Zenés színház

Bartók és az igazi nő

2016.06.08. 16:07
Ajánlom
Egyedülálló produkcióra készülnek az ide BartókPlusz Operafesztivál szervezői. Bartók Béla valamennyi színpadi műve egy estén: opera, balett, táncjáték – a Bartók-maraton koncepciója szerint négy előadásban kerül színre június 11-én. A maraton előadóit videóinterjúban kérdeztük.

A maratoni előadáson A fából faragott királyfi után A csodálatos mandarin, majd A kékszakállú herceg vára hangzik el, végül az estet ismét A fából faragott királyfi előadása zárja. Kesselyák Gergely fesztiváligazgató a művek egymást követő sorrendjét azzal magyarázza, hogy az est ebben a formájában képes az emberi kapcsolatok univerzális egységét szimbolizálni, valamint az összeállítás ebben a sorrendben alkalmas arra, hogy körforgásszerűen mutassa be a vissza-visszatérő élethelyzeteket az emberi élet különböző periódusaiban.

Bartók-maraton - próba

Bartók-maraton - próba (Fotó/Forrás: operafestival.hu)

Férfi és nő egymáshoz való viszonyának univerzalitása mindegyik mű sajátja, de minden esetben az egyéni életutak más és más szakaszába nyerhetünk bepillantást. A Kékszakállú esetben a nő, Judit az, aki a kapcsolat időtlenségének, teljességének megélése helyett azt kutatja, hogy vajon miből áll össze, milyen részletek határozzák meg kettejük viszonyát és magát a kékszakállút.

A miskolci bemutatón Komlósi Ildikó  alakítja Judit szerepét, aki így nyilatkozott az operáról és Bartókról:
A Judit alakját több mint százötven alkalommal megformáló Kossuth-díjas énekesnő fiatal kora óta kapcsolatban van a szereppel:

A Fából faragottban a királyfinak a királylány iránti igényét, vágyát a teljesség jellemzi. Számára nem létezik semmi más a világon. A lány viszonyulása a fiúhoz, magához a viszonyhoz nem ilyen univerzális és csak a férfi külsődleges jegyei, a báb karaktere kelti fel az érdeklődését. A fiú motivációját csak később érti és éli meg.

A Magyar Állami Operaház balettművészei Felméry Lili és Apáti Bence a mű első előadásában közreműködnek majd. Apáti Bence először táncol Bartók zenéjére, amivel kapcsolatban a következőket jegyezte meg:
Ha pedig az igazi nőről és a párkapcsolatokról kérdeztük így válaszolt:

A Mandarin esetében szinte szociológia pontossággal van jelen a test különválasztása a személyiség egészéből. A prostitúcióra kényszerített lány teste valójában nem az övé, használati tárggyá válik . Az öreg gavallér és a diák nem is kíváncsi egyébre. A konfliktus éppen abban rejlik, hogy a mandarin személyében a férfi itt sem elégszik meg kevesebbel mint a viszony teljességével, de a már részekre bontott lány számára ez mély, szinte egzisztenciális félelmet eredményez. A mandarin megváltó halála a teljességi viszony radikalizmusának példája.

Bartók-maraton - próba

Bartók-maraton - próba (Fotó/Forrás: operafestival.hu)

A Bartók-maraton rendezőjével, M. Tóth Gézával készült interjút ide kattintva olvashatja.

Az elhangzó zenei anyagok egyik különlegessége lesz, hogy a zenekar, a Pannon Filharmonikusok a bartóki elképzeléseknek megfelelő felállásban és hangszerelésben szólaltatják meg a műveket. A bartóki teljességre törekvés az emberi életnek olyan teljességét öleli át, amely inspirálóan hat valamennyi alkotóra köztük az est karmesterére Okszana Lynivre, de a díszlet- és a jelmeztervező Zeke Edit és a koreográfus Kozma Attila munkájára is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.