Iványi Marcell rendezésében, az Örök hűségben egy édesanyát alakítasz, aki a történelem viharai közepette próbálja összetartani családját.
Nagyon szerettem ebben a filmben, hogy egy sorsfordító történelmi pillanatba helyezve valódi emberi kapcsolatokat, örök érvényű drámákat és érzelmeket ábrázol. Ez az anya a fiáért harcol: elutazik Kolozsvárra, hogy visszaszerezze a bíróságtól. Egy anya ilyenkor a végsőkig elmegy. Na, ezt az érzést rögtön értettem! De abba sokkal nehezebb volt belehelyezkednem, hogy az embernek egyik napról a másikra ott kell hagynia az otthonát, ki kell raknia a bútorait a zuhogó esőben az udvarra, és mindent fel kell égetnie maga mögött. Életem egyik legmegrendítőbb pillanata volt, amikor azt a jelenetet vettük fel, amelyben a filmbeli partnerem, Földes Tamás az Itt minden eladó című dalt énekelte. Ömlött az eső, süvített a szél, iszonyú hideg volt, de nem számított a körülöttünk lévő vihar, mert egyfajta melegség öntötte el a lelkem.
Mintha a Jóisten rendezte volna így, mert abban a pillanatban megértettem és megéreztem, milyen elhagyni az otthonod: mint a kivert kutyák, olyanok voltunk.
Az ukrajnai háborút látva ez egy fájdalmasan aktuális tapasztalat.
Mostanában minden napomat azzal kezdem, hogy imádkozom értük, és hálát adok Istennek, hogy nekem mindezt még nem kellett átélnem. Itt van mellettünk a háború, így természetesen gondolkodtam rajta, mit tennék, ha ebbe a helyzetbe kerülnék. Kétségbeesnék, elhagynám magam? Vagy tudnám azt mondani, hogy amíg engem látsz, nincs semmi baj? Hány édesanya tesz most így?!
Ráadásul most közönség helyett a kameráknak kellett játszanod.
Különleges kirándulás egy teljesen más világba. Nehéz volt, mert én az „itt és most” szerelmese vagyok. Hiányzott az azonnali visszacsatolás a nézőktől, és meg kellett tanulnom az energiáimmal is másképp gazdálkodni, de nagyon örülök, és hálás vagyok ezért a tapasztalatért. Ahogy Dolhai Attilának is, hogy a mostani filmfeldolgozás eredeti, Szétszakítottak című verziójánál rám gondolt. Elképesztő, ahogy a karantén alatt összetartott és lelkesített bennünket. Emellett sokat segített abban, hogy otthon, egyénileg fel tudjuk venni a jeleneteinket. És Cári Tibor nevét és fantasztikus muzsikáját is meg kell jegyezni egy életre!
Az eredetihez képest mennyiben lett más a most elkészült film?
Profi filmesek vették kezükbe a forgatást. Néhol változott a történet, olykor a dalszövegek is, voltak dalok, amik kikerültek, és újak is születtek. Bolba Tamás a maga szeretetteljes, de kíméletlen, maximalista módján készítette el a stúdiófelvételeket. Senkit nem engedett haza, amíg tökéletesen nem hozta az elvárt érzelmeket és minőséget.
A fiadnak, Samunak fontos szerep jutott az eredeti verzióban. A filmes feldolgozásban is láthatjuk majd?
Samu nagyot nőtt az eltelt időben, ezért az új változatban a kisfiamat már Németh Marcell alakítja. Szomorú is volt, mert az eredeti verzión nemcsak szereplőként, de a telefon másik oldalán, kameramanként is sokat dolgozott. De megértette, hogy ehhez a szerephez képest már túlságosan „felnőtt”.
Janka lányom viszont – aki a Pesti Magyar Színiakadémiára jár – statisztaként részt vett a filmben.
Nagyon hideg volt, egy vasútállomáson fagyoskodtunk és áztunk, de végigcsinálta a forgatást. Amikor tehettem, pátyolgattam, de büszke voltam rá, hogy ilyen vagány, szívós és kitartó, mert ez az a szamárlétra, amit igenis végig kell járni. Ő biztos, hogy értékelni fogja, amikor komolyabb szerepet kap, mert tudja, milyen út vezetett odáig.
A filmben alakított anyához képest a Pendragon legenda Eileen St. Claire-je egészen más karakter.
Eileen először számító, szívtelen nőként jelenik meg, aki az örökségért még a férjét is képes lenne megmérgezni. Aztán fény derül legendás szerelmére Lord Owennel, és megmutatja, hogy hatalmas szíve van, képes feláldozni magát a szerelméért. Kihívás, hogy eleinte csak apró jelekkel árulhatom el az érzéseimet, de amikor megjelenik a színen a Lord, mégis minden alkalommal érződnie kell a köztünk lévő érzelemnek. Két legendás színész, Szomor György és Szabó P. Szilveszter alakítják Owent, és mindkettőjükhöz több mint 25 éves, baráti szövetség fűz. Ez nagy segítség volt Eileen és a Lord különleges kapcsolatának megteremtésekor.
Ez is hozzáadhat valamit ahhoz a különleges varázshoz, ami a darabot körül lengi.
Döbbenetes, hogy a Kálmán Imre Teátrum pici terében létre lehet hozni egy ennyire izgalmas és misztikus, a Da Vinci-kódra emlékeztető előadást, aminek varázslatos a látványvilága, és a története is magával ragad.
Mindig tartogat egy kis csavart, és a kép csak a végén áll össze. Ismerőseim mesélték, hogy miután megnézték az előadást, még hetekig beszélgettek róla. Hát nem ez a színház lényege?
A zene pedig tovább erősíti azt a hatást, amit a látványvilág is megteremt.
Büszke is vagyok rá, hogy a zeneszerző, Kovács Adrián egyben jóbarátom is. Nem véletlen, hogy Frank Wildhorn közös kedvencünk: ebben a darabban az ő dalaihoz hasonló, nagyívű dallamok csendülnek fel, lenyűgözően gazdag hangszereléssel. Adrián nemcsak zseniálisan tehetséges zeneszerző, de egy tüneményes, jókedvű, kedves pasi is. Azt hiszem, Mozart körül is így érezhették magukat az emberek.
Peller Anna és Janza Kata a Veszedelmes viszonyokban (Fotó/Forrás: Bori Tamás / Budapesti Operettszínház)
A Pendragon legenda mellett a Veszedelmes viszonyokban is együtt dolgoztatok.
És az egy egészen másfajta közös utazás volt. Ahogy a próbafolyamat alatt mindinkább kiteljesedtek a dalok, megszületett a hangszerelés, egyre érezhetőbbé vált, milyen elképesztően jól szolgálja ki Adrián muzsikája a darab mondanivalóját. A mindenkori emberi játszmák jelennek meg előttünk. Olyan játszmák, amik ma is itt zajlanak körülöttünk. Adrián nemcsak arra törekedett, hogy mindenkinek megírja a nagy slágert, hanem arra is, hogy a karaktereknek megfelelő dalokat írjon. Ezek időtálló, fantasztikus zenék!
Könnyen találtál magadban kapaszkodókat Volanges-né megformálásakor?
Szerencsére nem ismerem az érzést, de hányan járnak úgy, hogy hirtelen rádöbbennek: „nem is ismerem a gyerekemet!”
És hányan csalódnak, amikor Volanges-néhoz hasonlóan rábízzák magukat egy barátnőtől vagy rokontól kapott jótanácsra! Anyukámmal volt is egy konfliktusunk, ami eszembe jutott a darab kapcsán: kamaszként állandóan elkértem a blúzait, és ő egyszer az egyik nagynénémnek arról panaszkodott, hogy a kölcsönvett ruháit mindig összegyűrve találja meg. A nagynéni persze ellátta őt „jótanácsokkal”, úgy, ahogyan Merteuil márkiné is Volanges-nét. Nekem ez nagyon rosszul esett. Mondtam is anyukámnak, hogy nem veszem többet kölcsön a ruháit, és szerintem elbírunk mi magunk is a problémáinkkal, nem kell beavatni egy kívülről jött embert. Volanges-né is megbánja, hogy Merteuil márkinéhoz fordult tanácsért, de akkor már a dolgokat nem lehet visszafordítani. Ehhez a jelenethez Adrián olyan erős érzelmi töltetű dalt írt, hogy velem együtt a márkinét alakító Peller Anna is mindig elsírja magát. A kellékesek már előre készülnek a zsebkendőkkel.
A Hegedűs a háztetőnben is komoly érzelmek jelennek meg, Goldeként egy gondoskodó, erős, családjáért élő nő szerepében láthat a közönség.
Amikor megkaptam ezt az ikonikus szerepet, először megijedtem. Aztán beszélgettem Szulák Andrea barátnőmmel, akire mentoromként tekintek, ő pedig megnyugtatott, hogy ne aggódjak, mert elbírok vele.
Az olvasópróbán aztán a rendező, Bozsik Yvette – aki egészen különleges, spirituális szemszögből látja a világot – megosztotta velem néhány gondolatát, amelyek segítségével megértettem, hogy Golde szeretete hihetetlen magas rezgésszámon mozog.
Erős bástyaként, kitartóan ápolja a hagyományokat, őrzi a családi tűzhely melegét. Akkor végre elhittem, hogy menni fog. Mivel ezek az értékek számomra is szentek!
Az ukrajnai háború pedig még inkább felerősíti a darab által közvetített érzéseket.
Képzelheted a pillanatot, amikor a bőröndöt összecsukva azt mondom, hogy „el kell indulnunk, ez is csak egy hely”! Olyan fájdalom van ezekben a mondatokban! Golde tudja, hogy újra meg kell teremtenie majd az otthont, a hagyományokat, de ez kegyetlenül nehéz lesz. Az Anatevka című dalt szinte zokogva éneklem végig. A másik ilyen pillanat, amikor Homonnay Zsolttal ott állunk az esküvőn, és készülünk, hogy férjhez adjuk a lányunkat. Potyognak a könnyeink, mert mindketten arra gondolunk, hogy a saját gyerekeink is bármikor odaállhatnak elénk. Én ott, a színpadon akkor tényleg meg akarom élni azt az érzést! Ezért szép ez a hivatás: az, amit a színpadon átélsz, részben felkészít életed nagy pillanataira.
Az Örök hűség című film a Budapesti Operettszínház és a KraatsFilm Kft. koprodukciójában készült, és június 4-én 15:41-kor látható a Duna Televízió műsorán. A produkció művészeti konzultánsa Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Janza Kata az Örök hűség című filmben (fotó: Tóth Eszter Anna)