Zenés színház

Az Operaház reklámfilmmel népszerűsíti új évadát

2013.04.09. 18:35
Ajánlom
"Az opera mese, az opera zene és tánc, ármány és szerelem, és nekünk ezt kell elmondanunk most harminc másodpercben" - mondta Gács Tamás, a Magyar Állami Operaház első reklámfilmjének rendezője arra vonatkozóan, milyen célt tűzött maga elé a stáb a Carmen figuráit és érzelmi alaphelyzetét felhasználó, rövid mozgóképsor megalkotásakor.

Bár az április 9-i sajtótájékoztató harminc másodpercnél jóval hosszabbra nyúlt, lényegében hasonló feladatra vállalkozott, mint a film: a 2013/14-es évad kínálatát igyekezett valamivel több mint egy órába sűríteni, kitérve ármányra és szerelemre, táncra és operettre, népszerű és ínyenceknek szánt produkciókra egyaránt.

Az új évadra az Andrássy úton 48 bérlet kínálatát állítottak össze, az Operaházban 30, az Erkel Színházban 18 sorozatba gyűjtve a produkciókat. Megmaradtak a hagyományos, öt előadásból álló, felnlőtteknek ajánlott bérletek (7 sorozat), de az érdeklődők választhatnak három és négy előadásra szóló bérleteket is (12 sorozat). Sok az úgynevezett tematikus bérlet, ahol a konkrét napokra koncentráló összeállítások mellett kedvenc szerzőik alapján is válogathatnak az operalátogatók (ilyen például a Verdi-, Puccini- vagy a Wagner-Strauss-bérlet), de válthatnak bemutatókra szóló belépőket is (Premier- és Tóth-bérlet). A tánc kedvelői két, csak balettelőadásokból álló sorozatból is választhatnak, míg a koncertrajongóknak a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának estjeit csokorba gyűjtő, öt előadásos Kodály- és Dohnányi-bérletet ajánlják a szervezők.

A sajtótájékoztatón Ókovács Szilveszter főigazgató, Héja Domonkos főzeneigazgató és Solymosi Tamás balettigazgató mellett Pinchas Steinberg is felszólalt, akit 2014 februárjától a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának új elnök-karnagyként üdvözölhet majd a közönség. Mint Steinberg elmondta, dolgozott már együtt a zenekarral, amelyben komoly potenciált lát. Kifejtette, hogy kitartó munkával szándékozik felszínre hozni az együttesben rejlő lehetőségeket, hozzátéve, hogy az eredményt természetesen a hallgatók fogják majd megítélni.

Az Operaház bemutatóinak sorát szeptemberben Verdi Falstaffja nyitja Arnaud Bernard rendezésében. Októberben Wagner Tannhäuserét állítják színpadra, a januári premier pedig Selmeczi György Spiritiszták című operájának ősbemutatója lesz. A 18. századi repertoárt Gluck műve, az Iphigenia Taurisban képviseli Vashegyi György zenei irányításával.

Több fesztiváljellegű eseményre is sor kerül az évadban: szeptember 14-re Wagner-maratont terveznek (a bicentenáriumi rendezvények részeként), október 10-én pedig ünnepi operagálán vehetnek részt az olasz mester életművének rajongói Verdi200 címmel. Október végén, illetve novemberben hallhatja a közönség Bernstein Kaddishát és Britten Háborús rekviemjét, december 2-án pedig Maria Callas születésének kilencvenedik évfordulójáról emlékeznek meg Bellini Normájának koncertszerű előadásával. A Májusünnep a 150. éve született Richard Strauss munkássága előtt hajt majd fejet (május 25-június 9.) a zeneszerző hat kompozíciója, az Operaházban korábban már bemutatott Salome, Elektra, Arabella, valamint a Rózsalovag mellett az idén májusban színpadra kerülő Ariadne Naxos szigetén, illetve a 2014 májusára tervezett Árnyék nélküli asszony előadássorozatával.

Az Erkel Színház a próbaüzem után 2013 novemberében nyílik meg hivatalosan (jóllehet október 6-tól játsszák Kodály Háry János-daljátékát): ezt először az Erkel műveire koncentráló Magyar Opera Napja ünnepli november 7-én, hogy két nappal később sor kerüljön a színház első premierjére Bartók A Kékszakállú herceg vára és Vajda János Mario és a varázsló című egyfelvonásosainak előadásával. Márciusban a Varázsfuvola alapján készült "gyermekoperácska", a Parázsfuvolácska várja az érdeklődőket, míg áprilisban a "valódi" Varázsfuvola magyar nyelvű előadását élvezheti a közönség.

A fesztivál-koncepciókból az Erkel Színház is kiveszi a részét: Wagner születésének kétszázadik, Reiner Frigyes halálának ötvenedik évfordulójáról a Walkür első felvonásának és a Parsifal részleteinek előadásával emlékeznek meg november 15-én, de itt kerül majd sor november 29. és december 1. között a Schiller-trilógia színrevitelére is, amelynek során három Schiller-drámát feldolgozó, Budapesten ritkán látható Verdi-operát mutatnak be: a Giovanna d'Arcót, A haramiákat és a Luisa Millert.

A Magyar Nemzeti Balett művészei sem pihenhetnek sokat az évad során: októberban Pártay Lilla Aranyecset című, Liszt-, Wagner- és Berlioz-kompozíciókra készült koreográfiájával lépnek az Operaház színpadára, februárban az Erkel Színházban Lehár népszerű operettjének, A víg özvegynek a balettváltozatát táncolják el, március 22-én mutatják be ugyanitt Herold Landner Carl Czerny zenéjére készült koreográfiáját, az Etűdöt, hogy májusban Hermann Severin von Løvenskjold műve, a Sylphide bemutatójával búcsúzzanak a szezontól (az előadás koreográfiája August Bournonville műve).

A "Gördülő Opera" Donizetti nagysikerű vígoperáját a Don Pasqualét viszi el Székesfehérvártól Szekszárdon és Kecskeméten át Nyíregyházáig számos vidéki városba, a "Sempre libera... Mindig szabadon!"-operagála pedig Verdi-áriákkal örvendezteti meg a közönséget olyan településeken is, ahol opera bemutatására nincs lehetőség.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Jazz/World

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.