Zenés színház

"Az opera nem csupán az elit minőségi szórakozása" - Bartók Plusz 2017

2017.04.28. 16:04
Ajánlom
A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál nem egyszerűen színvonalas előadások sorozata, hanem a műfaj megújításának és népszerűsítésének kreatív műhelye. Kesselyák Gergely igazgató és az alkotók célja a modern és befogadható operairodalom és -nyelv megteremtése. A fesztivál június 15. és 26. között várja vendégeit.

Az opera nem egy régi kor letűnt műfaja, hanem a zenés színház csúcsa, amely mindig aktuális mondanivalóval bírhat. A Bartók Plusz Operafesztivál az új népoperát keresi, miközben bátran feszegeti a műfaj határait. A fesztivál megálmodóinak és szervezőinek célja, hogy jelen legyenek az opera újjászületésénél.

A Carmen a 2016-os operafesztiválon

A Carmen a 2016-os operafesztiválon (Fotó/Forrás: Mester Viktória)

A fesztivál nevében szereplő „Plusz” évről évre változik, idén a műfaj mellékhajtásaira vonatkozik, amelyek magukban foglalják a musicalt, a ragtime-operát, a daljátékot és a kísérletező, modern zenés színházat. Kesselyák Gergely igazgató szerint

ezek a kirándulások lehetőséget adnak arra, hogy újító szándékkal és új ihletéssel nyúljunk a műfajhoz.

„Tapasztalunk egy hiányt a hazai és a nemzetközi operaéletben, és ez a népszerű, de minőségi kortárs opera hiánya” – mondta a fesztivál igazgatója. –

Az elmúlt időszakban 21 opera megszületése kötődik a Bartók Pluszhoz.

A fesztiválon bemutatandó opera, a Scaevola rendezője, Almási-Tóth András hisz az opera felvirágzásában:

A következő évek, évtizedek az opera megújulását hozzák majd.

De már most észrevehető, hogy a műfajban megvan a frissesség, egyre-másra születnek új operák, a klasszikus darabok pedig új pontokon kapcsolódnak a mai korhoz.”

Kesselyák Gergely a fesztivál sajtótájékoztatóján

Kesselyák Gergely a fesztivál sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Kesselyák Gergely tavaly egy kiáltványban tette közzé gondolatait az ideális modern operáról. Szerinte az operának elsősorban az emberi hang kifejezőerejére, illetve a zene, a szöveg és a dramaturgia szerves egységére kell hagyatkoznia. A modern opera nem ismerhet stílushatárokat, és nyitott az új kifejezőeszközök felé, tematikailag pedig éppúgy megragadja az élet gyönyörűvel és árnyakkal teli oldalait. Kesselyák saját programjáról így beszélt: „Ezeket szívesebben nevezem ajánlásnak, hiszen lehet, hogy valaki úgy mutat új irányt, hogy ellentmond az általam elgondoltaknak.” A fesztivál szeretné arra ösztönözni az alkotókat, hogy kutassák, mitől lesz egy opera érthető és minőségi:

Mozart, Verdi és Puccini népszerű szerző volt a maga idejében, és ez újra megismétlődhet.

Ennek az igényét veti fel a fesztivál.”

Ősbemutatók

Az idei fesztiválon három ősbemutatóra kerül sor. Ittzés Tamás Lutherek című operája Luther Márton és Martin Luther King élete között von párhuzamot, az előadást a debreceni Csokonai Nemzeti Színház hozza a fesztiválra. A műfaj ragtime-opera, amelynek eddigi egyetlen példája Scott Joplin 1911-es Treemonisha című darabja. Nem egyszerűen egyedülálló, hanem hatalmas kihívás egy ilyen kötött zenei nyelvből operát formálni.

Gyöngyösi Levente új opera-musicalje, a hatalmas Bulgakov-regényből készült A Mester és Margarita, mely stílusaiban is illik a mai eklektikus korhoz. Nem csak a valóság és fikció, a spirituális és az anyagi keveredik izgalmasan a műben, hanem zeneileg különböző stílusokat integrál magában. „Szeretném Bulgakov univerzális remekművét közérthető, szórakoztató stílusban, ám mélységét, komplexitását megtartva elbeszélni.”

Scaevola

Mátyássy Szabolcs, a fesztivál operaíró versenyének tavalyi győztese Scaevola című operáját mutatja be a nagyközönségnek. A mű alapmotívuma egy ókori római legenda, a hitéért és társaiért kezét tűzbe tévő Mucius Scaevola története. „Már a librettó egy mai fordítását adja a történetnek” – mondta Almási-Tóth András rendező. –

Hogy milyen lesz a rendezés, ez maradjon meglepetés a zeneszerzőnek is.”

Mátyássy Szabolcs

Mátyássy Szabolcs

„Bízom benne, hogy az operában hallható áriák, duettek, tercettek könnyedén utat találnak a közönséghez” – mondta a Mátyássy. „Ma nincsen a zenében uralkodó izmus, mindenki úgy ír, ahogy akar. Mégis van felelősségünk – az, hogy minőségi és érthető zenei nyelven írjunk.”

Rost Andrea egy zárt számot énekel az operában.

„Nem tudjuk, hogy alakja csupán a főhős lázálma vagy valóság, de mindenképpen egy tündéri, angyali jelenség” – árulta el a karakterről zeneszerző. –

Bármely komponista örömmel vetné bele magát a munkába, ha egy olyan énekesnek írhat, mint Rost Andrea.

Nézze meg, milyen volt a tavalyi operafesztivál egy napja!

Tavaly június 15-én többek között az avasi kilátónál a Carmen III. felvonását, a városban az Erkel Ferenc Kamarazenekar hangversenyét, illetve Prokofjev Rómeó és Júlia című balettjét hallhatta a közönség.

Ezrek operája

A fesztivál legfontosabb közösségi eseménye az Ezrek operája lesz. A Kodály-évfordulóról a Bartók Plusz a Székely fonóval emlékezik meg, mely a Magyar Állami Operaház produkciója, és amelyet az operarajongó és az operával ismerkedő közönség beavató előadáson ismerhet meg jobban. „Hábetler András énekel, rendez és az operai élet fontos alakja, aki mindenképpen alkalmas arra, hogy kulisszatitkokba is beavassa majd a közönséget.” A Székely fonó abban is különleges lesz, hogy a darab fináléját a művészek, a színház közönsége együtt énekelheti azokkal, akik Miskolc közterein, élőben követik az előadást.

Két izgalmas vendégelőadás érkezik még a fesztiválra. A Pforzheim-i Színház Bernstein itthon kevésbé ismert operettjét, a Candide-ot adja elő, a Puccini Fesztivál pedig egy klasszikus opera folytatását, a Shigeaki Saegusa Ifjabb Butterfly című operáját hozza el, mely Cso-cso-szán és Pinkerton közös gyermekéről szól. A zenés színházi előadások mellett az I Musici és a Russian Chamber Philharmonic is fellép Miskolcon, elhangzik két Kodály-oratórium (Budavári Te Deum és a Psalmus Hungaricus), illetve Fekete Gyula új Csellóversenye is.

Az opera minőségi szórakozás, és nem csupán az elit minőségi szórakozása

– vallja Kesselyák Gergely. A Bartók Plusz Operafesztivál arra törekszik, hogy ezt az évszázados múltú kincset minél több ember számára elérhetővé tegye, a műfaj pedig új életre kapjon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.