Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 7. nap
2018.06.15. 16:50
Ajánlom
Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...

Pedig micsoda hasznát venném én itt a miskolci operafesztiválon ennek a képességnek! Tegnapelőtt például, miközben A három narancson ültem a Nagyszínházban, meghallgathattam volna a Rajkó Művészegyüttes Johann Strauss-koncertjét a Széchenyi téren. Vagy utána Big Daddy Wilsont! Blues, gospel és soul azon a gyönyörű baritonhangon, egyenesen Amerikából... Tegnap meg a Modern Art Orchestrát láthattam volna, nem is akármilyen műsorral: Bartók Tizenöt magyar parasztdalát játszották. Mi, egy Bartók-zongoraciklus big banden?

35297698_2269302579776579_2687109532412280832_o-163920.jpg

Modern Art Orchestra (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Hihetetlenül izgalmas lehet, és mivel Pesten még nem volt alkalmam meghallgatni ezt a programot, bizony szívesen lehuppantam volna egy szabad székre a Széchenyi téren – a borongós időre való tekintettel akadt bőven. Helyette a hangbeállásból próbáltam némi művészi értéket kiszűrni, miközben a Belvárosi evangélikus templom felé trappoltam. Ott ugyanis szintén 6-kor kezdődött a Szent Efrém Férfikar és Somogyi-Tóth Dániel orgonista közös koncertje, a Filharmónia Magyarország Szervezésében.

35302386_2269262826447221_4863600934262931456_o-163920.jpg

Szent Efrém Férfikar (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Na jó, végül is ki lettem engesztelve a parasztdalokért. Az Efrém a tőle megszokott profizmussal és mély átéléssel adott elő Liszt-, Kodály-, Bartók- és Pendereczki-műveket, kevésbé ismert közép-európai szerzők alkotásait, illetve ószláv énekeket. A karmester, művészeti vezető és orgonaművész Somogyi-Tóth Dániel Bach- és Liszt-darabokkal tagolta a kórus blokkjait. Csak azt nem értettem, hogy ha már van a templomnak egy 1845-ben épült Zimmermann-orgonája, ami ránézésre nincs is rossz állapotban, miért nem azon játszott a földszinti elektromos hangszer helyett? Persze, tudom, egy manuál és 14 regiszter nem elég Liszt B-A-C-H-jához, de hát olyan gazdag a zeneirodalom... Sajnos a műanyaghang és művisszhang – főleg, amikor a koncertet záró Liszt-darabban a lehető legtermészetesebbhez, az énekhanghoz társult – számomra sokat elvett az élményből. De lehet, hogy félig-volt-orgonista lévén csak én vagyok ilyen kukacos, mert a templomot dugig megtöltő nézőseregen semmiféle elégedetlenséget nem vettem észre, sőt.

35268176_2269305466442957_4961766745435013120_o-164342.jpg

Budapest Bár (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Taps-taps, majd trapp vissza a színházhoz. Reméltem, hogy egyéb lehetőség híján útközben a Budapest Bár hangbeállását is elcsípem, de nem volt szerencsém. Már szólt a Nemzeti tornyából a Kékszakállú ötödik ajtajának rezesfanfárja – ez a hívószó minden egyes nagykoncertre, imádom! 8-kor I Musici di Roma a Nagyszínházban. Netán ön olvasta a tavalyi fesztiválnaplót, s most felkapta a fejét? Igen, az olasz együttes 2017-ben is járt a Bartók Pluszon, és Kesselyák Gergely elmondása szerint ők maguk ajánlották fel az ismételt fellépést, olyan jól érezték magukat! Na nem mintha ez itt bárkinek is ellenére lett volna a tavalyi hatalmas siker után. Egy kedves barátom mókásan azt tanácsolta, ne is fáradjak új szöveggel: másoljam csak be azt, amit akkor írtam. Persze az I Musici bőven hozott nekünk új élményeket tegnap este – noha azt sem mondhatom, hogy nem volt déjà vu-érzésem olykor-olykor. Még Bősze Ádám is ugyanazt a poént sütötte el konferálószövegében: halkan megsúgta, hogy hány ráadással készült a zenekar. A közönség humorérzéke is a régi maradt, tavaly a bejelentett három helyett négyet, idén kettő helyett hármat csikart ki a vonósegyüttesből.

35328322_2269268473113323_4106610822334119936_o-163920.jpg

I Musici di Roma (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Talán nem is hiába csökkentette a hivatalos mennyiséget a zenekar, amely a koncert első felére szokásához híven itáliai műveket, a második részre pedig Hindemith, Dvořák és Sosztakovics darabjait tűzte műsorra. Meglepő lehet, de nekem az utóbbi rész sokkal jobban tetszett: nagyon jót tett a precíz, mégis olaszosan szabad és szárnyaló előadásmód az általában inkább németes renddel előadott műveknek. Hihetetlen, hogy milyen finoman, cizelláltan tud játszani ez a zenekar! Máskor meg olyan melegen és puhán, mintha legalábbis fémhúrok helyett bélhúrok lennének a hangszereiken. Ráadásul mindezt hihetetlenül természetesen, szabadon, mégis tökéletesen összehangolva. Minden darabnál olyan érzésem volt, mintha egy finom kis ékszerdobozt vagy díszes szelencét nyitottak volna ki, s abban gyönyörködnénk az utolsó hang lecsengéséig. Paganini A velencei karneváljáról meg az jutott eszembe, miközben ámulva figyeltem a szólistát: olyan ő, mint egy öltönyös rocker. Csak gitár helyett hegedűvel.

35299855_2269268249780012_1426493045708161024_o-163920.jpg

I Musici di Roma (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Rövidgatyás király, patkányfarkú Marilyn Monroe

Kapcsolódó

Rövidgatyás király, patkányfarkú Marilyn Monroe

Mandarin után narancs volt terítéken tegnap a Bartók Pluszon, sőt, mindjárt három is. A Horvát Nemzeti Színház vendégjátékában Prokofjev tragikomikus operáját, A három narancs szerelmesét láthattunk. A produkció egyértelműen a fesztivál eddigi csúcspontja volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Zenés színház

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes

A legnépszerűbb Rossini-opera, A sevillai borbély két este, augusztus 7-én és 9-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.
Zenés színház interjú

Fontos, hogy a magyar lelkünk is benne legyen ezekben az előadásokban

A Budavári Palotakoncert meghívott vendégeként augusztus 8-án két erdélyi művész, Hary Judit és Fülöp Márton is szívhez szóló, emlékezetes élményt nyújtó produkciókkal készül megajándékozni az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. A Kolozsvári Magyar Opera művészeivel a közelgő gála kapcsán arról is beszélgettünk, hogy határon túli magyarokként miért kiemelkedő fontosságú számukra ez a találkozás és maga az operett műfaj.
Zenés színház interjú

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Zenés színház hír

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház interjú

Az operett megoldást kínál és reményt ad az embereknek

A Budapesti Operettszínház művésze, Kalocsai Zsuzsa operettprimadonna is fellép az idei Budavári Palotakoncerteken. A Jászai Mari-díjas művésznővel nemcsak a műfajjal való első találkozást idéztük fel, de egyebek mellett arról is beszélgettünk, mi az a pótolhatatlan érték, amit manapság is nyújt számunkra.