Zenés színház

Az megvan, hogy Wagner inspirálta Tarantino Djangóját?

2017.12.22. 09:29
Ajánlom
Mi köze van egy polgárháborús, rabszolgafelszabadítós westernnek a germán mitológiát feldolgozó operához? Hát elég sok. Megnézzük, hogy ihlette meg a film fenegyerekét az opera nagyöregje.

Quentin Tarantino és Christoph Waltz együtt jelentek meg a Los Angeles-i Opera Siegfried-előadásán. Az osztrák származású színész egyébként operát és a színházművészetet tanult fiatalon, és visszajáró vendége a háznak, de mit keresett az utóbbi huszonöt év legvéresebb filmrendezője egy régi, 5 órás opera előadásán?

Hogy mit gondolt Tarantino Wagnerről, nem tudjuk, de a Django elszabadul című filmjén nagyban ihlette Siegfried és Brünnhilde története. Habár a rendező ismert átdolgozásairól, távoli ihletéseiről, de az operával nem hozták kapcsolatba korábban.

django wagner

django wagner

A filmben Dr. Schultz (Christoph Waltz) találkozik Djangóval, a fekete rabszolgával (Jamie Foxx), és kiszabadítja őt. Ezután elmondja neki a germán mondát Siegfriedről, akinek kedvesét ugyanúgy Brünnhildének hívták, csakúgy mint Djangóét. Az asszony fogságban van, Django/Siegfried egyetlen vágya pedig, hogy kiszabadítsa őt. „Amikor egy német találkozik egy hús-vér Siegfrieddel – mondja neki Schulz –, az nagy dolog.”

Wagner Siegfriedje egy lenyűgöző termetű, de együgyű hős – csakúgy, mint Django, akinek bele kell tanulni a szabad élet viszonyaiba, és a film első felében mentorálásra szorul. Siegfried morálisan megkérdőjelezhető mentora Mime, Djangóé Schulz – és mindketten (vigyázat, spoiler) meghalnak a történet kétharmadánál.

És ott van a film többi szereplője: Broomhilda (Kerry Washington) nem más, mint Brünnhilde. Ahogy az operában is csókkal ébreszti az ifjú a kedvesét, úgy jelenik meg az alvó Broomhilda is a filmben. A szadista rabszolgatulajdonos, Calvin Candie (Leonardo diCaprio) a sárkány, Stephen (Samuel L. Jackson) pedig a gonosz Alberich.

Azt hiszed, mindez csak véletlen? Tarantino ezzel a mondattal fejezte be a film forgatókönyvét: „Django elhagyja Candylandet, miután megmentette kedvesét, Broomhildát a hegyen, a Pokol Tüzének Gyűrűjéből (Ring of Hellfire), és az összes sárkánytól”.

De miért érdekelte a germán monda az amerikai filmrendezőt?

A 19. századtól kezdve él az amerikai narratológiában a Siegfried-féle hős, aki férfias termetével, vakmerőségével és erejével, a törvényen kívül helyezkedve kerekedik felül. Ezzel együtt furcsa, hogy jelen esetben a hős éppen egy fekete rabszolga, miközben Wagner, az opera szerzője – akárhogy is nézzük – a fehérek, konkrétan a német faj felsőbbrendűségét vallotta. A zeneszerző írásaiban sajnálkozva állapította meg, hogy micsoda mértékben keverednek a nemzetek, és megmosolyogta az egyenlőségi törekvéseket, például azokat a fekete mexikóiakat a korban, akik kivívták, hogy fehéreknek tekintsék őket.

Szóval wagneri történetre építeni egy olyan filmet, amelyben egy fekete bosszút áll a fehéreken, groteszk humor Tarantinótól, vagy a rendező teljesen megfeledkezett a wagneri életmű ideológiai beágyazottságáról?

Tarantino célja talán az, hogy megmutassa, Wagner operái ugyan alig léteznek a politikai és történelmi kontextus nélkül, nem szabad elfelednünk, hogy a kultúra felül tud emelkedni ezeken a kontextusokon. És akik látták Tarantino filmjét és hallották Wagner Siegfriedjét, ezentúl össze fogják kapcsolni e két alkotást a fejükben.

A Koktélparti-sorozat

Ön is járt már úgy, hogy meghívták egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember múlatta az időt, de Ön csak némán állt a sarokban, mert nem tudott miről beszélgetni? Nos, ennek vége! Vágjon fel előttük azzal a sok mindennel, amit itt olvas! Böngésszen a cikkeink között!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Christiane Eda-Pierre neves francia operaénekesnő

A karibi Martinique szigetén született nő egyike volt az első fekete operacsillagoknak Franciaországban.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.