
Anna Netrebko és Jonas Kaufmann a Traviatában a Royal Opera House színpadán (2008) (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Getty Images Hungary)
Az opera sok mindenről szól, de ez az a műfaj, amely a zene és a poézis minden eszközét bevetve a legmélyebben beszélhet a szerelemről, és annak kérdéseiről: miért szeretünk, miért vagyunk vakon szerelmesek és mit tennénk meg a szerelemért. Ha Monteverdi Orfeóát tekintjük az első operának, akkor rögtön egy olyan ifjúval találkozunk, aki világunk legszigorúbb és legkegyetlenebb szabályát, a halál elkerülhetetlenségét is képes felrúgni azért, hogy a szerelmével lehessen.
Hallgassunk meg néhány gyönyörű operai szerelmi kettőst Verdi, Puccini, Wagner, Massenet és Donizetti zeneszerzői műhelyéből.
“Già nella notte densa” – Otello
Verdi számos szerelmi duettet írt, amelyek közül az Otello I. felvonásában hallható kettős a legszebb, amelyben Otello és Desdemona nem azt részletezik, hogy hogyan szeretik egymást, hanem hogy miért. A duett zárórészében végül találkozik a két hang.
Liebesnacht – Trisztán és Izolda
Akár a Trisztán teljes II. felvonását idetehetnénk, Wagner ugyanis ebben a műben fedezte fel talán a legmélyebben a szerelmet, amelyet az egész operán végigvonuló, feloldatlan Trisztán-akkord is jelez.

Kapcsolódó
Hallott már a Trisztán-akkordról?
Ha nem, akkor is biztos vagyok benne, hogy hallotta már Wagner gyönyörű akkordját.
Trisztán izgatottan érkezik meg kedveséhez, majd a jelenet elcsöndesedik, ahogy a szerelmesek gyönyörködni kezdenek a nyugodt éjszakában. A zene mélyen erotikus, a szó legnemesebb értelmében: Wagner elmesél egy szexuális együttlétet. Mi mást jelenthetne ez a nagy, egyre hevesebb vonószene és az összefonódó énekhangok? De a szeretkezést megszakítják, és a szerelem – a II. felvonásban – beteljesületlen marad.
“Sulla tomb ache rinsera... Verano a te” – Lammermoori Lucia
Bel canto a javából: Donizetti szerelmi duettje Edgardo és Lucia között egyszerűségében is gyönyörű. Káprázatos énekesi teljesítményeket enged meg ez a duett, amelyben a szerelmesek örök hűséget fogadnak egymásnak.
“O Soave fanciulla” – Bohémélet
Talán ez az egyik legismertebb szerelmi kettős az opera műfajból: Rodolfo megérinti Mimi kezeit, és megdöbben, mennyire hidegek. A férfi és a nő énekelni kezd, és szerelemre gyulladnak egymás után. Finom, édes, gyöngéden szenvedélyes Puccini zenéje. Az meg már csak show, amit Jonas Kaufmann 3:00 körül az énekesnővel, Kristine Opolaisszal művel.
“Mario! Mario!” – Tosca
A Tosca első felvonása minden bizonnyal a dramaturgia és a zenei hatás magasiskolája, Tosca és Mario jelenete pedig különösen lenyűgöző. Ez a rövid részlet részletesen feltárja a címszereplőt: vágyait, terveit, féltékenységét, és Mario iránt érzett mély szerelmét. Ráadásul a duett abba is bepillantást enged, milyen pár Tosca és Mario: a nő az erő, a férfi a nyugalom, a nő lelkesedik, tervez, a férfi figyel. A „Quale occhio al mondo”-kezdetű frázis pedig Puccini egyik legelegánsabb melódiáinak egyike.
“Te io sto” – Álarcosbál
Kimondhatjuk, hogy Verdi írt jónéhány szerelmi duettet az Álarcosbál előtt, de soha nem emelkedett erre a szintre. Amelia és Gustavo kettőse ugyanis az elutasítással kezdődik: Amelia vonakodik, ellöki magától a férfit, mígnem „megenyhül”, és kinyilvánítja szerelmét, ráadásul egy mennyeien gyönyörű zene kíséretével. Ezután egy cabaletta következik: az olasz operaduettek gyorsabb második szakasza, amelyben fellángol a szerelem. Persze Amelia érzései nem változnak egyik pillanatról a másikra: a bizonytalanság a cabalettában is érződik, de ez csak izgalmasabbá teszi az egészet.
“Toi! Vous!... Oui, c'est donc moi!” – Manon
Nem csak az olaszok értenek a szerelemhez – de amellett lehet érvelni, hogy ők a legjobban. A francia Jules Massenet is gyönyörű romantikus zenét írt, amelynek egyik ékes példája a Manon (no meg a Goethe híres regénye nyomán készült Werther). A Manon egyik legszebb jelenete a címszereplő és Des Grieux kettőse, amely szintén – ahogy Verdinél már hallottuk – a visszautasítástól a hódításon át a románcig halad. A zenei részlet különlegessége, hogy a spórolós Massenet egyetlen dallamot használ, hogy bemutassa ezeknek az érzelmeknek a széles palettáját.
„Bimba dagli occhi” – Pillangókisasszony
Ez nem hiányozhat a listáról: ha Pinkerton egy szemét alak, akit gyakran kifütyülnek a nézők, akkor is szépen és szépet énekel. Ez Puccini legszebb szerelmi duettje, és egyben az, amelyben a szerelem elkerülhetetlenül tragikus. Jól ábrázolja Cso-cso-szán félelmét és visszahúzódását ez az operafilm.