Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 7. nap
2018.06.15. 16:50
Ajánlom
Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...

Pedig micsoda hasznát venném én itt a miskolci operafesztiválon ennek a képességnek! Tegnapelőtt például, miközben A három narancson ültem a Nagyszínházban, meghallgathattam volna a Rajkó Művészegyüttes Johann Strauss-koncertjét a Széchenyi téren. Vagy utána Big Daddy Wilsont! Blues, gospel és soul azon a gyönyörű baritonhangon, egyenesen Amerikából... Tegnap meg a Modern Art Orchestrát láthattam volna, nem is akármilyen műsorral: Bartók Tizenöt magyar parasztdalát játszották. Mi, egy Bartók-zongoraciklus big banden?

35297698_2269302579776579_2687109532412280832_o-163920.jpg

Modern Art Orchestra (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Hihetetlenül izgalmas lehet, és mivel Pesten még nem volt alkalmam meghallgatni ezt a programot, bizony szívesen lehuppantam volna egy szabad székre a Széchenyi téren – a borongós időre való tekintettel akadt bőven. Helyette a hangbeállásból próbáltam némi művészi értéket kiszűrni, miközben a Belvárosi evangélikus templom felé trappoltam. Ott ugyanis szintén 6-kor kezdődött a Szent Efrém Férfikar és Somogyi-Tóth Dániel orgonista közös koncertje, a Filharmónia Magyarország Szervezésében.

35302386_2269262826447221_4863600934262931456_o-163920.jpg

Szent Efrém Férfikar (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Na jó, végül is ki lettem engesztelve a parasztdalokért. Az Efrém a tőle megszokott profizmussal és mély átéléssel adott elő Liszt-, Kodály-, Bartók- és Pendereczki-műveket, kevésbé ismert közép-európai szerzők alkotásait, illetve ószláv énekeket. A karmester, művészeti vezető és orgonaművész Somogyi-Tóth Dániel Bach- és Liszt-darabokkal tagolta a kórus blokkjait. Csak azt nem értettem, hogy ha már van a templomnak egy 1845-ben épült Zimmermann-orgonája, ami ránézésre nincs is rossz állapotban, miért nem azon játszott a földszinti elektromos hangszer helyett? Persze, tudom, egy manuál és 14 regiszter nem elég Liszt B-A-C-H-jához, de hát olyan gazdag a zeneirodalom... Sajnos a műanyaghang és művisszhang – főleg, amikor a koncertet záró Liszt-darabban a lehető legtermészetesebbhez, az énekhanghoz társult – számomra sokat elvett az élményből. De lehet, hogy félig-volt-orgonista lévén csak én vagyok ilyen kukacos, mert a templomot dugig megtöltő nézőseregen semmiféle elégedetlenséget nem vettem észre, sőt.

35268176_2269305466442957_4961766745435013120_o-164342.jpg

Budapest Bár (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Taps-taps, majd trapp vissza a színházhoz. Reméltem, hogy egyéb lehetőség híján útközben a Budapest Bár hangbeállását is elcsípem, de nem volt szerencsém. Már szólt a Nemzeti tornyából a Kékszakállú ötödik ajtajának rezesfanfárja – ez a hívószó minden egyes nagykoncertre, imádom! 8-kor I Musici di Roma a Nagyszínházban. Netán ön olvasta a tavalyi fesztiválnaplót, s most felkapta a fejét? Igen, az olasz együttes 2017-ben is járt a Bartók Pluszon, és Kesselyák Gergely elmondása szerint ők maguk ajánlották fel az ismételt fellépést, olyan jól érezték magukat! Na nem mintha ez itt bárkinek is ellenére lett volna a tavalyi hatalmas siker után. Egy kedves barátom mókásan azt tanácsolta, ne is fáradjak új szöveggel: másoljam csak be azt, amit akkor írtam. Persze az I Musici bőven hozott nekünk új élményeket tegnap este – noha azt sem mondhatom, hogy nem volt déjà vu-érzésem olykor-olykor. Még Bősze Ádám is ugyanazt a poént sütötte el konferálószövegében: halkan megsúgta, hogy hány ráadással készült a zenekar. A közönség humorérzéke is a régi maradt, tavaly a bejelentett három helyett négyet, idén kettő helyett hármat csikart ki a vonósegyüttesből.

35328322_2269268473113323_4106610822334119936_o-163920.jpg

I Musici di Roma (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Talán nem is hiába csökkentette a hivatalos mennyiséget a zenekar, amely a koncert első felére szokásához híven itáliai műveket, a második részre pedig Hindemith, Dvořák és Sosztakovics darabjait tűzte műsorra. Meglepő lehet, de nekem az utóbbi rész sokkal jobban tetszett: nagyon jót tett a precíz, mégis olaszosan szabad és szárnyaló előadásmód az általában inkább németes renddel előadott műveknek. Hihetetlen, hogy milyen finoman, cizelláltan tud játszani ez a zenekar! Máskor meg olyan melegen és puhán, mintha legalábbis fémhúrok helyett bélhúrok lennének a hangszereiken. Ráadásul mindezt hihetetlenül természetesen, szabadon, mégis tökéletesen összehangolva. Minden darabnál olyan érzésem volt, mintha egy finom kis ékszerdobozt vagy díszes szelencét nyitottak volna ki, s abban gyönyörködnénk az utolsó hang lecsengéséig. Paganini A velencei karneváljáról meg az jutott eszembe, miközben ámulva figyeltem a szólistát: olyan ő, mint egy öltönyös rocker. Csak gitár helyett hegedűvel.

35299855_2269268249780012_1426493045708161024_o-163920.jpg

I Musici di Roma (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Rövidgatyás király, patkányfarkú Marilyn Monroe

Kapcsolódó

Rövidgatyás király, patkányfarkú Marilyn Monroe

Mandarin után narancs volt terítéken tegnap a Bartók Pluszon, sőt, mindjárt három is. A Horvát Nemzeti Színház vendégjátékában Prokofjev tragikomikus operáját, A három narancs szerelmesét láthattunk. A produkció egyértelműen a fesztivál eddigi csúcspontja volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.
Zenés színház rossini

A pesarói hattyú

Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik.
Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.