Zenés színház

Az operaénekes, aki a vesztőhelyet is megjárta egy szerepért

2020.03.09. 16:25
Ajánlom
Az egész világon keresett énekes, aki október után újra Budapesten jár: a Ments meg, Uram! főszerepét énekli négy alkalommal márciusban az Eiffel Műhelyházban. A világhírű baritont, David Adam Moore-t kortárs és klasszikus operákról és ellentmondásos operatémákról kérdeztük.
DAM_headshot1_1000-083415.jpeg

David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Hogyan lett énekes?

Texas keleti részén nőttem fel, közel a louisianai határhoz. A családom fele texasi, a másik fele cajun, ami két teljesen más világot jelent a zenében is, nekem viszont természetes volt, hogy tele van a ház zenével, hangszerekkel. Hallott már a cajon kultúráról?

Őszintén szólva nem sokat.

Sok európai nem hallott róla, amint tapasztalom. Francia katolikus telepesek, akik Kanadából települtek át Louisianába, nagyon különleges zenéjük van, sok harmonikával. A középiskola utolsó évében csatlakoztam egy kórushoz, és felfedeztem a klasszikus zenét. Az egyetemen viszont saját zenét csináltam, főleg IDM-et, electropopot, technót. Aztán találtam egy csodálatos tanárt, aki az énektechnika minden csínjára megtanított.

Úgy tudom, igen sokat foglalkozott az énekhang lehetőségeivel – nemcsak gyakorlati, hanem elméleti tudást is szerzett.

Az operaéneklés a hangi atletizálás legmagasabb formája, a hangképző szervek legmagasabb szintű koordinálásra. A tüdőtől kezdve az arcüregig, a szájpadlásig, a nyelvig, a fogakig részt vesznek benne a testrészek, hogy létrejöjjön ez a szinte emberfeletti hang, miközben a zene nem csak technikáról szól, hanem karakterekről, a zene pszichológiájáról. A homo sapiens már rendelkezett azzal a génnel, amely lehetővé teszi, hogy sokfajta hangszínt hozzunk létre.

A leghangosabb első emberek közül kerültek ki a mi őseink, és jó belegondolni, hogy egy töretlen evolúciós lánc végén vagyunk. De egy életet kíván az énekhang fejlesztése, és sosem érjük el a tökéletességet.

JEN_2278-083104.jpg

Dead Man Walking: a főszerepben David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Számos kiváló kortárs opera bemutatásában részt vett, amellett az alaprepertoárban is szép tapasztalata van. Más a két terület?

Nem, nem. Minden opera kortárs opera, egyszerűen csak némelyiket többet játszották már! (nevet) Úgy kell előadni mindegyiket, mintha ősbemutatót játszanánk. Az előadói hagyományokat pedig nem szabad egyenlővé tenni a szerzői akarattal. Friss szemmel kell néznünk a klasszikus operákra is.

Legutóbb az Angyalok Amerikában magyarországi bemutatóján énekelt Budapesten. Miért megfelelő műfaj az opera egy olyan témához, mint a melegek helyzete?

Ha megnézzük a műfajtörténetet, régi hagyománya van annak, hogy az opera a társadalom égető kérdéseivel foglalkozzon. Vegyük csak Mozartot – azért őt, mert őt mindenki érinthetetlennek tartja –, aki operát írt Beaumarchais drámájából. Ez a Figaro házassága. Az eredeti drámát a cenzúra rögtön a megjelenés után betiltotta, mert a hatalom nem nézte jó szemmel, hogy van egy történet, amiben a szolga túljárhat a gazdája eszén.

A másik ok, amiért érdemes operában forró témákkal foglalkozni, az az, hogy ez egy rendkívül erős médium. Kimerevíti az időt, a teret, és mivel nem használunk mikrofont, zsigeri élmény. Az énekes hangja közvetlenül lép kapcsolatba a hallgató dobhártyájával, ez egy intim viszony.

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

Kapcsolódó

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

Tizenöt évvel a világpremier után Budapesten is bemutatják az Angyalok Amerikában című operát, Eötvös Péter hatodikját a műfajban, amelyben mindenki angyal, és lényegesebb a hallucináció, mint a valóság. De mi a valóság, egyáltalán?

Beszéljünk Jake Heggie nagy sikerű operájáról, amellyel márciusban Budapestre jön. A Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) a halálsoron játszódik.

A történet egy 1993-as tényirodalmi könyvön alapul, amelyet Helen Prejean katolikus nővér írt a louisianai Angola börtön két elítéltjéről, Elmo Patrick Sonnier-ről és Robert Lee Willie-ről. Ahogy a filmben, úgy az operában is egy karakterré sűrűsödik ez a két halálra ítélt bűnöző, de az is érdekes, hogy azt a munkát is bemutatja, amit Helen nővér az áldozatok családjáért végzett. Az én karakterem, a főszereplő Joseph szívós, makacs, de végül a nővér elnyeri a bizalmát. Josephet – vigyázat, spoilerezek! – végül kivégzik, de eljut valamiféle megbékélésre.

MentsmegUramFoto_GuyBarzilayArtists-083134.png

Dead Man Walking: a főszerepben David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Állásfoglalás az opera a halálbüntetés ellen?

Nem kifejezetten, nagyobb kérdésekről szól. De igaz, hogy sokan úgy gondolják, hogy a halálbüntetés még mindig opció lehet, én ezzel nem értek egyet. Van egy mondás: „Nincs gazdag ember a halálsoron.” Akinek pénze van, úgyis megússza.

Úgy tudom, felkereste a börtönt a szerepre való felkészüléshez.

Elmentem arra a halálsorra, ahol a kivégzések zajlottak – az épületnek ezt a részét ma már nem használják –, sőt beszéltem foglárokkal és azokkal a foglyokkal is, akik még ismerték a két elítéltet. Több száz fotót készítettem, amit majd az előadás közben felhasználunk. És hiába, mert még akkor sem volt fogalmam, hogyan érezhették magukat azok, akiket a halálsorra vittek.

A Ments meg, Uram! 2020. március 12-én, 15-én, 18-án és 20-án látható David Adam Moore főszereplésével az Operaház Eiffel Műhelyházában. A főbb szerepekben Meláth Andrea, Károlyi Katalin, Fodor Gabriella és Balczó Péter. Az előadás adatlapja az Opera.hu oldalon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.
Zenés színház musical

Hallgass bele a Diana-musicalbe!

A Diana hercegnő életéről szóló musicalt a hivatalos Broadway-bemutató előtt levetíti a Netflix streamingszolgáltató.
Zenés színház interjú

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.
Zenés színház interjú

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház magazin

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.