Zenés színház

Az évszázad legjobb musicalje lett a magyar drámából, most az Operettben kerül színpadra

2019.03.04. 13:25
Ajánlom
Április 26-án mutatja be az Operettszínház a Molnár Ferenc Liliom c. drámájából készült musicalt, a Carouselt. Pillantson be az olvasópróbára.

Richard Rodgers és Oscar Hammerstein II nagysikerű musicaljét, a Carouselje Molnár Ferenc leghíresebb műve, a Liliom alapján készült. A Broadway-sikert a Time magazin a XX. század legjobb musicaljének választotta, a mű legnagyobb slágere, a „You’ll Never Walk Alone” pedig a Liverpool futballcsapat himnusza lett.

A Carousel – Liliom olvasópróbáján Kiss-B. Atilla főigazgató köszöntötte a társulatot, és kiemelte, egy színház életében minden bemutató ünnep, és szeretné, ha ez így is maradna. „Száztíz évvel ezelőtt írta Molnár Ferenc a Liliomot, ám a sikerre várnia kellett. Évekkel később Csortos Gyula kisugárzása és művészi energiája tette halhatatlanná a művet a Vígszínházban, miközben a Liliom elindult nemzetközi karrierjének útján is és eljutott Amerikába, ahol nem kisebb alkotók neve fűződik hozzá, mint Orson Welles vagy Elia Kazan. Majd a prózai műből 1945-ben musical született Oscar Hammerstein II és Richard Rodgers, a XX. század Amerikájának legsikeresebb szerzőpárosának tollából.

Carousel_9-131659.jpg

Kiss-B. Atilla a Carousel olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Most visszatér hozzánk a Liliom, és célunk, hogy olyan bemutatót ünnepelhessünk, mely által az Operettszínház repertoárja és a mi életünk is gazdagodik”

– mondta, majd átadta a szót Béres Attila rendezőnek, akinek a Liliom végigkísérte az életét. „A 90-es évek közepén a darab professzora és mindentudója, Babarczi László asszisztenseként dolgozhattam, amikor színre vitte a Liliomot. A mű örökre megfertőzött. Ez a hatodik alkalom, hogy találkozunk, ám zenés verzióban még nem rendeztem. Azt gondolom, a Liliomnak méltán ott a helye a nemzetközi panteonban. A nagy nemzeti műveink – mint a Csongor és Tünde, a Bánk bán vagy Az ember tragédiája – közé tartozik a Liliom is. Ez a mi történetünk.” Béres Attila a Liliom első, 1909-es premierjéről elárulta, nem volt túl sikeres, hiszen a bemutatóra érkező nagypolgári közönséget nem igazán érdekelte, mi történik a cselédséggel, akikről Molnár Ferenc írta művét.

Carousel_8-131657.jpg

Béres Attila (áll) a Carousel olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

„Akkor még nem volt átélhető, kézzelfogható az a csodálatos, mély szerelmi történet sem, amit Molnár kitalált. Ez nem egy hurrikán, amiből csendes szellőcske lesz a végére, hanem folyamatos, egyenáramú folyó, olyan szerelem, ami a titkokban lappang.

Ez a két ember szereti egymást, de ezt sosem mondják ki.

Az amerikaiak nagy félreértése is ebből fakad, a musical tengerentúli változatában az első dal az ’If I loved you’ (Ha szeretnélek) címet kapta, amely után így azonnal el is tűnik a csoda. Ezért zseniális, amit Závada Péter költő, dalszövegíró és Lőrinczy Attila dramaturg kitalált. Megtartották a molnári szálat, ami nekem nagyon fontos. Így lett a mi verziónkban az ’If I loved you’-ból ’Ha bíznék' – mondta el a rendező, hogyan maradt a Carousel Liliom. Béres Attila még egy érdekességre felhívta a figyelmet, mint fogalmazott, a mű leghíresebb száma, a ’You’ll Never Walk Alone’. Ez a dal szólt Barack Obama elnöki beiktatásán, ezt hallhatjuk a Liverpool meccsein a szurkolóktól, ez köszönti a végzős amerikai egyetemistákat a diplomaosztón, mégis itthon alig ismert. Reméljük a Budapesti Operettszínház produkciójának köszönhetően itthon is mindenki megismeri majd a slágert, amit milliók énekelnek szerte a világban, és amelyért mindenhol Molnár Ferencnek mondanak köszönetet.

Lőrinczy Attila fordító és dramaturg elmesélte, hogy A chicagói hercegnő óta nem volt akkora öröme a munkában, mint a Liliom átdolgozásánál. „A mű jogkezelője egy New York-i kifinomult, csodálatos ember, aki minden változtatásunkat jóváhagyta” – avatott be.

Külön öröm a társulat számára, hogy a darabban olyan vendégművészeket köszönthetünk, mint Nagy-Kálózy Eszter, aki először dolgozik a Budapesti Operettszínházban, és Jordán Tamás, akit már régi jó ismerősként köszönhetünk színpadunkon, vagy a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatói, Széles Flóra és Borsi-Balogh Máté, akik először vesznek részt ekkora formátumú előadásban. A színház tavaszi bemutatója ugyanis minden eddiginél nagyobb volumenű produkció, amelyben Zenekarunk mellett a színház Balett- és Énekkara, valamint Musical együttese is közreműködik.

Csoportkep-131659.jpg

A Carousel alkotógárdája (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

A Carousel – Liliomban Billy Bigelow-t Dolhai Attila, Sándor Péter és Gömöri András Máté alakítja, Julie Jordan Vágó Zsuzsi és Széles Flóra lesz. Carrie Pipperidge szerepében Peller Annát, Bordás Barbarát és Lusine Sahakayant láthatják. Enoch Snow-t Borsi-Balogh Máté és Bálint Ádám kelti életre, Mrs. Mullint Nagy-Kálózy Eszter és Polyák Lilla játssza, akinek ez lesz élete első prózai szerepe. Nettie Fowler bőrébe Nádasi Veronika, Janza Kata és szintén Polyák Lilla bújik. Jordán Tamás Földes Tamással váltott szereposztásban a Rendőrkapitány és az Égi fogalmazó szerepében lép színre. Jigger Craigin, vagyis a rosszfiúk szerepében Szabó P. Szilveszter és Homonnay Zsolt lesz látható, míg Bascombe szerepében Dézsy Szabó Gábor.

A Carousel – Liliom fordítója Lőrinczy Attila, dalszövegírója Závada Péter. A dramaturg Béres Attila és Lőrinczy Attila, az előadás zenei vezetője Makláry László, aki mellett Silló István vezényli a musicalt. A karigazgató Szabó Mónika. A koreográfiát Duda Éva jegyzi, a díszletet Cziegler Balázs, a jelmezeket Velich Rita tervezi.

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Kapcsolódó

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Egyértelmű, hogy véget ért a posztmodern, de nem ez számít, jó verset kell írni. Az sem számít, hogy rap vagy musicalszöveg, ha szöveg, mellesleg az alkotás józanul megy a legjobban. Závada Péterrel beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Domingo fia írta a Virtuózok új évadának főcímzenéjét

A spanyol zeneszerző egy hollywoodi stílusú, erőteljes és nemes, klasszikus dallamot komponált a műsorhoz.
Klasszikus

„Rondo alla Mambo!” – Mi lett volna, ha Mozart Kubában születik?

A Mozart y Mambo című lemez egy berlini kürtművész és egy kubai ifjúsági zenekar szerelemprojektje, amelyben a zenélés öröme köt össze két világot.
Vizuál

Gyűjteményes kiállítás nyújt bepillantást a 20. századi magyar fotótörténetbe

A Mai Manó Ház július 14-től látogatható tárlata a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményéből öt kiemelkedő magyar fotográfus életművének egy-egy szeletét mutatja be öt eltérő kurátori koncepció alapján.
Klasszikus

Csáth és a 100 évvel ezelőtti Magyarország zenei világa - VIDEÓ

Egyszerre készült zeneszerzőnek, festőművésznek és orvosnak, az utókor mégis elsősorban íróként tartja számon Csáth Gézát. Most egy félórás dokumentumfilm idézi meg alakját.
Klasszikus

Ismét lesz OrgonaPont koncertsorozat és Orgonák éjszakája

Augusztusban tizenkét városban rendezi meg a Filharmónia Magyarország az OrgonaPont koncertsorozatot, augusztus 8-án pedig második alkalommal tartják meg az Orgonák éjszakáját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Koreai musicalt vetítenek a Benczúr kertben

A koreai irodalom egyik legnagyobb hatású költőjéről szóló musicalt mutat be a hazai közönségnek a Koreai Kulturális Központ július 20-án a terézvárosi Benczúr kertben.
Zenés színház magazin

Művészek a rajtvonalon - A Hungaroringen vették fel a magyar Himnuszt

Miklósa Erika, Rost Andrea, Molnár Levente és Ninh Duc Hoang Long operaénekeseket a Budafoki Dohnányi Zenekar kísérte.
Zenés színház hír

Gregor Józsefre emlékeznek Szegeden

Augusztus 8-án, a 2006-ban elhunyt operaénekes születésének 80. évfordulóján koszorúzással és egy gálakoncerttel emlékeznek Gregor Józsefre.
Zenés színház ajánló

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Zenés színház magazin

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.