordította, a dalszövegeket Müller Péter Sziámi jegyzi, aki szakavatott ismerője a Lévay-Kunze szerzőpárosnak, hiszen nevéhez fűződik az Elisabeth, a Rebecca és a Mozart magyar nyelvű változata is. Az előadás látványvilágáért Khell Csörsz díszlet- és Füzér Anni jelmeztervező felel. Zenei vezető Makláry László, meleltte Balassa Krisztián vezényli az előadást, koreográfus Lőcsei Jenő.

A Marie Antoinette márciusi és áprilisi előadásaira január 12-től válhatnak jegyet az érdeklődők a Budapesti Operettszínház minden ismert elérhetőségén, valamint a jegy.hu országos hálózatában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Vizuál

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.
Könyv

Irodalmi kvízkötetet jelentetett meg a POKET

A Zsebkvízzel a szerkesztők az offline, kézzel fogható játék élményét szeretnék elősegíteni a hosszú, korlátozásokkal és online jelenléttel teli időszak után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán. 
Zenés színház ajánló

Teraszkoncertekkel nyit a Madách Színház

Május végén újra megnyitja kapuit a Madách Színház, hogy immár nézők előtt elevenítse fel a nyári duett koncertek emlékét.
Zenés színház interjú

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.
Zenés színház magazin

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.