Zenés színház

Az opera széthúz, az opera összehoz

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 5. nap
2018.06.13. 14:10
Ajánlom
Ha ezren nem is, de több százan hallgatták tegnap a Bartók Plusz Ezrek operája című sorozatának beavató előadását a Széchenyi téren. Öröm volt látni a töretlenül figyelő és önfeledten nevető arcokat – Mozart Don Giovannija sosem megy ki a divatból.
35151526_2265144430192394_1463707129146769408_n-135450.jpg

Szüts Apor karmester-zeneszerző (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A hagyományos sorozat keretében minden évben az operarepertoár egyik népszerű alapművét mutatják be, a színpadi produkciót pedig ingyenes szabadtéri beavató előadás előzi meg.

A tavalyi Székely fonó után most a Don Giovannit választották a fesztivál népoperájául, ezúttal azonban csavartak egyet a dolgon: a Virtuózokból ismert fiatal zeneszerző-zongoristát, Szüts Aport egy olyan átirat elkészítésére kérték fel, mely a ma ismert könnyűzenei műfajok nyelvén közvetíti Mozart zenéjét. A RockGiovannit pénteken és szombaton láthatja majd a közönség az Avasi kilátón felállított színpadon.

A tegnapi beavató előadáson szerencsére nem spoilereztek: az eredeti Mozart-műből hangzottak el részletek, Szüts Apor energikus és precíz vezényletével. Az opera cselekményét ezúttal is Hábetler András mesélte el a Széchenyi teret teljesen megtöltő tömegnek.

Boldogan láttam, hogy a közönségben sok fiatal volt, és mindannyian feszülten figyelték Hábetler közvetlen, sziporkázóan humoros bemutatóját.

35296342_2265144666859037_2081603664337698816_n-135450.jpg

35296342_2265144666859037_2081603664337698816_n-135450.jpg (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A operarészleteket ugyanaz a nemzetközi szólistagárda énekelte, akiket a RockGiovanniban is láthatunk majd. A címszereplőt a török Uğur Yılmaz, Leporellót a szerb Dragoljub Bajić, Donna Annát Sanja Kerkez alakította, a magyar énekesek közül pedig Kászoni Annamáriát, Varga Donátot, Gábor Gézát és a mesélő Hábetler Andrást hallhattuk. A Donna Elvirát alakító Vizin Viktóriát nem véletlenül hagytam ki a felsorolásból: külön elismerés illeti őt tegnapi kiemelkedő előadásáért. A vidám hangulatú beavatón nemcsak a közönség, hanem a Nap is felvirult, és igen meleg szeretetet sugárzott felénk, ez azonban szerencsére senkit sem tudott elriasztani: hatalmas sikerrel zárult az előadás.

35102413_2265153280191509_8514821897530114048_n-135450.jpg

A rivális előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Este az olasz Teatro Coccia di Nova vendégjátékát néztem meg a Nyári Színházban. Egy kortárs vígoperát, Marco Taralli A rivális című darabját adták elő, amely Maria Callasnak állít emléket – mégpedig legfőbb ellenfele, Carmela Astolfi szemszögéből. A darab pimaszul kifigurázza az operaszínpadok függöny mögötti világát, a dívák irigy és sokszor eltúlzott versengését, de a műveletlenséget, sőt, az érzelmi intelligencia hiányát is. A nagyjából egy órás darab zenéje, melyet ezúttal a MÁV Szimfonikus Zenekar tolmácsolt, kortárs zenei nyelven idézi fel a nagy klasszikusokat: Mozartot, Verdit, Donizettit, Puccinit és a többieket. A történetben az öreg Astolfi visszatér a Scalába, hogy felidézze sikereinek emlékeit, az operavilág Callas iránti rajongása azonban megkeseríti látogatását. Olyannyira, hogy végül bele is hal. A főszereplőt a kortárs operaélet egyik legelismertebb énekesnője, Tiziana Fabbricini alakította. Míg színészi teljesítménye kétség kívül magával ragadott, hangja nem igazán nyűgözött le: nem tudtam eldönteni, hogy a közepes hangi minőség alkalmi gyengeség, vagy a performansz része kíván lenni. Az előadás mindenesetre igényes volt mind színpadra vitel, mind zenei megvalósítás szempontjából. Bár azt nem mondhatom, hogy felhőtlenül szórakoztunk, de kellemes és könnyed nyáresti kikapcsolódásban volt részünk.

35199076_2265152896858214_6451653671640891392_n-135450.jpg

A rivális előadása (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Kesselyák Gergely hatalmasat bulizott tegnap Miskolcon

Kapcsolódó

Kesselyák Gergely hatalmasat bulizott tegnap Miskolcon

Persze nem akármilyen szórakozóhelyen: a miskolci Nagyszínházban, az István, a király rockopera díszelőadásának vezénylése közben. De más helyszíneken és koncerteken is volt erre alkalma a fesztiválozóknak: laza napunk volt tegnap a Bartók Pluszon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.