Zenés színház

Az oroszlánkirály lenyomta a fantomot

2012.04.11. 12:13
Ajánlom
A Broadway-n új listavezető van a legnagyobb bevételt termelő musicalek közt. A producer szerint a titok mindössze két szó: Julie Taymor.

Andrew Lloyd Webber 1988-ban bemutatott musicaljét, Az operaház fantomját lekörözte a Disney Theatrical Productions közel másfél évtizede, 1997 novembere óta futó előadása, Az oroszlánkirály. A darab az 1994-es rajzfilm adaptációja - és sokkal sikeresebb, mint a moziváltozat -, amiért Julie Taymor felelt, akit két Tony-díjjal is elismertek a látványért, illetve a rendezésért. (Mint ismeretes, a rendezőnő a Pókember-musical kapcsán már közel sem volt ilyen sikeres.) A produkció igazi vizuális élmény, amelyben az élő- és a bábszínház közti határok elmosódnak, az afrikai állatvilág ily módon képes megelevenedni a színpadon.

Az oroszlánkirály jegybevételei a premier óta bruttó 853,8 millió dollárt tesznek ki, húsvét hetében mintegy kétmillió dollárt hagytak a jegypénztárban a nézők. (Összehasonlításképp a Webber-darabért "mindössze" 1,2 millió dollárt fizetett a múlt héten a közönség.) A Minskoff Theatre-ben alkalmanként 1621-en tekinthetik meg a produkciót, átlagosan 155,09 dollárért. Az előadást témája és népszerűsége miatt családi és turistaprogramnak egyaránt ajánlják, ezért is tudott jelentősen hozzájárulni a Broadway gazdasági válság ellenére is növekvő bevételeihez.

A Disney-musical New York mellett az európai musicalfellegvárban, a londoni West Enden is hasonló népszerűségnek örvend: a brit fővárosban a Lyceum Theatre-ben 1999 óta játsszák Szimba felnövéstörténetét, 2010-ben 34 millió font értékben adtak el rá jegyet, 2011-ben pedig az ötezredik előadást ünnepelték. Öt nyelven, tizenöt országban játsszák, köztük Spanyolországban, Németországban és Japánban, az Egyesült Államokban pedig Las Vegas-i produkció és több utazó előadás is fut Az oroszlánkirályból.

A produkciót fogyatékkal élők számára is elérhetővé tetté a szervezők. A 2011. októberi kísérleti előadás után a hálás családtagok lelkes levelekkel árasztották el a produkciót szervezőit: Az oroszlánkirály "autistabarát" bemutatása után mintegy 1500-an jelezték, hogy szeretnének hasonló előadásokat. Mint Victoria Bailey, a Theater Development Fund igazgatója elmondta: sok családnak szerzett nagy élményt, hogy az autista gyerekek szüleikkel és testvéreikkel, biztonságban tekinthették meg a produkciót. A következő ilyen előadásra 2012. szeptember 30-án kerül sor.

 

Andrew Lloyd Webbernek és producerének, Cameron Mackintoshnak azonban nem kell aggódnia a rekordok miatt. Még mindig Az operaház fantomja hozza világszerte a legtöbb bevételt - eleddig 5,6 milliárd dollárt - és büszkélkedik a legtöbb nézővel - körülbelül 130 millió fő -, amihez a Madách Színház előadása is hozzájárul.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Könyv

„Senki sem látja magát a mese végén” – Boldizsár Ildikó a Lírástudók vendége

Őt hallgatva úgy tűnhet, mindent tud a mesékről, de azt állítja, mindent a mesékből tanult. Akárhogy is, mindig talál újat az ősi és modern történetekben, munkája nyomán pedig a mese a terápia élvezetes és hasznos kellékévé – lényegévé – vált.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

„A csodát vissza a közönségnek” – Kesselyák Gergely is pályázik az Opera élére

A karmester közösségi oldalán jelentette be, hogy beadta pályázatát az intézmény főigazgatói posztjára, és közzétette pályázatának legfontosabb pontjait.
Zenés színház hír

Berlinben is Krasznahorkai-regényen alapuló operát mutatnak be

Meghirdette 2023/24-es évadát a Berlini Állami Opera, az intézmény öt bemutatója között egy magyar vonatkozású kortárs különlegességet is találhatunk.
Zenés színház hír

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Zenés színház hír

„El kell kezdeni az Operaház értékének visszaállítását” – Miklósa Erika is beadta pályázatát az Opera élére

Március 28-án van a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt pályázat beadási határideje. Miklósa Erika opera-énekesnő a közösségi médiában tette közzé, hogy indul a pályázaton.
Zenés színház hír

Szélsőséges érzelmek az Operett színpadán – megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját

Az Alexandre Dumas regényéből készült musicalt Vincze Balázs rendezésében mutatja be a fővárosi társulat. A rendező elmondása szerint az új daloknak köszönhetően szinte teljesen új előadás születik majd.