Zenés színház

Az utolsó primadonna

2012.11.24. 14:25
Ajánlom
Házy Erzsébet sokoldalú művész volt, gazdag színezetű szopránhanggal és érthető szövegkiejtéssel. Harminc éve hunyt el korának egyik nőideálja.

Pozsonyban született 1929. október 1-jén. A Nemzeti Zenedében kezdett zongorázni, majd magánúton énekelni tanult, pályáját a Magyar Rádió énekkarában kezdte. 1951. augusztus 1-jén szinte előképzettség nélkül lett tagja a Magyar Állami Operaháznak, a Gördülő Opera egy ózdi előadásán, a Rigoletto apródjaként debütált. Már ekkor feltűnt gyönyörű hangja, attraktív megjelenése és kiváló színészi készsége.

Kezdetben lírai szerepeket kapott, a hatvanas évektől drámai szerepkörben is nagy sikerei voltak, s jelentős részt vállalt új magyar operák bemutatásában is. Sokat vendégszerepelt, a világ számos operaszínpadának szívesen látott vendége volt. Legnagyobb sikere a Manon Lescaut címszerepe volt Ilosfalvy Róbert partnereként, a Lamberto Gardelli által 1961-ben betanított és többször vezényelt előadáson, alakítását még ma is az évszázad Manonjaként emlegetik. Csajkovszkij Anyeginjéből Tatjanát a moszkvai Bolsoj színpadán is elénekelte, méghozzá orosz nyelven, a helyes kiejtés elsajátításában akkori férje, Darvas Iván segítette.

Ritka érzéke volt a XX. századi zenedarabok cinikusabb személyiségeinek megformálásához: énekelte a Menyasszonyt Szokolay Sándor Vérnászában, a Lányt Mihály András Együtt és egyedül című művében, Lysistratét Petrovics Emil alkotásában és Évát Az ember tragédiája című Ránki György-operában. Az Erkel Színház előadásain nagyoperettekben is bemutatkozott, kiderült, de a mozivásznon is bemutatkozott: nagy sikerrel szerepelt a Felfelé a lejtőn (1957), az Új Gilgames (1963) és a Gerolsteini kaland (1957) című filmekben is.

Házy Erzsébet szerves egységbe kovácsolta az éneket és a színészi teljesítményt, előadásmódjában igazi emberi szenvedély izzott, hús-vér emberi sorsokat teremtett az operaszínpadok stilizált világában. Kimagasló művészi alakításaiért 1963-ban Liszt-díjat kapott, 1968-ban Érdemes Művész címmel tüntették ki, 1970-ben Kossuth-díjban részesült, 1968-ban Érdemes, 1976-ban Kiváló Művész lett. Budapesten halt meg 1982. november 24-én. Mihály András zeneszerző, a Magyar Állami Operaház akkori főigazgatója a következő szavakkal búcsúzott az 53 évesen elhunyt énekesnőtől: "Ilyen nagy hatású, intenzív, gyönyörű és ilyen szépen éneklő primadonnája nemigen volt még a Magyar Állami Operaháznak."

Puccini Manon Lescaut-jában Ilosfalvy Róberttel

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Christiane Eda-Pierre neves francia operaénekesnő

A karibi Martinique szigetén született nő egyike volt az első fekete operacsillagoknak Franciaországban.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.