Zenés színház

Az idei évad második premierjére készül az Operaház

2011.09.26. 16:10
Ajánlom
Október 1-jén lesz a bemutatója Verdi Simon Boccanegra című művének, melyet Ivan Stefanutti rendez Alexandru Agache címszereplésével. GALÉRIÁVAL

A Magyar Állami Operaház kormánybiztosa, Ókovács Szilveszter a hétfőn tartott sajtótájékoztatón kiemelte, hogy bár az elmúlt húsz évben nem tűzte műsorára az intézmény ezt a művet, "de változnak az idők, és lám, ahogy a Cosí fan tutte, úgy most a Simon Boccanegra is méltó helyére kerül: a repertoárba" - mondta.

Győriványi Ráth György, az október 1-jei premier karmestere rávilágított, hogy egymástól teljesen függetlenül a bécsi Staatsoper is ezzel a művel kezdte az évadát, így úgy tűnik, ez az opera ismét reflektorfénybe kerül. "Verdi az Aida megírása után közel húsz évig, az Otello keletkezéséig nem komponált operát. E hosszú időszak alatt két fontos darabot vett elő: a Don Carlosból készített egy párizsi változatot, és Arrigo Boitóval átdolgozta a Simon Boccanegra dramaturgiáját, ekkor keletkezett a fantasztikus első felvonás fináléja". Ritkán viszik színre ezt darabot - annak ellenére, hogy jól játszató és a bemutatók sikert hoznak -, mert "a történet rendkívül sötét, szomorú" és - ahogy fogalmazott - "nincs benne fütyülhető dallam". A szereposztást ő állította össze úgy, hogy az érettebb és a fiatalabb nemzedék is egyformán képviseltetve legyen benne. Ivan Stefanuttit olyan alkotóként jellemezte, aki az operában él. Képi világa rendkívül ízléses, pontosan tudja, hogy adott korban mit kell sugároznia egy-egy díszletelemnek, ugyanakkor gondolkodása mégis modern, a történetben az akkori hiedelemvilágnak megfelelően misztikus lényeket vonultat fel.

Ivan Stefanutti, korunk egyik legkeresettebb olasz rendezője - aki a díszlet- és jelmezterveket is készítette - nagyon magas színvonallal találkozott operaházi tevékenysége alatt és külön kiemelte a festő- és szobrász műterem dolgozóinak művészi munkáját a díszletek kapcsán. A munkát még a zenei próbákat megelőző, értelmező próbával kezdte, ahol a történetet vázolta és beszélte meg a darab közreműködőivel. "Az én feladatom az, hogy érthetővé tegyem a művet" - mondta. "Modern, de nem ellenséges nyelvezetet használok a mű színre vitelekor. Logikusan építettem fel az előadást, mégha ez a logika olykor nem reális, inkább filozofikus irányt követ. És bár az alapszituáció komor, a főszereplő a darab folyamán meghozza a fényt ebbe a sötétségbe."

Az első szereposztásban Jacopo Fiescót alakító, nemzetközi hírű basszista Giacomo Prestia harmadszor játszik a budapesti dalszínházban és nagyon szeret itt dolgozni a művészi körülmények és a kiváló akusztika miatt. "Verdi-énekes vagyok, szinte mindig az olasz zeneszerző hőseinek megformálására kérnek fel, sokszor énekeltem már a Verdi-repertoárt, de mégis ez a mű áll hozzám legközelebb. Vannak természetesen nagyobb és fontosabb basszus szerepek, de a mű érzelmi töltete engem mindig magával ragad".

Alexandru Agache kiemelte, hogy a New York-i Metropolitan színpadán épp ezzel a szereppel mutatkozott be Domingo partnereként, felesége, Lukács Gyöngyi a rendező még a premier közeledtével sem csökkenő higgadtságát és az énekesek iránti tiszteletét, a fiatalok közül Pataki Adorján és Bakonyi Marcell pedig a közös munka magas színvonalát említette meg.

A Simon Boccanegra húsz éve nem volt műsoron Budapesten. Két szereposztásban, összesen hét alkalommal, csak októberben láthatja a közönség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.
Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.