Zenés színház

Az Opera bemutatja: Élet a Holdon

2015.11.16. 14:20
Ajánlom
Sci-fi vígjáték 1777-ből, Carlo Goldoni tollából, Joseph Haydn zenéjére. Gödöllőn látható a Magyar Állami Operaház idei szezonjának kilencedik bemutatója, Haydn: Élet a Holdon című operája, november 20-án. A darabot Toronykőy Attila állítja színpadra.

A sziporkázó vígoperát a Gödöllői Királyi Kastély Barokk Színházában mutatja be az Operaház. Az Il mondo della Luna, vagyis az Élet a Holdon című operát egyes zenetörténészek Haydn legsikerültebb műveként említik a műfajban. A librettót Carlo Goldoni, korának sikeres szövegkönyvírója alkotta, ami a darab népszerűségéhez jelentősen hozzájárult, sőt a komédiát ma is fogyaszthatóvá teszi. A barokk és korunk közötti szakadékot Juhász Katalin jelmezeivel és Csákovics Lajos friss fordításával hidalja át a produkció.

op hold resize

op hold resize

„A vígoperát muszáj magyarul játszani, az események olyan gyorsan pörögnek, hogy a feliratot olvasva lemaradna a néző a poénokról” – nyilatkozta az Opera Magazinnak Toronykőy Attila. Az operát rövidített változatban adják, hogy élvezetes, fordulatos legyen. A történet szerint a makacs vénember két lányát gazdag kérőkhöz adná, ám a házába csöppent két ágrólszakadt fiatalembernek (meg persze gyerekeinek) egészen más elképzelése van a helyes felállásról. Az öreg megleckéztetését Goldoni holdbéli utazással bolondította meg: a kábult álmából eszmélő atyával a gazfickók elhitetik, hogy a Holdon van, ahol próbatételek után sikerül meggyőzni arról is, hogy a szeretők egymásnak valók.

A rendező szerint a darab fő kérdése, hogy milyennek képzeljük a holdbéli tájat. „A barokk embernek nem voltak erről közvetlen ismeretei. Mi viszont már tudjuk, hogy néz ki ez a vidék, éppen ezért nem érdekes egy, a Holdat lemásoló tér kialakítása.” A Gödöllői Kastély Barokk Színházának nagyon intim terében hangsúlyossá válnak az emberi viszonyok, a gesztusok és az arckifejezések. „Sokan még mindig azt hiszik, hogy az operisták főleg énekesek, és csak másodsorban színészek, de ez tévedés: a mai harmincas-negyvenes generáció olyan tanároktól tanult, akik számára a színjátszás és az éneklés azonos jelentőségű. Ráadásul ők már minden őrültségre rávehetőek a színpadon” – mondja az alkotó.

A darabban az Opera legifjabb énekes generációja – Daragó Zoltán, Ducza Nóra, Haris Nadin, Kiss András, Kiss Tivadar, Ujvári Gergely, Zavaros Eszter – tűnik fel.

Vezényel: Bartal László

Előadások: november 20-án, 22-én, 27-én és 28-án.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.