Zenés színház

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

2018.02.14. 13:41
Ajánlom
Az opera szerelmes műfaj: még ha rengeteg románc tragédiával is végződik, az elmondható, hogy nincs operatörténet szerelem nélkül – legalábbis ami a klasszikus darabokat illeti. Valentin-nap alkalmából összeszedtünk néhány gyönyörű részletet a Bohéméletből, a Lammermoori Luciából, az Otellóból és más művekből.
Anna Netrebko és Jonas Kaufmann a Traviatában a Royal Opera House színpadán (2008)

Anna Netrebko és Jonas Kaufmann a Traviatában a Royal Opera House színpadán (2008) (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Getty Images Hungary)

Az opera sok mindenről szól, de ez az a műfaj, amely a zene és a poézis minden eszközét bevetve a legmélyebben beszélhet a szerelemről, és annak kérdéseiről: miért szeretünk, miért vagyunk vakon szerelmesek és mit tennénk meg a szerelemért. Ha Monteverdi Orfeóát tekintjük az első operának, akkor rögtön egy olyan ifjúval találkozunk, aki világunk legszigorúbb és legkegyetlenebb szabályát, a halál elkerülhetetlenségét is képes felrúgni azért, hogy a szerelmével lehessen.

Hallgassunk meg néhány gyönyörű operai szerelmi kettőst Verdi, Puccini, Wagner, Massenet és Donizetti zeneszerzői műhelyéből.

“Già nella notte densa” – Otello

Verdi számos szerelmi duettet írt, amelyek közül az Otello I. felvonásában hallható kettős a legszebb, amelyben Otello és Desdemona nem azt részletezik, hogy hogyan szeretik egymást, hanem hogy miért. A duett zárórészében végül találkozik a két hang.

Liebesnacht – Trisztán és Izolda

Akár a Trisztán teljes II. felvonását idetehetnénk, Wagner ugyanis ebben a műben fedezte fel talán a legmélyebben a szerelmet, amelyet az egész operán végigvonuló, feloldatlan Trisztán-akkord is jelez.

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Kapcsolódó

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Ha nem, akkor is biztos vagyok benne, hogy hallotta már. Születésnapján ezzel a híres hangzattal emlékezünk Wagnerre.

Trisztán izgatottan érkezik meg kedveséhez, majd a jelenet elcsöndesedik, ahogy a szerelmesek gyönyörködni kezdenek a nyugodt éjszakában. A zene mélyen erotikus, a szó legnemesebb értelmében: Wagner elmesél egy szexuális együttlétet. Mi mást jelenthetne ez a nagy, egyre hevesebb vonószene és az összefonódó énekhangok? De a szeretkezést megszakítják, és a szerelem – a II. felvonásban – beteljesületlen marad.

“Sulla tomb ache rinsera... Verano a te” – Lammermoori Lucia

Bel canto a javából: Donizetti szerelmi duettje Edgardo és Lucia között egyszerűségében is gyönyörű. Káprázatos énekesi teljesítményeket enged meg ez a duett, amelyben a szerelmesek örök hűséget fogadnak egymásnak.

“O Soave fanciulla” – Bohémélet

Talán ez az egyik legismertebb szerelmi kettős az opera műfajból: Rodolfo megérinti Mimi kezeit, és megdöbben, mennyire hidegek. A férfi és a nő énekelni kezd, és szerelemre gyulladnak egymás után. Finom, édes, gyöngéden szenvedélyes Puccini zenéje. Az meg már csak show, amit Jonas Kaufmann 3:00 körül az énekesnővel, Kristine Opolaisszal művel.

“Mario! Mario!” – Tosca

A Tosca első felvonása minden bizonnyal a dramaturgia és a zenei hatás magasiskolája, Tosca és Mario jelenete pedig különösen lenyűgöző. Ez a rövid részlet részletesen feltárja a címszereplőt: vágyait, terveit, féltékenységét, és Mario iránt érzett mély szerelmét. Ráadásul a duett abba is bepillantást enged, milyen pár Tosca és Mario: a nő az erő, a férfi a nyugalom, a nő lelkesedik, tervez, a férfi figyel. A „Quale occhio al mondo”-kezdetű frázis pedig Puccini egyik legelegánsabb melódiáinak egyike.

“Te io sto” – Álarcosbál

Kimondhatjuk, hogy Verdi írt jónéhány szerelmi duettet az Álarcosbál előtt, de soha nem emelkedett erre a szintre. Amelia és Gustavo kettőse ugyanis az elutasítással kezdődik: Amelia vonakodik, ellöki magától a férfit, mígnem „megenyhül”, és kinyilvánítja szerelmét, ráadásul egy mennyeien gyönyörű zene kíséretével. Ezután egy cabaletta következik: az olasz operaduettek gyorsabb második szakasza, amelyben fellángol a szerelem. Persze Amelia érzései nem változnak egyik pillanatról a másikra: a bizonytalanság a cabalettában is érződik, de ez csak izgalmasabbá teszi az egészet.

“Toi! Vous!... Oui, c'est donc moi!” – Manon

Nem csak az olaszok értenek a szerelemhez – de amellett lehet érvelni, hogy ők a legjobban. A francia Jules Massenet is gyönyörű romantikus zenét írt, amelynek egyik ékes példája a Manon (no meg a Goethe híres regénye nyomán készült Werther). A Manon egyik legszebb jelenete a címszereplő és Des Grieux kettőse, amely szintén – ahogy Verdinél már hallottuk – a visszautasítástól a hódításon át a románcig halad. A zenei részlet különlegessége, hogy a spórolós Massenet egyetlen dallamot használ, hogy bemutassa ezeknek az érzelmeknek a széles palettáját.

„Bimba dagli occhi” – Pillangókisasszony

Ez nem hiányozhat a listáról: ha Pinkerton egy szemét alak, akit gyakran kifütyülnek a nézők, akkor is szépen és szépet énekel. Ez Puccini legszebb szerelmi duettje, és egyben az, amelyben a szerelem elkerülhetetlenül tragikus. Jól ábrázolja Cso-cso-szán félelmét és visszahúzódását ez az operafilm.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.
Színház

Elhunyt Verebély Iván

A színész halálhírét a Centrál Színház jelentette be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.