Zenés színház

Az igazságkereső maestro

2015.12.14. 10:51
Ajánlom
Közvetlenül karácsony előtt, december 22-én kerül sor arra az operaestre, amelyet a két világháború közötti magyar zenei életben meghatározó szerepet játszó olasz karmester, a százhuszonöt évvel ezelőtt született Sergio Failoni emlékének szentelnek az Erkel Színházban. Hazai énekművészek mellett Francesco Demuro lép fel a Giacomo Sagripanti vezényelte ünnepi eseményen.

„Sergio Failoni, a genovai Carlo Felice operaház karmestere ma kezdte meg budapesti vendégszereplését. Bemutatkozásának külön jelentőséget ad Radnai igazgató nyilatkozata, mely szerint Failonit, ha a magyar közönség tetszésével találkozik, a jövő szezonra több hónapos szerződéssel köti az Operaházhoz. Meg kell állapítani, hogy a várt siker valóban bekövetkezett. Az olasz dirigens mai hatásos Aida-vezénylését általános tetszéssel és meleg ünnepléssel fogadta a publikum.

Kekszakallu Bartok Nemeth  Failoni Nadasdy Szekely Olah

Kekszakallu Bartok Nemeth Failoni Nadasdy Szekely Olah (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Emlékgyűjtemény)

És ehhez a kedvező hangulathoz csatlakozik a kritika is. (...) Nagy tudású, ízléses muzsikus. Technikája világos, mozdulatai kifejezőek, és szándékait szuggesztíven közvetíti az énekeseknek és az orkeszternek” – mutatta be az olvasóknak Péterfi István a Magyar Hírlap 1928. június 6-i számában a Budapesten debütáló itáliai művészvendéget. Failoni olyannyira meggyőző volt, hogy az említett több hónapos megbízásból végül két évtized lett.

A nálunk családot alapító, tiszteletbeli magyarként számon tartott karmester elsősorban az olasz és a német operarepertoár kivételesen mély tolmácsolásával, valamint új magyar művek népszerűsítésével szerzett elévülhetetlen érdemeket. A rábízott művek igazságát kereste: „Amiben nem hiszünk, azt nem is tudjuk kifejezni” – vallotta. Mozartban, Verdiben, Wagnerben, Pucciniban, Richard Straussbannagyon hitt; és BartókotésKodálytis pontosan értette.

Failoni csellistának tanult szülővárosában, Veronában; a milánói konzervatóriumban töltött évek alatt – részben példaképe, mestere, Arturo Toscanini hatására – érdeklődése mindinkább a vezénylés felé fordult. Karmesterként 1921-ben Rameau Platée-jával debütált a milánói Teatro Carcanóban. Gyors egymásutánban hódította meg az olasz dalszínházakat. Itáliai főhadiszállásáról, a genovai Teatro Carlo Felicéből aztán egyre többször hívták külföldi vendégfellépésekre; eljutott Londonba, Madridba, Santiago de Chilébe... – Budapestre. Veronától nem szakadt el teljesen; 1924-től nyaranta olykor hazalátogatott, hogy az A réna nagyszabású szabadtéri előadásait vezényelje: aParsifalt, az Andrea Chénier-t, aMózest, aGiocondát,Az álarcosbált, aLohengrint, aTannhäusert;utoljára, a második világégést követően, 1946-ban aTraviatátés azAidát.

Sergio Failoni

Sergio Failoni (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Emlékgyűjtemény)

A „végleges elköteleződés” 1928-tól a magyar fővároshoz fűzte. Karmesteri gyakorlatának és tekintélyének köszönhetően világszínvonalra emelte az Operaház előadásait. 1932. április 24-én Failoni állt a pulpituson a Székely fonó ősbemutatóján, a következő év januárjában pedig a milánói ScalábandirigáltaKodály daljátékát. Nevéhez fűződik a sokat emlegetett Bartók-repríz, A kékszakállú herceg várának 1936-os diadalmas felújítása. Betanításával került színre Respighi A láng című operája és a kortárs, olasz szerző posztumusz műve, a Lucrezia; s ugyancsak Failoni szorgalmazta a hiányos budapesti Verdi-repertoár bővítését is. Legendás interpretációi közé tartozott az Otello, a Falstaff, a Trisztán ésa Mesterdalnokok.

Failoni Markus

Failoni Markus (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Emlékgyűjtemény)

Gyakran koncertezett a Budapesti Filharmóniai Társasággal; sokoldalúságára és naprakészségére példa, hogy 1945-ben vezényletével ismerhette meg a hazai közönség Sosztakovics VII. (Leningrádi) szimfóniáját. A II. világháború utáni szomorú bódulatban életében először engedett a világkarrier csábításának; New Yorkba ment, de mindig készen állt a választott hazájába való visszatérésre. Akkor is Budapesten volt, amikor 1948-ban, Beethoven IX. szimfóniájának próbája közben rosszul lett...

Mi már csak ma is érvényes írásai alapján alkothatunk képet e művelt, elkötelezett humanistáról, aki „papi tevékenységként” értelmezte hivatását. Alázattal, olthatatlan lelkesedéssel, fegyelmezetten és fegyelmet követelve szolgálta a zenei géniuszokat. Frappáns elemzésein túl szókimondó, szellemes jegyzeteiben azt sem rejtette véka alá, hogy mit gondol a szeszélyes tenoristákról vagy épp a sznob, tudálékos színházlátogatókról... Író-költő kor- és honfitársát, Gabriele D'Annunziót nem kedvelte, de egyik mondatát – sokat elárulva vele önmagáról – szívesen idézte a világ „legmélyebb igazságaként”: „Annyim van, amennyit adtam”.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megérkezett az előzetes a cannes-i kritikusokat lenyűgöző filmdrámához

Érzelmekkel teli, elsöprő drámának ígérkezik a God's Creatures, amelyben Emily Watson és Paul Mescal anya-fia párost alakít egy apró, írországi halászfaluban. Cikkünkben megtekinthető a film előzetese.
Színház

Felháborodást váltott ki a Globe Színház Jeanne d’Arc-ábrázolása

Elrugaszkodva az eddigi ábrázolásmódoktól, nembináris karakterként jelenik meg Szent Johanna a londoni Globe Színház "I, Joan" című előadásában – adta hírül az Independent.
Vizuál

Sétálj be Klimt világába vagy találkozz Mozarttal! – bécsi kiállításajánlók

Virtuális sétát tehetünk Klimt világában, megnézhetjük, ahogy komornái Sissi hajzuhatagát fésülik vagy éppen bejárhatjuk azt az épületet, ahol Mozart a Varázsfuvolát és a Rekviemet írta. A modern technika és a kultúra találkozása most három nagyon látványos kiállítás formájában nyűgözi le a közönséget Bécsben.
Színház

Utolsó szakaszához érkezett a Radnóti színpadának felújítása

Négy évad után szeptembertől ismét a teljes színpadon játszhat a társulat, a színház pedig betekintést engedett a felújítási folyamatba.
Plusz

Százezren látogattak el a jubileumi, 15. Ördögkatlan Fesztiválra

A Cseh Tamás és Törőcsik Mari védnökségével 2008-ban életre hívott, dél-baranyai eseménysorozat idén minden korábbinál nagyobb látogatószámmal zárult.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Verdi muzsikája különösen közel áll hozzám” – Interjú Fabio Sartorival

A Magyar Állami Operaház Tenorissimo gáláján lép fel Fabio Sartori, az olasz tenor, aki a milánói Scalában és számos más neves operajátszó intézményben megfordult már. Ebből az alkalomból eddigi pályájáról és az olasz opera jövőjéről is mesélt.
Zenés színház ajánló

Budapesten is bemutatkozik Bordás Barbara és Kékkovács Mara kulturális projektje

A Mutasd Magad, amely céljául tűzte ki, hogy hirdesse a kultúra szeretetét a fiatal generáció körében, a Szentendrei Teátrum után Budapestre is megérkezik. A Budapesti Operettszínház két művésze, Bordás Barbara és Kékkovács Mara augusztus 21-én ad koncertet a Vigadó téren.
Zenés színház hír

Két rajongó musicalt csinált A Bridgerton családból, beperelte őket a Netflix

A projektet a zeneszerzés iránti szenvedélyük miatt indította el Abigail Barlow és Emily Bear, a rövid videók pedig olyan népszerűek lettek, hogy idén Grammy-díjat nyertek a bennük elhangzó zenével. Ezt viszont már nem nézte jó szemmel az eredeti sorozatot gyártó Netflix.
Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.