Zenés színház

Baráth Emőke: "Erre rá kell hangolódni"

2014.11.04. 15:24
Ajánlom
A fiatal szoprán operarepertoárján a Händel- és Mozart-szerepek békésen megférnek akár 19. századi komponisták alkotásaival is, így aligha meglepő, hogy november 6-i, Schuberttől Poulenc műveiig ívelő zeneakadémiai dalestjének műsora is változatos, stilisztiktai szempontból egymástól nagyon is eltérő darabokat fűz egymás után. INTERJÚ

- Pályafutásodnak eddigi sikereit elsősorban barokk operaszerepekkel arattad. Mi vonz a 19. század repertoárjához?

- Dal- és oratóriumszakon végeztem a Zeneakadémián, így ez valójában mindig is fontos volt számomra. Nagyon sok dalt tanultam az akadémiai évek alatt, és nagyon megszerettem a műfajt. Ráadásul most éppen olyan stádiumában vagyok a pályámnak, amikor tudatosan bővítem a repertoáromat, Mozarttal például.

- A daléneklés, a dalestek egykori jelentősége a komolyabb bevételt hozó, nagy befogadóképességű koncerttermekre fókuszáló hangversenylátogatói gyakorlatban már jó ideje háttérbe szorult, és ez valamelyest vissza is hatott a műfaj ismertségére. Mit gondolsz a dalestek szerepének jelentőségéről?

- A dal nagyszerű műfaj, de problematikus, mert jó termek kellenek hozzá. Nincs szükség nagy számú közönségre, elég annyi ember, akikhez közel lehet jutni, akikkel kialakulhat valamiféle közös energia. Erre rá kell hangoldóni, ez a műfaj intim atmoszférájú, amilyen ez a koncert is lesz. Az, hogy a Zeneakadémia a profilja hangsúlyos részének tekinti a dalesteket, remek kezdeményezés, és ahogy elnéztem a sorozat többi koncertjének az összeállítását, azt kell mondanom, nagyon megtisztelő, hogy én is felléphetek.

- A műsor összeállításakor elsősorban milyen szempontok érvényesültek?

- Alapjában véve egyszerű okok vezettek: olyan szerzőket választottam, akiknek a művei a lehető legszebben szólnak a hangomon. Schubert és Schumann amellett, hogy a dalirodalom legfontosabb komponistái közé tartozik, elsősorban ezért került a listára. Debussyt azért nem hagyhattam ki, mert különösen nagy kedvencem, és, persze, tudatosan kerestem olyan dalokat is, amelyek nem jellemzőek, nem hangzanak el túl gyakran a dalesteken.

- Ami a ritkaságokat illeti, az este zongoraművésze, Csalog Gábor kifejezetten híres szokatlan műsorösszeállításairól. Hogyan született meg a közös hangerseny gondolata?

- Csalog Gáborral éppen egy nem szokványos koncerten találkoztunk először személyesen. A Concerto Zeneházban történt: a Tükröződések-sorozat egyik hangversenyére hívtak meg előadóként, ahol francia barokk művekből és Ravel-kompozíciókból állt a program. A dalest ötlete már ekkor felmerült - és most meg is valósul.

- Hogyan osztod meg az idődet a külföldi felkérései és az itthoni hangversenyeid között?

- Szerencsére egyelőre nem nagyon kell megosztanom, abban az értelemben, hogy elég jól tudom egyeztetni a felkéréseket. Igyekszem is megőrizni az egyensúlyt, ritkán fordul elő, hogy itthoni vállalásokat le kell mondanom.

- A mostani dalesten kívül készülsz valamilyen különlegességgel a budapesti koncertévadban, olyasmivel, ami eltér attól a régizenei vonaltól, amelynek nemzetközi ismertségedet is köszönheted?

- A hazai szerepléseim alapvetően Vashegyi Györgyhöz és együtteseihez kötődnek, így a barokk repertoár területén mozognak, de valóban vállalkozom egy számomra szokatlan fellépésre: a júniusi Wagner-napokon én fogom énekelni az erdei madár szólamát Wagner Siegfriedjében.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.