Zenés színház

Balla Eszter: Az egyensúly felé

2012.01.11. 10:33
Ajánlom
Székesfehérvári Csárdáskirálynő-bemutató után, az Én, József Attila épp csak elkezdődött Madách színházi próbafolyamata közben találkozunk Balla Eszterrel, akivel a szerepek mellett arról is beszélgettünk, milyen kihívást jelent anyaként színésznek lenni.

- Bár még nem járunk pontosan a felénél, de mégis: milyen évad áll eddig mögötted?

- Szuper! Augusztus végén keresett meg Mohácsi János, hogy elvállalnám-e a Csárdáskirálynő Szilviáját. Régóta ismerjük egymást, még Kaposvárról, az egyik kedvenc rendezőm, emberként is nagyon szeretem, de a nyár eleji, a Csoportterápia premierjén történt keresztszalag-szakadásom és az azt követő rehabilitáció miatt mégsem tudtam neki azonnal igent mondani. Bár egy nagyoperettben a primadonna annyit nem táncol, leszúrt lábbal mégsem lehet énekelni, úgyhogy elmondtam neki, mi a helyzet, ő pedig megnyugtatott, hogy majd vigyázunk rá. Így már repesve mondtam igent. Október közepén elkezdtünk dolgozni, és életem talán legkeményebb próbaidőszakát jelentette ez az idő annak ellenére, hogy nagyon sokat ültem a nézőtéren, ahogy ez Mohácsinál szokás, mert nála mindig mindenki ki van írva próbára. Hihetetlenül élvezetes volt nézni, ahogy János próbál, iszonyú sokat tanul az ember, másféle szisztéma, hozzáállás szerint dolgozik ahhoz képest, hogy mihez vagyok hozzászokva, de iszom ezt a "másfajta" színházat is, mert inspirál. Szerintem jól sikerült a bemutató, és igazán jó emberekkel találkoztam Fehérváron.

- Most pedig már az Én, József Attila című új magyar musicalben próbálod Vágó Mártát.

- Nagyon kíváncsi vagyok erre a munkára, még nagyon az elején járunk. Azt hiszem, ez egy pengeélen táncoló vállalkozás, de Szirtes tanár úrban maximálisan bízom. Ő nem véletlenül állít nagyszínpadra egy olyan ősbemutatót, ami József Attila életéről és két szerelméről szól, az első felvonás a Vágó Márta-, a második a Kozmutza Flóra-szerelem, és a hangszerelés sem épp klasszikus musicalzene lesz.

- Nem könnyű a feladat, mert valós személyeket kell játszanotok, ugyanakkor egy fantázia szülte színdarabról van szó. Milyen Mártát látsz magad előtt?

- Egy nagyon okos, rendkívül művelt nőről van szó, aki otthonosan mozog irodalmi körökben, és akit nagyon megérint a József Attila-szerelem. Egyelőre itt tartok, az elmélyülés ezután következik. El szeretném olvasni Vágó Márta naplóját, József Attila-tanulmányokat, olyan könyveket, amik a korabeli irodalmi és társadalmi életet, azt a Budapestet mutatják be. Ez nem az a darab, ahol háttértudás nélkül bemehet az ember a színpadra.

- Térjünk vissza egy jelződhöz: a témája miatt érzed, hogy pengeélen táncol a produkció?

- Igen. József Attila élete első hallásra nem musicaltéma, de az is lehet, hogy pont ettől a feszültségtől érint meg olyan fiatalokat, akik a műfajt szeretik, az iskolai órákat viszont elbliccelik. A mai közönséget a musicallel jobban meg lehet fogni, mint mondjuk egy irodalmi esttel, és ha egy előadástól kapnak valami olyasmit, amitől többek lesznek, ami valós eseményeken alapszik - mert a felhasznált szövegek naplórészletek, a dalok pedig megzenésített József Attila-versek -, akkor elértük a célt.

-  A Csoportterápia készülésének a musicalpályázat miatt több fázisát is láthattuk: azt, amikor még csak egy rövid szinopszist és egy dalt hoztatok, majd egy félórás keresztmetszetet, aztán pedig a bemutatót. A szerzők, Szente Vajk, Galambos Péter és Bolba Tamás elmondták, hogy a szereplőkre írták a darabot. Hogyan vettetek részt ebben?

- Jól ismerjük egymást, szoros kollegiális vagy baráti kapcsolatok vannak köztünk. Vajk egy elképesztően sziporkázó egyéniség, rengeteg ötlete van, hihetetlenül okos, fordít, de írt már darabot, és azt is adott színészekre írta. Neki valószínűleg ez az inspirálóbb. Amikor a keresztmetszetet csináltuk, mindössze ötször próbáltunk, de ahogy bementünk mi hatan a térbe, alig bírtuk ki nevetés nélkül. Elkezdtünk dolgozni, és azonnal összejött a csapat. Az életünkből, az egyéniségünkből merítettek Vajkék. Olyan még sosem volt, hogy rám írták a szerepet, és ez nagyon jó érzés, megtisztelő. De nemcsak ezért jó a szerep, hanem mert van íve, lehet benne játszani, érződik rajta, hogy a színházi gondolkodású ember agyában született meg.

- Azzal kezdtük a beszélgetést, hogy nagyjából az évad felénél járunk. Mi lesz a szezon második felében?

- Nekem ez a két új szerep bőven elég, mert mellette ott vannak már futó előadások, és így havonta általában tíz, tizenkét, tizennégy előadásban játszom. Amióta megszületett a kislányom, másképp működöm. Egy színésznőnek nehéz szétválasztani, hogy azt a színvonalat, amit szeretne elérni és tartani, egész embert kíván, ugyanakkor meg kell oldani, hogy vele is annyit legyek, amennyit szeretnék, és ne maradjak le a gyerekkoráról, úgyhogy az egyensúlyokat folyamatosan keresem.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Tánc

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Klasszikus

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Plusz

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Látványos koncerttel mutatkozik be az Erkel Színház

Az újonnan alakult intézmény hagyományos sajtótájékoztató helyett látványos eseménnyel ismerteti meg közönségével a 2025/26-os évad részleteit. A színház hivatalosan is bejelentette az első öt művészt, akik már május 2-án is színpadra lépnek.
Zenés színház ajánló

Folytatódik Rozsda lovag története a Budapesti Operettszínházban

Javában zajlanak Jörg Hilbert–Felix Janosa Rozsda lovag és a kísértet című családi musicaljének próbái a Budapesti Operettszínházban. A május 18-án vasárnap 11 órától látható előadás Bozsik Yvette Kossuth-díjas színházi alkotó rendezésében kerül színre.
Zenés színház kritika

15 sor klasszikus: Armida

„Bár nem minden drágakő ragyog azonnal teljes pompájában még csiszolatlanul és földdel borítva, izgalmas feladat idejekorán felfedezni a legértékesebbeket.” A következő rövid írás a Zeneakadémia és a Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola növendékeinek közös előadásáról szól. 15 sor klasszikus.
Zenés színház ajánló

Ősbemutatóval búcsúzik az Operabeavató

A tizenhét éve tartó sorozat utolsó részében láthatják az érdeklődők 7 és fél halál címmel azt az új vígoperát, amelynek létrejöttében a közönség is részt vett. A premier előtt a szervezők két különleges eseményt is szerveznek támogatóik számára.
Zenés színház hír

Ralph Fiennes első operarendezésére készül

A világhírű színművész Csajkovszkij Anyeginjét állítja színre a Párizsi Nemzeti Operában, az előadás 2026 januárjában és februárban lesz látható a Palais Garnier-ben.