Zenés színház

Az operaénekes, aki a vesztőhelyet is megjárta egy szerepért

2020.03.09. 16:25
Ajánlom
Az egész világon keresett énekes, aki tavaly október után újra Budapesten jár: a Ments meg, Uram! főszerepét énekli az Eiffel Műhelyházban. A világhírű baritont, David Adam Moore-t kortárs és klasszikus operákról és ellentmondásos operatémákról kérdeztük.
DAM_headshot1_1000-083415.jpeg

David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Hogyan lett énekes?

Texas keleti részén nőttem fel, közel a louisianai határhoz. A családom fele texasi, a másik fele cajun, ami két teljesen más világot jelent a zenében is, nekem viszont természetes volt, hogy tele van a ház zenével, hangszerekkel. Hallott már a cajon kultúráról?

Őszintén szólva nem sokat.

Sok európai nem hallott róla, amint tapasztalom. Francia katolikus telepesek, akik Kanadából települtek át Louisianába, nagyon különleges zenéjük van, sok harmonikával. A középiskola utolsó évében csatlakoztam egy kórushoz, és felfedeztem a klasszikus zenét. Az egyetemen viszont saját zenét csináltam, főleg IDM-et, electropopot, technót. Aztán találtam egy csodálatos tanárt, aki az énektechnika minden csínjára megtanított.

Úgy tudom, igen sokat foglalkozott az énekhang lehetőségeivel – nemcsak gyakorlati, hanem elméleti tudást is szerzett.

Az operaéneklés a hangi atletizálás legmagasabb formája, a hangképző szervek legmagasabb szintű koordinálásra. A tüdőtől kezdve az arcüregig, a szájpadlásig, a nyelvig, a fogakig részt vesznek benne a testrészek, hogy létrejöjjön ez a szinte emberfeletti hang, miközben a zene nem csak technikáról szól, hanem karakterekről, a zene pszichológiájáról. A homo sapiens már rendelkezett azzal a génnel, amely lehetővé teszi, hogy sokfajta hangszínt hozzunk létre.

A leghangosabb első emberek közül kerültek ki a mi őseink, és jó belegondolni, hogy egy töretlen evolúciós lánc végén vagyunk. De egy életet kíván az énekhang fejlesztése, és sosem érjük el a tökéletességet.

JEN_2278-083104.jpg

Dead Man Walking: a főszerepben David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Számos kiváló kortárs opera bemutatásában részt vett, amellett az alaprepertoárban is szép tapasztalata van. Más a két terület?

Nem, nem. Minden opera kortárs opera, egyszerűen csak némelyiket többet játszották már! (nevet) Úgy kell előadni mindegyiket, mintha ősbemutatót játszanánk. Az előadói hagyományokat pedig nem szabad egyenlővé tenni a szerzői akarattal. Friss szemmel kell néznünk a klasszikus operákra is.

Legutóbb az Angyalok Amerikában magyarországi bemutatóján énekelt Budapesten. Miért megfelelő műfaj az opera egy olyan témához, mint a melegek helyzete?

Ha megnézzük a műfajtörténetet, régi hagyománya van annak, hogy az opera a társadalom égető kérdéseivel foglalkozzon. Vegyük csak Mozartot – azért őt, mert őt mindenki érinthetetlennek tartja –, aki operát írt Beaumarchais drámájából. Ez a Figaro házassága. Az eredeti drámát a cenzúra rögtön a megjelenés után betiltotta, mert a hatalom nem nézte jó szemmel, hogy van egy történet, amiben a szolga túljárhat a gazdája eszén.

A másik ok, amiért érdemes operában forró témákkal foglalkozni, az az, hogy ez egy rendkívül erős médium. Kimerevíti az időt, a teret, és mivel nem használunk mikrofont, zsigeri élmény. Az énekes hangja közvetlenül lép kapcsolatba a hallgató dobhártyájával, ez egy intim viszony.

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

Kapcsolódó

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

Tizenöt évvel a világpremier után Budapesten is bemutatják az Angyalok Amerikában című operát, Eötvös Péter hatodikját a műfajban, amelyben mindenki angyal, és lényegesebb a hallucináció, mint a valóság. De mi a valóság, egyáltalán?

Beszéljünk Jake Heggie nagy sikerű operájáról, amellyel márciusban Budapestre jön. A Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) a halálsoron játszódik.

A történet egy 1993-as tényirodalmi könyvön alapul, amelyet Helen Prejean katolikus nővér írt a louisianai Angola börtön két elítéltjéről, Elmo Patrick Sonnier-ről és Robert Lee Willie-ről. Ahogy a filmben, úgy az operában is egy karakterré sűrűsödik ez a két halálra ítélt bűnöző, de az is érdekes, hogy azt a munkát is bemutatja, amit Helen nővér az áldozatok családjáért végzett. Az én karakterem, a főszereplő Joseph szívós, makacs, de végül a nővér elnyeri a bizalmát. Josephet – vigyázat, spoilerezek! – végül kivégzik, de eljut valamiféle megbékélésre.

MentsmegUramFoto_GuyBarzilayArtists-083134.png

Dead Man Walking: a főszerepben David Adam Moore (Fotó/Forrás: Guy Barzilay Artists)

Állásfoglalás az opera a halálbüntetés ellen?

Nem kifejezetten, nagyobb kérdésekről szól. De igaz, hogy sokan úgy gondolják, hogy a halálbüntetés még mindig opció lehet, én ezzel nem értek egyet. Van egy mondás: „Nincs gazdag ember a halálsoron.” Akinek pénze van, úgyis megússza.

Úgy tudom, felkereste a börtönt a szerepre való felkészüléshez.

Elmentem arra a halálsorra, ahol a kivégzések zajlottak – az épületnek ezt a részét ma már nem használják –, sőt beszéltem foglárokkal és azokkal a foglyokkal is, akik még ismerték a két elítéltet. Több száz fotót készítettem, amit majd az előadás közben felhasználunk. És hiába, mert még akkor sem volt fogalmam, hogyan érezhették magukat azok, akiket a halálsorra vittek.

A Ments meg, Uram! március helyett szeptemberben látható David Adam Moore főszereplésével az Operaház Eiffel Műhelyházában. A főbb szerepekben Meláth Andrea, Károlyi Katalin, Fodor Gabriella és Balczó Péter.

Az előadás adatlapja az Opera.hu oldalon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Erőt adó gesztus - Szemenyei János és Horgas Ádám új klippel adózik az egészségügyi dolgozók munkája előtt

A Szegedi Nemzeti Színház produkciójaként mutatja be Szemenyei János és Horgas Ádám legújabb a Lélegzet börtönében című videóklipjét. A klipet május 15-től lehet megtekinteni a színház közösségi média csatornáin.
Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán. 
Zenés színház ajánló

Teraszkoncertekkel nyit a Madách Színház

Május végén újra megnyitja kapuit a Madách Színház, hogy immár nézők előtt elevenítse fel a nyári duett koncertek emlékét.
Zenés színház interjú

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.