Zenés színház

„Az operaéneklés a világ legjobb dolga” – interjú Brickner Szabolccsal

2024.01.02. 12:40
Ajánlom
Brickner Szabolcs pályájának íve korábban külföldön, most Budapesten rajzolódik ki. Ő maga drámaibb szerepekben tündököl, nyáron Kamaraénekesi díjat vehetett át, és különleges pillanat volt az is, amikor az egyik novemberi Verdi Requiem-előadást, amelyben a tenorszólót énekelte, Angelina Jolie, a hazánkban forgató Oscar-díjas színésznő is megkönnyezte.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2023. téli számában jelent meg.

Operaénekesi pályája nem szokványosan indult. Miért a klarinét lett az első szerelem?

Zongorázni kezdtem, és a tanárnőm hívta fel a figyelmemet egy nagyon jó, kerületi klarinéttanárra. Még nem tudtam, hogy zenész szeretnék-e lenni, és ha igen, a klasszikus zene vagy a jazz lesz az utam, a klarinét pedig minden lehetőséghez illett.

A légzéstechnika miatt jó alapja lehetett az éneklésnek is.

Nem egészen, mert a hangszerre jellemző szájfeszesség itt nem előnyös. Mindenesetre egy ideig párhuzamosan végeztem a Zeneakadémián a klarinét és az ének szakot, majd a hangszert elhagyva végleg az éneklés mellett döntöttem.

A figyelme nagyon hamar a német nyelvterület felé fordult. Miért?

A Zeneakadémia elvégzése után a feleségem, Hajnóczy Júlia számára lehetőség adódott, hogy Németországban tanuljon, én pedig követtem, majd ugyanahhoz a tanárhoz kerültünk. Mindenképpen szerettük volna képezni magunkat külföldön is, mert a német nyelv nagyon fontos, nemcsak a dalirodalomban, hanem az operákban is. Olaszul énekelni sokkal könnyebb, franciául nagyon nehéz, a német operairodalom pedig igen gazdag, ezért lényeges a helyes kiejtés és a stílus elsajátítása.

Ez sikerült is, hiszen az augsburgi Hochschule für Musik mesterosztályának elvégzése után a Nationaltheater Weimar és a Nationaltheater Mannheim, később a Bécsi Volksoper közönsége is lelkesedhetett játékáért.

Az az igazság, hogy bár a siker nem maradt el, a harminc-negyven évvel ezelőtti publikum reakciói bizony egészen mások voltak.

Sokszor felmerül a kérdés: régen miért voltak jobbak az énekesek?

Ha meghallgatunk pár archív felvételt, számos, kiemelkedő művésszel találkozhatunk, de középszerű előadók is jócskán feltűnnek. Akkoriban azonban olyan mértékű rajongás vette körül az operaélet szereplőit, ami ma ritkaságszámba megy. Pár évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy egy slágerária után ne törjön ki a taps, ma pedig sokszor néma marad a nézőtér.

Brickner_Szabolcs_Foto_Berecz_Valter-105857.jpg

Brickner Szabolcs (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Mi lehet ennek az oka?

Talán kevesebb az értő operarajongó, de lényegesebb, hogy a kultúra egészét pár évtizede sokkal nagyobb hányadban foglalta el a klasszikus zene és ezen belül az opera. Ma több minden elvonja a figyelmet ezekről a területekről…

…például az internet.

Miközben rengeteg előnyét élvezhetjük, hátulütője is van. Előadás közben – bár nem megengedett – van, aki felvételt készít a mobiltelefonjával. Ha aznap épp indiszponált az énekes és a produkció felkerül a világhálóra, csorbulhat a jól felépített karrier. A másik oldalon persze ott van az a tény, hogy énekesként annyiszor vehetünk fel egy áriát, ahányszor csak szeretnénk, és a legjobb verziót oszthatjuk meg. Ilyen típusú, kétélű lehetőségek korábban nem voltak. Micsoda különbség ez! Szerencsére a legtöbb operalátogató tiszteli a művészek erőfeszítéseit, a budapesti dalszínház pedig nagy odafigyeléssel monitorozza és le is veteti a kalózfelvételeket a különböző online felületekről. Abban is biztos vagyok, hogy az opera közönségét végleg elszipkázni nem lehet.

Mindig lesznek, akiknek a komolyzene, az opera és az élő előadások varázsa sokat jelent.

Őértük jött haza? Amikor átvette a Kamaraénekesi elismerést a nyári Csillagóra gálán, azt mondta, „kinek másnak adhatnám a zene örömét, mint a magyar közönségnek”.

Ez fontos szempont volt, azzal együtt, hogy szerepek által tudom az örömöt és a különböző érzelmeket közvetíteni. Az OPERA vezetése pedig olyan feladatok egész sorával kínált meg, amikre már régóta vágytam. Bár a döntés pillanatában nem látszott, csodaként éltem meg, hogy Hunyadi Lászlót énekelhettem a felújított Operaház első premierjén 2022-ben, az újranyitáskor. Azóta is nagy örömmel formálom meg, és várom a jövő márciusi előadásokat is. Számomra az ilyen szintű művészi megbecsülés és bizalom nagyon sokat jelent.

Csillagora-OkovacsSzilveszterBricknerSzabolcsAlmasi-TothAndras-fotoNagyAttila-140038.jpg

Ókovács Szilveszter, Brickner Szabolcs, Almási-Tóth András a 2023-as, nyári Csillagóra gálán (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

A Kämmersanger-cím mintáját követő Kamaraénekesi díj is egy ilyen jel. Ez az operaélet legrangosabb kitüntetésének számít – német nyelvterületen különösen.

Akárhol kapja is egy művész, mindkét elismerés óriási megtiszteltetés. Nagyon nagy dolog, hogy itthon ezt átvehettem.

Nagy tett volt az is, hogy Plácido Domingóval énekelt a Simon Boccanegra tavalyi előadásaiban. Milyen a közös munka egy élő ikonnal?

Óriási példakép, jó lenne vele még többször színpadra állni, megtiszteltetés vele egy levegőt szívni. Luciano Pavarotti is közel állt a szívemhez, sokat merítettem az ő művészetéből is.

Honnan töltekezik még?

A gyerekekkel, családdal való közös programok során, továbbá focizom, pingpongozom, és újabban szőlővel is foglalkozom. Van egy borászatom földdel és présházzal.

Leírhatatlan boldogságot jelent szőlőt művelni!

Mindig is vonzott az erdők, kertek és növények világa, de ez a foglalatosság egyesíti a jó levegőn végzett munka örömét a természet és persze a jó bor szeretetével.

Hamarosan saját márkával jelentkezik?

Ez még a jövő zenéje, de a reklámpólók mindenesetre már megvannak… (nevet)

Ha már a jövőt említi: májusban a Háború és béke ismét műsoron lesz. Hogyan sikerült belesimulni a Carmen után Calixto Bieito e másik, szintén markáns rendezésébe?

Berkes János tenor, örökös tag szerint nem szerencsés, ha egy modern rendezést egy olyan operához társítunk, amit a szerző egy adott, konkrét korba helyez. Ez a nézet közel áll hozzám, de természetesen a közönség egy részét kifejezetten az a kérdés vonzza, hogy hogyan nyúl egy kortárs rendező egy ilyen típusú darabhoz, és ezt el kell fogadni. A Háború és békét nagyon jól lehet modernizálni, és kimondottan jól sikerült rendezése Bieitónak. Nagyon előnyös, ha egy színházban mindkét felfogás képviselteti magát – ahogyan ez nálunk tapasztalható. A Traviata vagy a Bohémélet tradicionális változatban megy, de megvan a modern vonal is, például Prokofjev operájával.

Brickner_SzabolcsazIdomeneoKretakiralyacoperaban_Foto_NagyAttila-105918.jpg

Brickner Szabolcs az Idomeneo, Kréta királya című előadásban (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Láthatóan a drámaibb szerepek találják meg Hunyadi László, Idomeneo vagy a Háború és békében látható Pierre Bezuhov alakján keresztül. Hogy érzi magát a spinto szerepkörben?

Jobban áll a karakteremnek, de ami még fontosabb, a hangomnak is. Azt szokták mondani, hogy

a tenorista tönkremegy, ha túl korán énekel túl súlyos szerepeket.

De ha valakinek sötétebb hangja van, az épp a lírai szerepektől romolhat el. Taminót vagy Don Ottaviót épp ezért ma már nem is éneklem.

Idomeneóként viszont nagy sikert aratott.

Nagyon szívesen vállaltam, mert Kréta királya érett férfi, nagyokat lehet énekelni ebben az operában, és bár igen lírai szólam, Mozart világán belül valóban súlyos, a hangomhoz illő szerep.

Ha Idomeneóként nem csak Kréta királya, hanem egy kis időre nemzetek fölött álló lehetne, mit üzenne a világnak?

Tegyék le a mobiltelefont és a tabletet! Kommunikáljanak egymással, fedezzék fel a természet szépségeit, ne csak a mesterséges intelligenciában bízzanak, hanem saját magukban és az emberekben is. És persze jöjjenek el az OPERÁ-ba! Simándy József fia mondta nekem egyszer, hogy az összes nehézsége ellenére az operaéneklés a világ legjobb dolga. A színészet, a muzsikálás, az éneklés, a közönségnek örömet, jó élményt adni, és szeretetet, tapsot kapni tőlük, tényleg fantasztikus!

Fejléckép: Brickner Szabolcs (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Angelina Jolie is meghallgatta a Requiemet az Operaházban

Kapcsolódó

Angelina Jolie is meghallgatta a Requiemet az Operaházban

Az éppen Maria Callasról szóló életrajzi filmet forgató, világhírű színésznő közönségként is felkereste a Magyar Állami Operaházat, ahol Verdi Requiemjének halottak napja alkalmából tartott koncertjét hallgatta meg.

Brickner Szabolcs:

Brickner Szabolcs: "A lelki bázisom Magyarországon van"

A klarinétosból tenorrá lett fiatal énekes, aki 2008-ban a belgiumi Erzsébet királynő verseny megnyerésével robbant be a nemzetközi operavilágba, 2012 októberétől a Mannheimi Nemzeti Színház társulatának tagja, számos fellépést kap Európa-szerte, de a következő hónapokban újra sűrűn lesz látható a Magyar Állami Operaház színpadán is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Színház

Így szakítunk mi! – Írd meg szakításod történetét, és nyerj Valentin-napi páros jegyet az utolsó budaörsi Szentivánéji álomra!

Búcsúfellépésre készülnek Shakespeare mesteremberei Budaörsön, február 14-én utoljára játsszák a Szentivánéji álmot a Budaörsi Latinovits Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.
Zenés színház kritika

Egy különös éjszaka Kafka úr társaságában

Miközben visszatérő panasz, hogy a 20. századi zene nem elég közönségbarát, meglepő, hogy az operaházak alig játsszák Gottfried von Einem darabjait. Kafka nyomán alkotott, izgalmas operáját a bécsi MusikTheater an der Wien mutatta be decemberben.
Zenés színház hír

Búcsúzik az Erkeltől az Opera

Ugyan január 1-jétől nem a Magyar Állami Operaház üzemelteti a II. János Pál pápa téri teátrumot, márciusig még három saját produkciót láthat a közönség az egykori játszóhelyen. Lesz Traviata, János vitéz és Gurre-dalok.