Zenés színház

Az operaénekes, aki a vesztőhelyet is megjárta egy szerepért

2020.03.09. 16:25
Ajánlom
Az egész világon keresett énekes, aki tavaly október után újra Budapesten jár: a Ments meg, Uram! főszerepét énekli az Eiffel Műhelyházban. A világhírű baritont, David Adam Moore-t kortárs és klasszikus operákról és ellentmondásos operatémákról kérdeztük.
DAM_headshot1_1000-083415.jpeg

David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Hogyan lett énekes?

Texas keleti részén nőttem fel, közel a louisianai határhoz. A családom fele texasi, a másik fele cajun, ami két teljesen más világot jelent a zenében is, nekem viszont természetes volt, hogy tele van a ház zenével, hangszerekkel. Hallott már a cajon kultúráról?

Őszintén szólva nem sokat.

Sok európai nem hallott róla, amint tapasztalom. Francia katolikus telepesek, akik Kanadából települtek át Louisianába, nagyon különleges zenéjük van, sok harmonikával. A középiskola utolsó évében csatlakoztam egy kórushoz, és felfedeztem a klasszikus zenét. Az egyetemen viszont saját zenét csináltam, főleg IDM-et, electropopot, technót. Aztán találtam egy csodálatos tanárt, aki az énektechnika minden csínjára megtanított.

Úgy tudom, igen sokat foglalkozott az énekhang lehetőségeivel – nemcsak gyakorlati, hanem elméleti tudást is szerzett.

Az operaéneklés a hangi atletizálás legmagasabb formája, a hangképző szervek legmagasabb szintű koordinálásra. A tüdőtől kezdve az arcüregig, a szájpadlásig, a nyelvig, a fogakig részt vesznek benne a testrészek, hogy létrejöjjön ez a szinte emberfeletti hang, miközben a zene nem csak technikáról szól, hanem karakterekről, a zene pszichológiájáról. A homo sapiens már rendelkezett azzal a génnel, amely lehetővé teszi, hogy sokfajta hangszínt hozzunk létre.

A leghangosabb első emberek közül kerültek ki a mi őseink, és jó belegondolni, hogy egy töretlen evolúciós lánc végén vagyunk. De egy életet kíván az énekhang fejlesztése, és sosem érjük el a tökéletességet.

JEN_2278-083104.jpg

Dead Man Walking: a főszerepben David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Számos kiváló kortárs opera bemutatásában részt vett, amellett az alaprepertoárban is szép tapasztalata van. Más a két terület?

Nem, nem. Minden opera kortárs opera, egyszerűen csak némelyiket többet játszották már! (nevet) Úgy kell előadni mindegyiket, mintha ősbemutatót játszanánk. Az előadói hagyományokat pedig nem szabad egyenlővé tenni a szerzői akarattal. Friss szemmel kell néznünk a klasszikus operákra is.

Legutóbb az Angyalok Amerikában magyarországi bemutatóján énekelt Budapesten. Miért megfelelő műfaj az opera egy olyan témához, mint a melegek helyzete?

Ha megnézzük a műfajtörténetet, régi hagyománya van annak, hogy az opera a társadalom égető kérdéseivel foglalkozzon. Vegyük csak Mozartot – azért őt, mert őt mindenki érinthetetlennek tartja –, aki operát írt Beaumarchais drámájából. Ez a Figaro házassága. Az eredeti drámát a cenzúra rögtön a megjelenés után betiltotta, mert a hatalom nem nézte jó szemmel, hogy van egy történet, amiben a szolga túljárhat a gazdája eszén.

A másik ok, amiért érdemes operában forró témákkal foglalkozni, az az, hogy ez egy rendkívül erős médium. Kimerevíti az időt, a teret, és mivel nem használunk mikrofont, zsigeri élmény. Az énekes hangja közvetlenül lép kapcsolatba a hallgató dobhártyájával, ez egy intim viszony.

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

Kapcsolódó

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

Tizenöt évvel a világpremier után Budapesten is bemutatják az Angyalok Amerikában című operát, Eötvös Péter hatodikját a műfajban, amelyben mindenki angyal, és lényegesebb a hallucináció, mint a valóság. De mi a valóság, egyáltalán?

Beszéljünk Jake Heggie nagy sikerű operájáról, amellyel márciusban Budapestre jön. A Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) a halálsoron játszódik.

A történet egy 1993-as tényirodalmi könyvön alapul, amelyet Helen Prejean katolikus nővér írt a louisianai Angola börtön két elítéltjéről, Elmo Patrick Sonnier-ről és Robert Lee Willie-ről. Ahogy a filmben, úgy az operában is egy karakterré sűrűsödik ez a két halálra ítélt bűnöző, de az is érdekes, hogy azt a munkát is bemutatja, amit Helen nővér az áldozatok családjáért végzett. Az én karakterem, a főszereplő Joseph szívós, makacs, de végül a nővér elnyeri a bizalmát. Josephet – vigyázat, spoilerezek! – végül kivégzik, de eljut valamiféle megbékélésre.

MentsmegUramFoto_GuyBarzilayArtists-083134.png

Dead Man Walking: a főszerepben David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Állásfoglalás az opera a halálbüntetés ellen?

Nem kifejezetten, nagyobb kérdésekről szól. De igaz, hogy sokan úgy gondolják, hogy a halálbüntetés még mindig opció lehet, én ezzel nem értek egyet. Van egy mondás: „Nincs gazdag ember a halálsoron.” Akinek pénze van, úgyis megússza.

Úgy tudom, felkereste a börtönt a szerepre való felkészüléshez.

Elmentem arra a halálsorra, ahol a kivégzések zajlottak – az épületnek ezt a részét ma már nem használják –, sőt beszéltem foglárokkal és azokkal a foglyokkal is, akik még ismerték a két elítéltet. Több száz fotót készítettem, amit majd az előadás közben felhasználunk. És hiába, mert még akkor sem volt fogalmam, hogyan érezhették magukat azok, akiket a halálsorra vittek.

A Ments meg, Uram! március helyett szeptemberben látható David Adam Moore főszereplésével az Operaház Eiffel Műhelyházában. A főbb szerepekben Meláth Andrea, Károlyi Katalin, Fodor Gabriella és Balczó Péter.

Az előadás adatlapja az Opera.hu oldalon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták 2024-ben a Prima Primissima Díjakat

A neves elismerést idén is tíz kategóriában vehették át a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

A zene (majdnem) mindenkié

A zene egyszerre hat jótékonyan a testünkre és a lelkünkre, a jó dolgok pedig attól lesznek igazán értékesek, ha megosztjuk őket. A lehető legtöbb emberrel, önzetlenül, ingyen.
Könyv

Grecsó Krisztián: A gyerek felől nyitunk az irodalom felé

Különleges, nem mindennapi feladatot vállalt Grecsó Krisztián író azzal, hogy rendhagyó irodalomórákat tart a középiskolás korosztálynak a Müpa zászlóterében. A négy alkalomból álló sorozat keretében az alkotás és az énkeresés viszonyáról mesél.
Klasszikus

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A cirkuszhercegnő bemutatójára készül az Operettszínház

December elején megkezdődtek az intézmény új produkciójának próbái, Kálmán Imre nagyoperettje februártól látható, Homonnay Zsolt rendezésében, hármas szereposztásban.
Zenés színház interjú

Antolovics Péter: „Ha igazán mélyre le tudok menni magamban, akkor kinyílik a világ”

Néhány hete volt Antolovics Péter első premierje a Budapesti Operettszínházban, a Hamupipőke ősbemutatóján mutatkozhatott be a nagyközönség előtt. A Nagymező utcai teátrumban az idei évadban még négy másik előadásban találkozhatunk vele.
Zenés színház interjú

Tenni akarás, nem csak duma – beszélgetés Litkai Gergellyel

A Dumaszínház alapítójaként Litkai Gergely neve elválaszthatatlanná vált a stand-up comedy műfajától, amelynek elismert alkotója, a humorista azonban az Operaház világában is otthonosan mozog.
Zenés színház hír

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.
Zenés színház ajánló

Karácsonyi dalokra épülő előadást mutat be az OPERA Gyermekkara

A szentestéhez kapcsolódó népdalokat, népszokásokat dolgoz fel a Magyar Állami Operaház Magyar karácsony című előadása, amit Ádám Jenő azonos című darabja nyomán, Kocsár Miklós rokon műveivel kiegészítve tűz műsorára az OPERA Gyermekkara és Zenekara.