Zenés színház

Bartók-óriásbábuval nyílt a miskolci Operafesztivál

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 1. nap
2018.06.09. 16:55
Ajánlom
Kesselyák Gergely egyik álma vált valóra a miskolci Operafesztiválon tegnap este: a szokásos nyitókoncert helyett operaelőadással kezdődött a tíznapos rendezvény, méghozzá Bartók három színpadi művének bemutatójával.

A világhírű Michał Znaniecki által rendezett maratoni produkciót nagy várakozás előzte meg, és hangos siker követte. De persze sok más gazdag program várta még a közönséget a fesztivál első napján.

A Széchenyi utcán felvonuló hagyományos Nyitóparádén idén maga Bartók is részt vett: óriásbábként csatlakozott három színpadi hőse, a Kékszakállú, a Mandarin és a fából faragott királyfi mellé, de ott volt az idei Ezrek operája program főszereplője, RockGiovanni is – motoron, menyasszonyi ruhás hölgykoszorúban. A zenés-jelmezes forgatag most is fesztiválízelítő hangversennyel folytatódott, a jól ismert operarészletekből összeállított műsort Shoji Haraguchi vezényelte a Miskolci Nemzeti Színház Zenekarának élén.

34829408_2257471834292987_1101207688886353920_n-165318.jpg

A nyitóünnepség (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Tavaly már megtapasztalhattam, hogy a Bartók Plusz időnként igen nehéz helyzet elé állítja a közönség hozzám hasonlóan döntésképtelen tagjait: tegnap este nyolctól egyszerre három program várta a fesztiválozókat. A kékszakállú herceg vára bemutatójának centenáriumán Bartók 100 címmel nyílt képzőművészeti kiállítás a Nemzeti Színházban. Közben a Déryné-kertnél utcatánc, a Széchenyi téren pedig Lajkó Félix koncertje zajlott – unikális műsorral, hiszen a hegedűvirtuóz ezúttal Sidoo Attillával, a Besh o DroM gitárosával együtt állt színpadra.

34874873_2258706754169495_7950550150743588864_n-165317.jpg

Lajkó Félix (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

18-1918-2018.

A tizennyolcadik Bartók Plusz csaknem pontosan A kékszakállú bemutatójának 100. évfordulóján indult. A centenárium alkalmából – Kesselyák Gergely elmondása szerint – a fesztivál történetének legnagyobb szabású produkcióját állították színpadra a Nyári Színházban. Kiváló nemzetközi alkotó- és előadógárda összefogásával valósult meg az est, melynek rendezője az a Michał Znaniecki volt, aki 1994-ben a milánói Scala történetének legfiatalabb rendezőjeként debütált, s azóta több mint kétszáz előadást készített világszerte. Ő rendezte a budapesti Operaház 2016-os Székely fonóját, melyet tavaly Miskolcon is színpadra állítottak. Znaniecki ezúttal is a darabok velejéig ásott koncepciója kidolgozásakor, és a konvencióktól független, progresszív, ugyanakkor nagyon is szerethető előadást hozott létre. Az, hogy este 9-kor teltháznyi közönség érkezett a Nyári Színházba, és éjjel 1-kor – hosszú taps után – szintén teltháznyi távozott, bőven elég bizonyíték erre. Pedig nyugodtan nevezhetjük kihívásnak a három, egyenként is tömény szellemi táplálékot jelentő mű egy estén való befogadását.

 

35050680_2258581354182035_7809950131406503936_n-165420.jpg

A kékszakállú herceg vára (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Znaniecki egyetlen gondolati ívvel fogta össze A fából faragott királyfi t, A csodálatos mandarin t és A kékszakállú herceg várá t: Judit életének epizódjaiként, lelke legmélyebb titkainak feltárásaként. A Fából faragott elején bevonult a színpadra a Kékszakállú (Bakonyi Marcell), mint pszichoanalitikus és Judit (Szántó Andrea), mint a páciense. A két táncjáték történései a nő lelki küzdelmeiként jelentek meg, s bár az eredeti történetek ezért valamelyest módosultak, megrendítő volt a felismerés, hogy a három darab valóban koherens egészet tud képezni. A látvány – talán nem túlzás – tökéletes volt. A Kielcei Táncszínház dinamikus balettkoreográfiái, a freudi kontextust megjelenítő díszlet és a modern, de visszafogott jelmezek kiválóan segítették a rendezői koncepció megértését, befogadását. Bár egy új és ennyire mély produkció esetén mindez szinte teljesen igénybe veszi a néző figyelmét, azért a lengyel, olasz és spanyol alkotók vizuális termékei mellett mindenképp elismerést érdemel a magyar művészek zenei kivitelezése is. A Miskolci Szimfonikus Zenekar pompásan szólt a Nyári Színház remek akusztikájában Cser Ádám irányítása alatt, és Szántó Andrea, illetve Bakonyi Marcell is kiemelkedően szerepelt. A fesztivál harmadik napján, vasárnap este szerencsére megismétlik az előadást, tehát még van esélye bejutnia annak, aki tegnap lemaradt róla. Én boldog vagyok, hogy újra láthatom majd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Tánc

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.