Zenés színház

Az idei évad második premierjére készül az Operaház

2011.09.26. 16:10
Ajánlom
Október 1-jén lesz a bemutatója Verdi Simon Boccanegra című művének, melyet Ivan Stefanutti rendez Alexandru Agache címszereplésével. GALÉRIÁVAL

A Magyar Állami Operaház kormánybiztosa, Ókovács Szilveszter a hétfőn tartott sajtótájékoztatón kiemelte, hogy bár az elmúlt húsz évben nem tűzte műsorára az intézmény ezt a művet, "de változnak az idők, és lám, ahogy a Cosí fan tutte, úgy most a Simon Boccanegra is méltó helyére kerül: a repertoárba" - mondta.

Győriványi Ráth György, az október 1-jei premier karmestere rávilágított, hogy egymástól teljesen függetlenül a bécsi Staatsoper is ezzel a művel kezdte az évadát, így úgy tűnik, ez az opera ismét reflektorfénybe kerül. "Verdi az Aida megírása után közel húsz évig, az Otello keletkezéséig nem komponált operát. E hosszú időszak alatt két fontos darabot vett elő: a Don Carlosból készített egy párizsi változatot, és Arrigo Boitóval átdolgozta a Simon Boccanegra dramaturgiáját, ekkor keletkezett a fantasztikus első felvonás fináléja". Ritkán viszik színre ezt darabot - annak ellenére, hogy jól játszató és a bemutatók sikert hoznak -, mert "a történet rendkívül sötét, szomorú" és - ahogy fogalmazott - "nincs benne fütyülhető dallam". A szereposztást ő állította össze úgy, hogy az érettebb és a fiatalabb nemzedék is egyformán képviseltetve legyen benne. Ivan Stefanuttit olyan alkotóként jellemezte, aki az operában él. Képi világa rendkívül ízléses, pontosan tudja, hogy adott korban mit kell sugároznia egy-egy díszletelemnek, ugyanakkor gondolkodása mégis modern, a történetben az akkori hiedelemvilágnak megfelelően misztikus lényeket vonultat fel.

Ivan Stefanutti, korunk egyik legkeresettebb olasz rendezője - aki a díszlet- és jelmezterveket is készítette - nagyon magas színvonallal találkozott operaházi tevékenysége alatt és külön kiemelte a festő- és szobrász műterem dolgozóinak művészi munkáját a díszletek kapcsán. A munkát még a zenei próbákat megelőző, értelmező próbával kezdte, ahol a történetet vázolta és beszélte meg a darab közreműködőivel. "Az én feladatom az, hogy érthetővé tegyem a művet" - mondta. "Modern, de nem ellenséges nyelvezetet használok a mű színre vitelekor. Logikusan építettem fel az előadást, mégha ez a logika olykor nem reális, inkább filozofikus irányt követ. És bár az alapszituáció komor, a főszereplő a darab folyamán meghozza a fényt ebbe a sötétségbe."

Az első szereposztásban Jacopo Fiescót alakító, nemzetközi hírű basszista Giacomo Prestia harmadszor játszik a budapesti dalszínházban és nagyon szeret itt dolgozni a művészi körülmények és a kiváló akusztika miatt. "Verdi-énekes vagyok, szinte mindig az olasz zeneszerző hőseinek megformálására kérnek fel, sokszor énekeltem már a Verdi-repertoárt, de mégis ez a mű áll hozzám legközelebb. Vannak természetesen nagyobb és fontosabb basszus szerepek, de a mű érzelmi töltete engem mindig magával ragad".

Alexandru Agache kiemelte, hogy a New York-i Metropolitan színpadán épp ezzel a szereppel mutatkozott be Domingo partnereként, felesége, Lukács Gyöngyi a rendező még a premier közeledtével sem csökkenő higgadtságát és az énekesek iránti tiszteletét, a fiatalok közül Pataki Adorján és Bakonyi Marcell pedig a közös munka magas színvonalát említette meg.

A Simon Boccanegra húsz éve nem volt műsoron Budapesten. Két szereposztásban, összesen hét alkalommal, csak októberben láthatja a közönség.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Klasszikus

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Könnyed játékok következménye – interjú Polyák Lillával

Polyák Lillát legutóbb Guido múzsájaként, Claudia Nardiként láthatta a Budapesti Operettszínház közönsége a Nine-ban, ezúttal pedig a Kálmán Imre Teátrum színpadán esküszik bosszút Valmont vikomt ellen a Veszedelmes viszonyokban. A történethez fűződő kapcsolatáról, Merteuil márkinéról és a darab különleges zenei világáról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Meghirdette nyári előadásait az Újszegedi Szabadtéri Színpad

Az új előadásokat Barnák László, a Szegedi Szabadtéri Játékok főigazgatója jelentette be Facebookon.
Zenés színház ajánló

Saját belső démonaikkal küzdenek meg a Tünet Együttes alkotói legújabb bemutatójukban

A Nothing Personal című darabban Szabó Réka, Peer Krisztián és Szász Dániel saját meséjüket alkotják meg, amelyhez Boldizsár Ildikó meseterápiás módszere adott inspirációt. A premiert február 25-én tartják a Jurányi Házban.
Zenés színház ajánló

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Zenés színház ajánló

Teljes gőzzel – Beszélgetések és könnyed programok az Eiffel Műhelyházban

Az Eiffel Műhelyház sebességet vált: az új évadban öt vadonatúj programsorozat indul itt, melyek a lehető legtágabb értelemben véve kölcsönzik témáikat az opera társművészetei köréből. Közélet, humor, irodalom, és persze zene, zene, zene.